MAGAZIN ZA NAUKU, ISTRAŽIVANJA I OTKRIĆA
»  MENI 
 Home
 Redakcija
 Linkovi
 Kontakt
 
» BROJ 82
Planeta Br 79
Godina XV
Januar - Februar 2018.
»  IZBOR IZ BROJEVA
Br. 115
Jan. 2024g
Br. 116
Mart 2024g
Br. 113
Sept. 2023g
Br. 114
Nov. 2023g
Br. 111
Maj 2023g
Br. 112
Jul 2023g
Br. 109
Jan. 2023g
Br. 110
Mart 2023g
Br. 107
Sept. 2022g
Br. 108
Nov. 2022g
Br. 105
Maj 2022g
Br. 106
Jul 2022g
Br. 103
Jan. 2022g
Br. 104
Mart 2022g
Br. 101
Jul 2021g
Br. 102
Okt. 2021g
Br. 99
Jan. 2021g
Br. 100
April 2021g
Br. 97
Avgust 2020g
Br. 98
Nov. 2020g
Br. 95
Mart 2020g
Br. 96
Maj 2020g
Br. 93
Nov. 2019g
Br. 94
Jan. 2020g
Br. 91
Jul 2019g
Br. 92
Sep. 2019g
Br. 89
Mart 2019g
Br. 90
Maj 2019g
Br. 87
Nov. 2018g
Br. 88
Jan. 2019g
Br. 85
Jul 2018g
Br. 86
Sep. 2018g
Br. 83
Mart 2018g
Br. 84
Maj 2018g
Br. 81
Nov. 2017g
Br. 82
Jan. 2018g
Br. 79
Jul. 2017g
Br. 80
Sep. 2017g
Br. 77
Mart. 2017g
Br. 78
Maj. 2017g
Br. 75
Septembar. 2016g
Br. 76
Januar. 2017g
Br. 73
April. 2016g
Br. 74
Jul. 2016g
Br. 71
Nov. 2015g
Br. 72
Feb. 2016g
Br. 69
Jul 2015g
Br. 70
Sept. 2015g
Br. 67
Januar 2015g
Br. 68
April. 2015g
Br. 65
Sept. 2014g
Br. 66
Nov. 2014g
Br. 63
Maj. 2014g
Br. 64
Jul. 2014g
Br. 61
Jan. 2014g
Br. 62
Mart. 2014g
Br. 59
Sept. 2013g
Br. 60
Nov. 2013g
Br. 57
Maj. 2013g
Br. 58
Juli. 2013g
Br. 55
Jan. 2013g
Br. 56
Mart. 2013g
Br. 53
Sept. 2012g
Br. 54
Nov. 2012g
Br. 51
Maj 2012g
Br. 52
Juli 2012g
Br. 49
Jan 2012g
Br. 50
Mart 2012g
Br. 47
Juli 2011g
Br. 48
Oktobar 2011g
Br. 45
Mart 2011g
Br. 46
Maj 2011g
Br. 43
Nov. 2010g
Br. 44
Jan 2011g
Br. 41
Jul 2010g
Br. 42
Sept. 2010g
Br. 39
Mart 2010g
Br. 40
Maj 2010g.
Br. 37
Nov. 2009g.
Br.38
Januar 2010g
Br. 35
Jul.2009g
Br. 36
Sept.2009g
Br. 33
Mart. 2009g.
Br. 34
Maj 2009g.
Br. 31
Nov. 2008g.
Br. 32
Jan 2009g.
Br. 29
Jun 2008g.
Br. 30
Avgust 2008g.
Br. 27
Januar 2008g
Br. 28
Mart 2008g.
Br. 25
Avgust 2007
Br. 26
Nov. 2007
Br. 23
Mart 2007.
Br. 24
Jun 2007
Br. 21
Nov. 2006.
Br. 22
Januar 2007.
Br. 19
Jul 2006.
Br. 20
Sept. 2006.
Br. 17
Mart 2006.
Br. 18
Maj 2006.
Br 15.
Oktobar 2005.
Br. 16
Januar 2006.
Br 13
April 2005g
Br. 14
Jun 2005g
Br. 11
Okt. 2004.
Br. 12
Dec. 2004.
Br 10
Br. 9
Avg 2004.
Br. 10
Sept. 2004.
Br. 7
April 2004.
Br. 8
Jun 2004.
Br. 5
Dec. 2003.
Br. 6
Feb. 2004.
Br. 3
Okt. 2003.
Br. 4
Nov. 2003.
Br. 1
Jun 2003.
Br. 2
Sept. 2003.
» Glavni naslovi

