HIGH TECH
RIBA ROBOT, EKO-VODA, SVEMIR, GADŽETI, ROBOTIKA I AERONAUTIKA
RIBA ROBOT
Istražuje i štiti vodene ekosisteme
Studenti mašinstva na švajcarskom univerzitetu ETH, Cirih, već dve godine razvijaju neobične ribolike robote. Radi se o specijalnim “autonomnim podvodnim vozilima” (AUV), namenjenim ispitivanju živog sveta reka, mora i okeana, koja su dizajnirana tako da izgledom i pokretima minimalno invazivno utiču na ekosistem. Najnoviji model predstavlja robotska riba “Eva”, koja se trenutno testira u hladnim vodama Ciriškog jezera, 400km udaljenog od najbližeg mora.
Eva se kreće pomoću silikonskog repa, kojim zamahuje sa jedne na drugu stranu, klizeći kroz vodu. Ona poseduje posebnu podvodnu kameru, sonar za izbegavanje prepreka kao i filtere kojima prikuplja uzorke DNK iz okruženja.
Sekvenciranjem DNK, naučnici mogu pouzdano da utvrde koje sve vrste žive u nekom ispitivanom ekosistemu. Jato robotskih riba, tačnije posebno dizajniranih malih podvodnih dronova, napravljeno je u okviru projekta Surf-eDNA.
Surf-eDNA nije prvo istraživanje u okviru koga se ribe roboti koriste za ispitivanje i analizu vodenih ekosistema. Startup Aquaai iz Kalifornije je svojim dronovima nalik ribama-klovnovima već prikupljao informacije o nivou kiseonika, salinitetu ili pH vrednostima mora i okeana. Cilj ovih projekata je razvoj pouzdanog alata za biologe, koji bi omogućio da se mnoge ugrožene vrste zaštite, i na taj način spreči njihovo izumiranje.
EKO-VODA
Novi metod uklanjanja mikroplastike
Prisustvo mikroplastike u vodenim ekosistemima predstavlja sve veći problem. Prodor mikro i nanoplastičnih čestica u prehrambeni lanac predstavlja veliki rizik, i za životinje i za ljude. Zagađenje plastikom sve više preti preti ekosistemima i opštem zdravlju. Ispitivanja u SAD-u su pokazala da u litru vode, bez obzira da li je ona flaširana ili iz česme, može da se nađe i do 240.000 plastičnih nanočestica. Ti sićušni bionerazgradivi mikroelementi u ekosistem dospevaju preko različitih izvora, uglavnom reka, poljoprivrednih ili otpadnih voda. Nanoplastika danas može da se registruje u vodenim prostranstvima širom sveta: od dubokog mora do udaljenih planinskih jezera.
Naučnici sa američkog Univerziteta Misuri razvili su novu, sigurnu metodu za uklanjanje mikroplastike iz vode. Tim je u istraživanju koristio prirodne, niskotoksične rastvore pomoću kojih je ekstraktovao gotovo 98% nanoskopskih polistirenskih kuglica iz slatke i slane vode. U procesu je korišćen rastvarač minimalne toksičnosti dizajniran da pluta na površini vode, kao ulje. Prilikom mešanja sa vodom, rastvarač apsorbuje mikroplastiku i izvlači je na površinu. Korišćenjem specijalne pipete za skidanje gornjeg sloja, naučnicima je pošlo za rukom da gotovo u potpunosti uklone nanoplastične kuglice iz kontaminiranih uzoraka. U slanoj vodi metoda je bila još efikasnija: ekstraktovano je 99,8% mikroplastike.
Radeći dalje na usavršavanju ove tehnike, naučnici su uvereni da njihov pristup predstavlja isplativo i održivo rešenje za problem mikro i nanoplastike. U budućnosti, ovaj princip bi mogao da bude iskorišćen i za uklanjanje drugih zagađivača iz vode, pa i tzv. “večnih hemikalija”.
SVEMIR
“Astroscale” za čišćenje Zemljine orbite
Sve većem broju satelita u Zemljinoj orbiti preti povećan rizik od pojave svemirskog otpada. Samo jedna detonacija (kineske rakete koja se početkom avgusta “raspala” pri ulasku u orbitu), stvorila je preko sedam stotina krhotina koje mogu da predstavljaju ozbiljnu opasnost od sudara prilikom odvijanja kosmičkih aktivnosti. Efikasno uklanjanje takvog otpada iz orbite postaje imperativ, a kompanije koje će sprovoditi takvu aktivnost imaće veoma važnu ulogu.
Startup kompanija iz Tokija “Astroscale” potpisala je u avgustu sa Japanskom agencijom za istraživanje svemira (JAXA) petogodišnji ugovor o uklanjanju otpada iz Zemljine orbite. Ugovor vredan preko 73 miliona evra (12 milijardi jena) podrazumeva razvoj potpuno nove svemirske letelice pod nazivom ADRAS-J2. Ova namenska letelica biće opremljena specijalnom robotskom rukom za hvatanje otpada. Tehnologija treba da bude razvijena tokom naredne četiri godine da bi se prva akcija čišćenja realizovala marta 2029. godine.
