MAGAZIN ZA NAUKU, ISTRAŽIVANJA I OTKRIĆA
»  MENI 
 Home
 Redakcija
 Linkovi
 Kontakt
 
» BROJ 82
Planeta Br 79
Godina XV
Januar - Februar 2018.
»  IZBOR IZ BROJEVA
Br. 81
Nov. 2017g
Br. 82
Jan. 2018g
Br. 79
Jul. 2017g
Br. 80
Sep. 2017g
Br. 77
Mart. 2017g
Br. 78
Maj. 2017g
Br. 75
Septembar. 2016g
Br. 76
Januar. 2017g
Br. 73
April. 2016g
Br. 74
Jul. 2016g
Br. 71
Nov. 2015g
Br. 72
Feb. 2016g
Br. 69
Jul 2015g
Br. 70
Sept. 2015g
Br. 67
Januar 2015g
Br. 68
April. 2015g
Br. 65
Sept. 2014g
Br. 66
Nov. 2014g
Br. 63
Maj. 2014g
Br. 64
Jul. 2014g
Br. 61
Jan. 2014g
Br. 62
Mart. 2014g
Br. 59
Sept. 2013g
Br. 60
Nov. 2013g
Br. 57
Maj. 2013g
Br. 58
Juli. 2013g
Br. 55
Jan. 2013g
Br. 56
Mart. 2013g
Br. 53
Sept. 2012g
Br. 54
Nov. 2012g
Br. 51
Maj 2012g
Br. 52
Juli 2012g
Br. 49
Jan 2012g
Br. 50
Mart 2012g
Br. 47
Juli 2011g
Br. 48
Oktobar 2011g
Br. 45
Mart 2011g
Br. 46
Maj 2011g
Br. 43
Nov. 2010g
Br. 44
Jan 2011g
Br. 41
Jul 2010g
Br. 42
Sept. 2010g
Br. 39
Mart 2010g
Br. 40
Maj 2010g.
Br. 37
Nov. 2009g.
Br.38
Januar 2010g
Br. 35
Jul.2009g
Br. 36
Sept.2009g
Br. 33
Mart. 2009g.
Br. 34
Maj 2009g.
Br. 31
Nov. 2008g.
Br. 32
Jan 2009g.
Br. 29
Jun 2008g.
Br. 30
Avgust 2008g.
Br. 27
Januar 2008g
Br. 28
Mart 2008g.
Br. 25
Avgust 2007
Br. 26
Nov. 2007
Br. 23
Mart 2007.
Br. 24
Jun 2007
Br. 21
Nov. 2006.
Br. 22
Januar 2007.
Br. 19
Jul 2006.
Br. 20
Sept. 2006.
Br. 17
Mart 2006.
Br. 18
Maj 2006.
Br 15.
Oktobar 2005.
Br. 16
Januar 2006.
Br 13
April 2005g
Br. 14
Jun 2005g
Br. 11
Okt. 2004.
Br. 12
Dec. 2004.
Br 10
Br. 9
Avg 2004.
Br. 10
Sept. 2004.
Br. 7
April 2004.
Br. 8
Jun 2004.
Br. 5
Dec. 2003.
Br. 6
Feb. 2004.
Br. 3
Okt. 2003.
Br. 4
Nov. 2003.
Br. 1
Jun 2003.
Br. 2
Sept. 2003.
» Glavni naslovi

TEMA BROJA

 

Električni automobil – Istorija

Tegoban početak

 

1832-1839.

Škotski pronalazač Robert Anderson stvara prve jednostavne električne kočije pokretane uz pomoć ne obnovljivih osnovnih ćelija.


1835.
Amerikancu Tomasu Davenportu se pripisuje izrada prvog električnog vozila  upotrebljivog u praktične svrhe (mala lokomotiva).

1859.
Francuski fizičar Gaston Planté pronalazi obnovljivu bateriju na bazi olova i kiseline. Godine 1881. njegov zemljak Camille Faure je unapredio mogućnosti te baterije kao izvora struje i razvio osnovnu bateriju na bazi olova i kiseline koja je mogla da se koristi u automobilima.

1891.
William Morrison, iz Ajove, pravi prvi uspešan električni automobil u SAD.

1893.
Nekoliko različitih modela električnih automobila
izloženo u Čikagu.


TEMA




1897.