TEMA BROJA

 

Trošiti do 80%

Punjenje električnih automobila se veoma razlikuje od punjenja rezervoara benzinom. Sve u svemu, daleko je zgodnije i udobnije puniti električni auto - stignete svojoj kući, za par sekundi uključite punjenje, nastavite sa dnevnim i noćnim aktivnostima i ponovo upotrebite par sekundi da auto isključite iz struje kada ste spremni da ga ponovo vozite. Međutim, okolnosti se razlikuju i punjenje na javnom mestu je „sasvim drugačiji par cipela“. Stoga evo vodnog vodiča za punjenje električnih automobila.

Punjenje kod kuće

U proseku, 95% električnih automobila puni se kod kuće. Postoji nekoliko uobičajenih načina za kućno punjenje. Jedan je jednostavno uključenje u standardnu utičnicu. Svi električni automobili već sadrže ono što se naziva „unutrašnjim punjačem“. Stoga, sve što treba da se uradi jeste upotreba kabla za punjenje i povezivanje auta sa izvorom električne energije. Međutim, obično uključivanje u struju neće puniti auto naročito brzo. Ali ko želi da puni brže, potrebna mu je „Oprema za punjenje električnih vozila“ poznata kao EVSE.

Električni automobili i EVSE

EVSE je ono što mnogi ljudi pominju kada govore o „kućnom punjaču“ ili „zidnom punjaču“, odnosno „kućnoj stanici za punjenje“. U stvari, iako je EVSE ma koji uređaj koji dovodi AC u vaš auto, kada se podesi na DC, on puni bateriju automobila preko unutrašnjeg punjača automobila. Drugim rečima, postoje različiti tipovi kablova ili kablova sa posebnim kutijama koji mogu da se koriste za punjenje automobila. Na tržištu se mogu naći brojni tipovi EVSE-a. Za one koji razmišljaju o kupovini nekog EVSE-a, evo nekoliko saveta: • Obavezno pozvati sertifikovanog električara da instališe EVSE. Prodavac automobila bi, inače, trebalo da može nekog da preporuči. • Treba nabaviti EVSE od najmanje 30 amp, mada se uređaj od 40 amp i više ozbiljno preporučuje, čak i ako sadašnje vozilo ne može da koristi jaču amperažu. Razlog? Pokazaće se korisnije sa elektičnim vozilom u budućnosti. • Razmisliti o nabavljanju portabl EVSE uređaja. To ne bi bilo skuplje od trajno ugrađenog EVSE. Bez posebnog, relativno skupog EVSE uređaja, ko jedostavno uključi auto u običnu utičnicu u SAD, dodaće oko 6,5 km po jednom satu punjenja, stoga se većina ljudi odlučuje da kupi EVSE „drugog nivoa“. Međutim, ako je vozilo s malom baterijom ili se vozi veoma malo pa uvek ima vremena da se napunite bar onoliko koliko je potrebno, moguće je da neće biti koristi od takve kupovine pa se ne treba bacati u dodatni trošak. Ako je u planu kupovina novog električnog vozila koje ći biti voženo do 50 km dnevno, ne treba kupovati poseban EVSE.

TEMA





Cene struje za električno vozilo

Na zapadu rade preduzeća za distribuciju električ- ne energije imaju posebne tarife za ljude s električnim vozilima. To može da uštedi dosta novca, a može se dogoditi da ukupan račun za struju bude čak niži od onog koji je plaćan pre kupovine električnog automobila. Reč je o nižim tarifama koje se već koriste za veš mašine ili grejalice koje troše struju u vreme manje potrošnje, to jest noću.

