HIGH TECH
AVIOINDUSTRIJA, PLOVIDBA, IGRICE, OSVAJANJE SVEMIRA, AVIOTRANSPORT I ENERGIJA
AVIOINDUSTRIJA
Trokrilni štedljivi džambodžet
Kompanija "SE Aeronautics" predstavila je koncept novog džambodžeta inovativnog dizajna koji ima umesto dva, ima tri para krila. Dodatni par krila pruža avionu veći uzgon, pa su uzletanje i sletanje mogući i sa kraćih pista manjih aerodroma.
Prototip sa oznakom "SE200" ima dvostruka repna krilca i dva motora smeštena na zadnjem delu. U njegovoj izradi će biti korišćeni pretežno kompozitni materijali koji će avion učiniti izuzetno štedljivim pošto će trošiti 70% manje goriva od letelica slične veličine. Na taj način se ostvaruje jedan od glavnih ciljeva savremene avioindustrije: umanjenje emisije ugljen-dioksida. Prototip ima integrisanu jednodelnu monokoknu strukturu koja će biti čvršća i sigurnija od uobičajenih konstrukcija koje mogu da se raspadnu u slučaju nesreće, a predviđen vek trajanja letelice je 50 godina.
Po projektu, avion će moći da primi 264 putnika, imaće dolet oko 16.900 km, a brzina krstarenja iznosiće oko 1000 km/h - 10% brže od aviona iste klase. Kod “SE200” gorivo neće biti smešteno u rezervoarima u krilima kao što je uobičajeno, već u prostoru iznad trupa, pa je konstruktorima time data mogućnost da realizuju tanji i aerodinamičniji dizajn. "SE Aeronautics" naglašava da će za izradu ovog aviona biti potrebno manje od polovine vremena potrebnog za proizvodnju klasičnog aviona iste kategorije.
PLOVIDBA
Samoploveći čamci
U Amsterdamu je počelo testiranje samoplovećih električnih čamaca. Gradske vlasti planiraju njihovu primenu na različitim zadacima - od prikupljanja otpada do transporta putnika. Projekt nazvan "Roboat" razvija sisteme plovidbe gde neće biti neophodno da ljudska ruka bude na upravljaču. Amsterdamski Institut za napredna gradska rešenja sarađuje sa Institutom za tehnologiju u Masačusetsu na usavršavanju sistema koji treba da omoguće bezbedno kretanje čamaca u veoma složenim prilikama, recimo u lukama gde postoji mnogo drugih plovila, brodova, dokova i molova.
"Roboat" čamci imaju narandžaste propelere i četiri potisnika koje napaja sistem litijumskih baterija. Dugi su 4 m, razvijaju brzinu od 6,4 km/h i mogu da budu operativni tokom 12-24 sata, što određuju kapacitet baterija i teret koji prevoze. Glavni izazov predstavlja njihovo učešće u saobraćaju u više od 100 km dugim amsterdamskim kanalima, koji su često pretrpani privatnim i turističkim plovilima. Sugurno kretanje treba da osigura kompjuter koji čamcem upravlja na daljinu pomoću informacija dobijenih od kamera i senzora koji skeniraju okolinu, otkrivajući stacionarne i pokretne objekte.
Čamci su modularni i mogu lako da se prilagode različitim zadacima, npr. prevoženju tereta ili radnika. Za njihov razvoj i usavršavanje da bi ušli u punu i bezbednu primenu, potrebne su još 2-4 godine, a do tada je potrebno definisati i propise koji regulišu njihovo učešće u saobraćaju.
IGRICE
"Treće oko" čuva od povreda
Nije redak slučaj da se korisnici pametnih telefona, zbog gledanja u ekran svojih aparata prilikom kretanja, ozbiljno povrede. Fokusirani na smartphone, oni rizikuju da ne registruju na vreme prepreke koje im se nalaze na putu. Paeng Min-Vuk, južnokorejski dizajner, napravio je specijalan dodatak nazvan "treće oko" koji treba da spreči potencijalne povrede prilikom istovremenog kretanja i gledanja u ekran.
Princip rada je jednostavan. Dok vlasnik "zombirano" gleda u telefon, "treće oko" gleda ispred umesto njega. Kada je neki objekat na metar ili dva od vlasnika koji se u tom trenutku kreće napred sa spuštenom glavom posmatrajući ekran, "treće oko" će emitovati zvuke upozorenja i ukazati na opasnost.
Ovaj prilično komičan gadžet vlasnik prvo trba da poveže sa svojim telefonom, zatim da ga stavi na čelo, izađe na ulicu i sigurnije korača dok istovremeno, na primer, aktivno prati društvene mreže ili igra igrice.