Prva električna taksi vozila izlaze na ulice grada Njujorka početkom godine. Pope Manufacturing  kompanija iz Konektikata  postaje prvi industrijski proizvođač električnih automobila.

1899.
Uveren da će električna energija u budućnosti pokretati automobile, Tomas Alva Edison pokreće svoju misiju za stvaranje dugotrajnih, snažnih baterija za industrijski proizvedene automobile. Iako su njegova istraživanja rezultirala izvesnim poboljšanjima alkalnih baterija, on posle deset godina napušta taj svoj rad.

1900.
Električni automobil doživljava svoje najbolje dane. Od 4.192 automobila proizvedena u SAD te godine 28 procenata pokreće električna energija, a električni automobili čine jednu trećinu svih automobila na ulicama Njujorka, Bostona i Čikaga.

1908
Henri Ford iznosi na tržište masovno proizveden Model T sa benzinskim pogonom, što je ozbiljno uticalo na tržište automobila u SAD.

1912.
Čarls Ketering pronalazi prvi upotrebljivi električni starter za automobile. Njegov pronalazak čini automobile na benzinski pogon primamljivijim za potrošače zato što eliminiše nezgrapnu ručnu kurblu.

1920.
U toku 20-tih godina XX veka električni automobil gubi svojstva industrijski isplativog proizvoda. Propast električnog automobila se može pripisati većem broju faktora, uključujući i želju za posedovanjem vozila podobnih za prelaženje većih razdaljina, nedostatku konjskih snaga motora, ali i  postojećoj izrazitoj pristupačnosti benzina.

1966.
Kongres SAD donosi prva zakonodavna akta preporučujući korišćenje električnih vozila kao načina za smanjenje zagađivanja vazduha. Galupovo istraživanje pokazuje da je 33 miliona Amerikanaca zainteresovano za električna vozila.

1970-te
Zabrinutost zbog visokih cena nafte, koja dostiže vrhunac s arapskim naftnim embargom 1973, i sve jači pokret za ekološku zaštitu rezultiraju obnovljenim interesom za električne automobile i među potrošačima i među proizvođačima.

1972.
Victor Wouk , „kum hibridnog vozila”, razvija prvo u potpunosti hibridno vozilo, modifikujući 1972 „buick skylark” model Dženeral Motorsa (GM), predstavljen prvobitno u okrivu državnog programa za podsticanje ekološki „čistih” autobomila.

1974.
Kompanija  Vanguard-Sebring City Car po prvi put izlazi u javnost na simpozijumu o električnim vozilima u Vašingtonu. To vozilo je dostizalo brzinu od skoro 50 km/h i pouzdano je po lepom vremenu moglo da pređe oko 65 km pre ponovnog punjenja.

Do 1975. ta kompanija je postala šesti po veličini proizvođač automobila u SAD, ali je prestala s radom svega nekoliko godina kasnije.

1975.

Nacionalna pošta SAD je, u okviru jednog probnog programa, nabavila 350 električnih džipova za isporučivanje pošiljaka. 

1976.
Kongres SAD je usvojio zakon o istraživanju i razvoju električnih i hibridnih vozila. Namera zakona je bila da podstakne razvoj novih tehnologija, uključujući i unapređivanje baterija, motora i drugih hibridno-električnih komponenti.

1988.
Rodžer Smit, izvršni menadžer „Dženeral Motorsa”, saglasio se da finansira istraživačke napore za stvaranje električnog automobila namenjenog svakodnevnim potrebama potrošača.

Ta kompanija se udružuje sa kompanijom „AeroVironment” iz Kalifornije da bi razvili vozilo koje će postati poznato kao EV1, a koje je jedan od njihovih zaposlenih nazvao „ vozilo s najefikasnijim postupkom proizvodnje na svetu”. Neki od entuzijasta pribojavali su se da EV1 nikada nije ozbiljno shvaćen kao masovan industrijski proizvod od strane samog proizvođača.

 




TEMA



1990.

Kalifornija usvaja propis o potpunom uklanjanju štetnih izduvnih gasova. Tim aktom se utvrđuje da do 1998. 2 procenta, a do 2003. 10 procenata vozila u toj državi treba da izbegnu emisiju štetnih gasova. Taj zakon je, tokom naredne decenije, u više navrata gubio na snazi i na taj način je smanjen broj ekološki „čistih” automobila koje je prvobitni tekst tog akta iziskivao.

1997.