 Punjenje van kuće

Kada je reč o mogućnostima punjenja van kuće, situacija se razlikuje od slučaja do slučaja. Možda postoji stanica za punjenje u blizini. Ali, ne treba očekivati da ta mesta budu vidno obeležena i uočljiva pa može biti potrebno da ih korisnik locira na web sajtu ili preko nekog ko zna kako da ga pronađe. Važno je reći da sva javna mesta za punjenje nisu ista. Neka pružaju besplatnu uslugu, a neka ne. Neka mesta daleko brže ispostave račun, a neka ne. Mož- da je najvažnije znati da različiti električni automobili iziskuju različite tipove portova za punjenje. Prva stvar koja se u mora znati je da li električno vozilo uopšte ima mogućnost brzog punjenja ili ne. 

CHARGEPOINT

ChargePoint je najveća i najsveobuhvatnija mreža za punjenje električnih vozila na svetu. Prema podacima sa njihovog web sajta, ona trenutno opslužuje oko 23.400 lokacija. Na web-u ima i mapu stanica i posebnu aplikaciju. Što je naročito korisno, ona ne pokazuje samo ChargePoint stanice, već i stanice za punjenje drugih mreža i javne stanice. Ona pokazuje i različitu ličnu statistiku poput izbegnute emisije štetnih gasova, uštedu goriva i potrošnju energije.

TEMA




 

Mreže stanica za punjenje

Postoje različite stanice za punjenje, i najčešće je potrebno pribaviti karticu za korišćenje svake od njih posebno. To je dosta lako uraditi - ode se na njihov web sajt i registruje se kao korisnik.. Tarife se razlikuju - od sezonskih, mesečnih i godišnjih paušalnih tarifa do cena po kilovat času, cena po času, ili se koristi mešavina ovih elemenata. Postoji veliki broj stanica na kojima je punjenje besplatno, često postavljenih od strane državnih institucija. Bez obzira kakvu se vrsta stanice za punjenje koristi ili kakav automobil poseduje, važno je razumeti da brzina punjenja nikada nije ista na 1% punjenja kao na 99% punjenja. U osnovi, kada je baterija skoro potpuno prazna, električna energija može da teče većom brzinom. Kako se baterija puni, ta brzina mora da se smanjuje. To se zove tapering ili konična refrakcija, a njen početak se uočava na oko 50% punjenja, ali postaje zaista izražena oko 80%.
Uopšte rečeno, osim ako se mora napuniti 99 ili 100% baterije, preporučuje se da se ide samo do 80% a potom na putu, na nekoj od stanica za punjenje, ponovo dopuniti do 80%. Neke vrste punjača su daleko brže od drugih. Najčešći su oni poznati kao „nivo 2“ punjači koji pune automobil sličnom brzinom kao i kućni EVSE. Međutim, postoje i „nivo3“ punjači koji pune bateriju daleko brže. Tehnički ih nazivaju „nivo 3“ punjači zato što punjači nivoa 1 i 2 pružaju AC električnu energiju automobilu preko unutrašnjeg uređaja za punjenje, dok brži punjači zaobilaze unutrašnji uređaj i pružaju DC energiju bateriji preko posebnog porta za punjenje. Ovi „nivo 3“ punjači su trenutno mnogo češći od SAE Combo brzih punjača.
Oni se koriste za najpopularnije električne automobile na svetu “nissan leaf”, i instalisani su na “Nissan” stanicama. Pored “leaf” modela, druga vozila kao “mitsubishi i-MiEV”, “kia soul EV” (sa adapterom) i Tesla model S mogu da koriste ove punjače. Treba pomenuti da “Nisan” ima program za besplatno punjenje, na stanicama na kojima vozači “leaf” modela mogu da pune svoja vozila besplatno. Trenutno, CHAdeMO brzi punjači imaju maksimalnu izlaznu snagu od 50 kW.