OSVAJANJE SVEMIRA
Loptasti robot na Mesecu
Japanska svemirska agencija “JAXA” u kooperaciji sa “Sony-jem”, Univerzitetom Došiša i proizvođačem igračaka “Tomy-jem” usavršava dizajn specijalnog loptastog transformirajućeg robota koji će poslati u misiju istraživanja Meseca. Zadatak neobičnog robota biće ispitivanje i proučavanje Mesečeve površine, i on će predstavljati prethodnicu roveru sa posadom koju Japan planira da pošalje oko 2029. godine.
Robot će na lunarnu površinu stići u obliku kompaktne lopte da bi se, po uspešnom prizemljenju, desila njegova transformacija. Kompanija “Sony” već ima iskustva sa kotrljajućim robotima, njen primarni zadatak biće da tehnološki usavrši kontrolu i upravljanje, dok “Tomy” i “Došiša” treba da oblikuju što manji i funkcionalni dizajn.
Rad na robotu “Tomy” je započeo 2016. godine, “Sony” se pridružio 2019, a Univerzitet Došiša početkom ove godine. Očekuje se da kompanija “Ispace” na Mesec lansira lander i simpatičnog transformirajućeg robota 2022. godine.
ENERGIJA
Osam minuta za punu bateriju
Kineska kompanija “Xiaomi” oborila je sve dosadašnje rekorde koji se odnose na punjenje smartphone-a žičnim ili bežičnim putem. Na modifikovanom telefonu "M11 Pro" u kome se nalazila baterija kapaciteta 4000 mAh, primenjena je nova "Hyper Charge" tehnologija. Inženjerima “Xiaomi-a” je pošlo za rukom da potpuno ispražnjenu bateriju napune na polovinu kapaciteta za svega 3 minuta i 23 sekunde. Za potpuno punjenje je, korišćenjem 200-vatne žičane konekcije, bilo neophodno samo 8 minuta! U demonstraciji 120-vatnog bežičnog punjenja, isti zadatak je obavljen za 15 minuta. U "M11 Pro" se tokom ovih testova nalazila specijalna 10C grafenska baterija.
“Xiaomi” je i ranije postizao rekorde. "Mi 10 Ultra" je nedavno napunjen za 23 minuta 120-vatnim žičanim punjenjem. Još ranije je modifikovana verzija modela "Mi 10 Pro" 80-vatnim žičanim punjenjem potpuno "natankirana" za 19 minuta. Konkurenti ove kineske kompanije “Vivo” i “Opo” takođe usavršavaju brzo punjenje svojih telefona. 120-vatni punjač kompanije “Vivo” napuni gaming smartphone, opremljen 4000 mAh baterijom, za 15 minuta, dok je “Opou” za baterijski uložak istog kapaciteta pomoću 125-vatnog sistema potrebno 20 minuta. U “Xiaomi-ju” se nadaju da će "Hyper Charge" tehnologija u bliskoj budućnosti postati standard.
AVIOTRANSPORT
Putnički avioni brži od zvuka
Američka aviokompanija “United Airlines” najavila je nabavku 15 novih nadzvučnih putničkih aviona i povratak supersoničnih brzina u civilno vazduhoplovstvo do 2029. godine. Potpuno novi model nadzvučne putničke letelice pod imenom "overtur" proizvešće kompanija "Boom" čije je sedište u Denveru. Poslednji supersonični letovi u putničkom saobraćaju obustavljeni su 2003. godine, kada su “Air France” i “British Airways” prizemljili svoju flotu legendarnih “konkorda”.
Supersoničnim se smatra let kada letelica nadmaši brzinu zvuka, preciznije, kada na visini od 18.300 m leti brže od 1060 km/h, tj. 1 mah. Brzina klasičnih putničkih aviona tokom komercionalnog leta retko prelazi 900 km/h, a “overtur” će prema projektu dostizati 1805 km/h, ili 1,7 maha. Njegovi prethodnici, avioni “konkord”, koji su ušli u upotrebu 1976. godine, postizali su maksimalnu brzinu od 2180 km/h ili 2,04 maha, a ruski supersonični putnički “tupoljev TU-144” čak 2340 km/h.
Mada malo sporiji od svojih prethodnika, “overture” će omogućiti duplo kraći let preko okeana, pa će tako, na primer, let između Londona i Njujorka, umesto osam trajati svega četiri sata. Aviokompanija “ Airlines”United spada u gigante civilnog avio saobraćaja i po prihodima je četvrta u svetu.
Kompletni tekstove sa slikama i prilozima potražite u magazinu
"PLANETA" - štampano izdanje ili u ON LINE prodaji Elektronskog izdanja
"Novinarnica"
|