„Toyota” predstavlja „prius” - prvi na svetu masovno proizveden hibridni automobil, lansiran na tržište uz odgovarajući marketing. Gotovo 18.000 vozila prodato je u Japanu te prve godine.

1997-2000.

Veliki proizvođači automobila proizvode nekoliko hiljada čisto električnih automobila (kao Hondin EV Plus, GM-ov EV1, Fordov Ranger pickup EV, Nissan Altra EV, Chevy S-10 EV i Toyota RAV4Ev). Većina tih automobila može se uzeti samo na lizing. Svi veliki proizvođači obustaviće već razvijene programe proizvodnje čisto električnih automobila početkom 21. veka.

2002.

„GM” i „DaimlerChrysler” podnose tužbu protiv državne agencije Kalifornije za očuvanje kvaliteta vazduha i traže da se povuče zakon prethodno usvojen 1990. Bušova administracija se pridružuje toj tužbi.

2003.

„GM” najavljuje da neće obnavljati lizing aranžmane za svoje EV1 automobile s obrazloženjem da ne može više da isporučuje rezervne delove za ta vozila i da namerava da traži da joj se sva vozila vrate do kraja 2004.

2005.

Polovinom februara, pristalice električnih vozila počinju protest u želji da spreče „GM” da uništi 78 povučenih EV vozila u Burbanku, Kalifornija. Danonoćni protesti obustavljeni su posle 28 dana kada je „GM” uklonio automobile sa te lokacije. U filmu „Ko je ubio električni auto”, glasnogovornik „GM”-a izjavljuje da će EV1 vozila biti reciklirana a ne jednostavno smrskana.

2006.

„Tesla Motors” u novembru javno predstavlja svoj ultra sportski „tesla roadstar” na međunarodnom sajmu automobila u San Francisku. Prvi proizvedeni automobili tog modela biće prodati 2008. po osnovnoj ceni od 98.950 dolara.

2008.

Januar

Izraelska vlada najavljuje podršku projektu za promovisanje korišćenja električnih automobila u Izraelu. Radi se o zajedničkom poduhvatu kompanije „Better Place” i nove kompanije koju su osnovali kalifornijski ekspert za softver Shai Agassi i francuski proizvođač automobila „Renault-Nissan”. Agassi je planirao da uspostavi veliku mrežu stanica za punjenje i da vozačima EV automobila prodaje kilometražu na način kako se prodaje minutaža za mobilne telefone.

Prvi električ- ni „Renault” automobili trebalo je da se pojave na ulicama Tel Aviva i drugih gradova u toku 2011. Kompanija „Better Place” najavljuje svoju partnersku podršku projektima vezanim za električne automobile u Danskoj, Kanadi, Japanu, Australiji i SAD.

Jul

Cene benzina su rekordno visoke, više od 4 dolara za galon, a prodaja automobila pada na najniži nivo u toj deceniji. Američki proizvođači automobila počinju da pomeraju proizvodnju vozila i drugih velikih automobila ka vozilima koja troše manje benzina.

Avgust

U toku svoje predizborne kampanje, predsednički kandidat Barak Obama izjavljuje da će nastojati da se do 2015. na američkim putevima kreće milion hibridnih i električnih vozila.

Novembar

Boreći se da ostanu profitabilni u vreme ekonomske krize, menadžeri tri najveća američka proizvođača odlaze u Vašington da zatraže 25 milijardi dolara federalne pomoći za američku automobilsku industriju.

Decembar

BYD, kineski proizvođač baterija koji se okrenuo proizvodnji automobila, iznosi na tržište prvu masovno proizvedenu hibridnu limuzinu na svetu „f3dm”, koja je mogla dodatno da se puni na servisnim utičnicama. Iako omogućavaju manje energije nego konvencionalne litijumske baterije, BYD se opredeljuje za stabilnije baterije na bazi litijuma i fosfata gvožđa. BYD planira da plasira „f3dm” na američko tržište u toku 2011, ali u redovima tog proizvođača nisu sigurni da je taj automobil spreman za to tržište. Iako je prodaja automobila mala, kompanija Berkshire Hathaway kupuje 10 % deonica kineske kompanije.

 

TEMA


2009.

Februar

Zakon o obnovi i reinvestiranju izdvaja 2 milijarde dolara za razvoj baterija za električ- na vozila i prateću tehnologiju. Ministarstvo energetike SAD dodaje još 400 miliona dolara za finansiranje izgradnje neophodne infrastrukture za servisno punjenje električnih vozila.