 

 SAE Combo, poznat kao CCS

Ovaj tip brzog DC punjenja, „nivo 3“ radije koriste nemački i američki proizvođači automobile. Međutim, oni još nisu razvili mrežu onih razmera koju je “Nisan” razvio sa CHAdeMo tipom. Stoga je, duž puteva, malo teže naći SAE Combo brze punjače. Automobili koji koriste SAE Combo standard su: BMW i3, Chevy Spark EV, i Volkswagen e-Golf. Trenutno, SAE Combo brzi punjači imaju kapacitet maksimalne snage od 50 kW. Supepunjač: Trenutno, samo Tesla modeli mogu da koriste mrežu Tesla superpunjača. Superpunjači su instalisani širom SAD (i Evrope) i mogu da napune električni auto brže nego ijedan drugi punjač. Tesla velikom brzinom proširuje svoju mrežu superpunjača i na taj način uspostavlja veliku komparativnu prednost za svoju kompaniju. Trenutno, Tesla superpunjači imaju maksimalnu snagu od 120 kW. Valja pomenuti da od svih stanica za punjenje koje postoje uvek poneka nije u funkciji iz ovog ili onog razloga. Tesla superpunjači imaju regularno pogonsko vreme i pouzdaniji su od ostalih.

TEMA





 Nivo 2 punjači

Dok su DC brzi punjači još uvek dosta retki, nivo 2 punjača ima zaista svuda. Dobro, ne baš svuda, ali na daleko više mesta nego brzih punjača. Oni pune auto brzinom sličnoj onoj koja se postiže sa EVSE uređajem kod kuće (oko 15- 50 km po satu punjenja). PlugShare je danas verovatno najpopularniji web sajt. On sadrži sve tipove stanica za punjenje (nivo2, CHAdeMO, SAE Combo, superpunjač i stanice različitih kompanija i mreža (ChargePoint, Blink, EVgo, GE, SemaCharge). Jedna od korisnih odlika PlugShare platforme je da sadrži različite pojedinosti o svakom punjaču, poput opisa, cene, radnog vremena, fotografija, vrsta utičnica koje tamo postoje i komentare korisnika. Ono što nedostaje jeste da planer putovanja ne daje informaciju koliko kilometara je jedno mesto za punjenje udaljeno od drugog mesta. Stoga se mora preći na oruđe za mapiranje, poput Google mape da bi se utvrdilo koliko je goriva ostalo pre newgo što se stigne do narednog mesta za punjenje.

 EV Trip Planner

EV Trip Planner je sajt koji je ranije služio samo Tesla vozačima, ali sada uključuje i ono što je od koristi vozačima “nissan leaf” vozila. On uključuje planer energije na putu, različite tabele tarifa i proračuna, mapu koja prikazuje gde se Tesla vozilo upravo kreće i neke druge web i realne činjenice


 

 

 

 

 









Kompletni tekstove sa slikama i prilozima potražite u magazinu
"PLANETA" - štampano izdanje ili u ON LINE prodaji Elektronskog izdanja
"Novinarnica"

 

 

 

  back   top
» Pretraži SAJT  

powered by FreeFind

»  Korisno 
Bookmark This Page
E-mail This Page
Printer Versie
Print This Page
Site map

» Pratite nas  
Pratite nas na Facebook-u Pratite nas na Twitter - u Pratite nas na Instagram-u
»  Prijatelji Planete

» UZ 100 BR. „PLANETE”

» 20 GODINA PLANETE

free counters

Flag Counter

6 digitalnih izdanja:
4,58 EUR/540,00 RSD
Uštedite čitajući digitalna izdanja 50%

Samo ovo izdanje:
1,22 EUR/144,00 RSD
Uštedite čitajući digitalno izdanje 20%

www.novinarnica.netfree counters

Čitajte na kompjuteru, tabletu ili mobilnom telefonu

» PRELISTAJTE

NOVINARNICA predlaže
Prelistajte besplatno
primerke

Planeta Br 48


Planeta Br 63


» BROJ 116
Planeta Br 116
Godina XXI
Mart - April 2024.

 

 

Magazin za nauku, kulturu, istraživanja i otkrića
Copyright © 2003-2024 PLANETA