April

Premijer Gordon Braun najavljuje da će britanska vlada pomagati korišćenje električnih vozila u toj zemlji nudeći kupcima po 2.000 funti subvencija. Visoko rangirani vladin zvaničnik procenjuje da bi 40% svih automobila u Britaniji morali da budu električna ili hibridna vozila da bi ta zemlja mogla da dostigne svoj cilj i za 80% smanji emisiju ugljen dioksida do 2050. Chrysler podnosi zahtev za bankrot kompanije. U okviru restrukturiranja Chrysler uspostavlja partnerstvo sa italijanskim Fijatom.

Maj

Predsednik Obama najavljuje novu politiku potrošnje benzina po kilometru koji od proizvođača zahteva da poštuju minimalni standard efikasne potroš- nje goriva od 57 km po galonu do 2016.

Jun

Ministarstvo za energetiku SAD dodeljuje kredite u vrednosti od 8 milijardi dolara kompanijama „Ford”, „Nissan” i „Tesla Motors” kao podršku razvoju energetski efikasnih vozila.

Ovi krediti proizvođačima automobila su prvi iz većeg fonda od 25 milijardi dolara uspostavljenog na osnovu zakona o energetskoj nezavisnosti i bezbednosti, usvojenog 2007. „Dženeral Motors”, vodeći proizvođač automobila tokom najvećeg dela 20. veka, podnosi zahtev za zaštitu od bankrota. Dok jaki brendovi „GM” („Chevrolet”, „Cadillac” i „GMC”) bivaju pokriveni da bi mogli da nastave s radom, manji brendovi („Saturn”, „Hummer” i „Pontiac” su prodati ili zatvoreni. Savezna vlada SAD će od tog trenutka držati 61 procenat deonica novouspostavljenog „GM”-a.

Avgust

„Nissan” predstavlja novi električni automobil „leaf”, što je akronim za „vodeći, ekološki, pristupačan porodični auto”. „Leaf” može da razvije maksimalnu brzinu od 150 km/h, može da pređe 160 km bez dodatnog punjenja i ima bateriju koja se za 30 minuta može dopuniti do 80% njenog kapaciteta. Slično izraelskoj „Better Place” inicijativi, „Nissan” planira da sarađuje sa japanskom vladom i sa privatnim kompanijama na uspostavljanju mreže stanica za punjenje u nekoliko država. Prva proizvedena „leaf” vozila našla su se u prodaji u Japanu, Evropi i SAD, tokom jeseni 2010.

Krajem 2009.

Nekoliko modela električnih i hibridnih automobila je dostupno na tržištu a veći broj novih modela uključujući (Nissan) „leaf”, (Chevrolet) „volt” i (Mitsubishi) MiEV trebalo bi da se pojave na putevima u najskorijoj budućnosti. „Toyota”, proizvođač popularnog hibridnog modela „prius”, za sada ne planira da proizvede čisto električno vozilo


 

 

 

 

 









Kompletni tekstove sa slikama i prilozima potražite u magazinu
"PLANETA" - štampano izdanje ili u ON LINE prodaji Elektronskog izdanja
"Novinarnica"

 

 

 

  back   top
» Pretraži SAJT  

powered by FreeFind

»  Korisno 
Bookmark This Page
E-mail This Page
Printer Versie
Print This Page
Site map

» Pratite nas  
Pratite nas na Facebook-u Pratite nas na Twitter - u  
»  Prijatelji Planete



» 10 GODINA PLANETE

free counters


»   ON LINE PRODAJA

6 digitalnih izdanja:
4,58 EUR/540,00 RSD
Uštedite čitajući digitalna izdanja 50%

Samo ovo izdanje:
1,22 EUR/144,00 RSD
Uštedite čitajući digitalno izdanje 20%

www.novinarnica.netfree counters

Čitajte na kompjuteru, tabletu ili mobilnom telefonu

» PRELISTAJTE

NOVINARNICA predlaže
Prelistajte besplatno
primerke

Planeta Br 48


Planeta Br 63


» BROJ 78
Planeta Br 78
Godina XIV
Maj.2017 -Jun.2017.

 

 

Magazin za nauku, kulturu, istraživanja i otkrića
Copyright © 2003-2018 PLANETA