“Astroscale” je kompanija osnovana 2013. godine, i njena osnovna delatnost je rad na tehničkim inovacijama vezanim za “čišćenje” u kosmosu. Koliko je ova oblast značajna, govori činjenica da su, potpisivanjem ugovora sa JAXA-om, na tokijskoj berzi “Astroscale Holdings Inc.” deonice odmah skočile čak 19%.
GADŽETI
Za punjenje u postinji
Indijska kompanija “Nu Republic” predstavila je za današnje vreme prilično neobičan uređaj - Cybotron SPIN Power Bank. Ono što ovaj uređaj razlikuje od ostalih uređaja iste namene je to što poseduje specijalan točak-spin, čijim okretanjem je moguće mehaničko punjenje integrisane baterije. Dovoljno je da se spin ručno zavrti, i mali dinamo koji on pokreće počinje da proizvodi električnu energiju. Naravno, ovde se ne radi o brzom punjenju, i nije poznato koliko dugo je potrebno okretati točak da bi se u dovoljnoj meri back-up baterija napunila, ali ovo rešenje može da bude od velikog značaja ukoliko se korisnik nađe u području gde nije moguća dopuna baterije uobičajenim putem, kao npr. na planinarenju ili u nekim vanrednim situacijama kada električna energija nije dostupna.
Cybotron SPIN Power Bank ima integrisanu bateriju kapaciteta 10000 mAh koji je moguće dopuniti standardno kablom snagom od 22,5W, ili bežičnim putem snagom od 15W. Gadžet može da se pričvrsti na zadnju stranu pametnog telefona pomoću magneta, a opremljen je konektorima USB-C (ulaz i izlaz), Lightning (samo ulaz) i USB-A (samo izlaz). Poseduje i mali ekran za praćenje procenta napunjenosti. Za sada je ovaj neobičan powerbank dostupan samo u Indiji, a njegova cena iznosi 29 dolara.
ROBOTIKA
Kao ljudi
Kineski startup “Agibot” teži da postane vodeći proizvođač humanoidnih robota, i već predstavlja ozbiljnu konkurenciju “Tesli”. Kompanija posvećena razvoju vrhunskih AI i robotskih proizvoda, kao i inovativnih ekosistema, nedavno je na šangajskom sajmu tehnike predstavila pet svojih novih modela humanoidnih robota na točkovima i na dve noge, prilagođenih različitim namenama, od kućnih poslova do industrijskih zadataka. Najviše pažnje privukao je humanoidni dvonožni flagship robot nazvan “Yuanzheng A2”, visok 175cm i težak 55kg, direktna konkurencija “Teslinom” Optimusu. Opremljenog brojnim senzorima i pokretanim naprednom veštačkom inteligencijom,Yuanzheng A2 može da vidi, čuje i reaguje u realnom vremenu, ekspresno obradivši primljene informacije. Robot je sposoban da obavi visoko precizne zadatke, čak i da uvuče konac u iglu. Pored modela A2, prikazana je i robusnija verzija A2 Max, ali i industrijski servisni roboti A2-W, X1 i X1-W.
Pre godinu dana, “Agibot” je predstavio Raise A1, svog prvog humanoidnog robota koji je imao mogućnost slobodnog pokreta od 49 stepeni - iste visine kao Yuanzheng A2, samo dva kilograma lakši. Njegova primarna primena je u industrijskim linijama, gde može da obavlja zadatke kao što su pritezanje šrafova, inspekcija vozila ili učešće u laboratorijskim eksperimentima. Međutim, “Agibot” planira da Raise A1 modifikuje tako da ovaj robot postane svestrani pomoćnik u domaćinstvu, sposoban da kuva i pere veš, pa i da vodi brigu o starijim osobama. Raise A1 s ima složene senzorske i motoričke osobine - može da hoda na dve noge brzinom do 7 km/h, i vešto manipuliše teretom do čak 80 kg, Robot je opremljen RGBD kamerom, LiDAR senzorima i modularnim komponentama, pa je njegova primena moguća po raznim scenarijima. Kompanija “Agibot” planira da cenom bude značajno konkurentna “Tesli”, i da od oktobra to kraja godine tržištu isporuči svojih prvih 300 robota.
AERONAUTIKA
Testiran najveći kineski teretni dron
Kina je uspešno testirala testirala svoj do sada najveći teretni dron nosivosti dve metričke tone, namenjen civilnoj upotrebi. Dvomotorna teretna letelica je uspešno obavila, početkom avgusta, probni dvadesetominutni let u Cigungu, gradu u jugozapadnoj kineskoj provinciji Sečuan. Dron koji je razvila kompanija "Tengden", ima raspon krila od 16,1m, dužinu 13,9m i visinu 4,6. Poređenja radi, nešto je veći od popularne lake letelice sa četiri sedišta “cesna 172”, a opremljen je fiksnim stajnim trapom tipa tricikl.
Novu letelicu, koja zvanično još nema ime, kompanija “Tengden” opisuje kao „trenutno najveći dvomotorni bespilotni transportni avion domaće proizvodnje u Kini koji je razvijen u skladu sa potrebama tržišta“. Biće razvijeno više verzija aviona. Iako se potencira civilna upotreba, upućeni procenjuju “da će biti od značaja za kinesku armiju”. Letelica ima 12m³ utovarnog prostora i komercijalnu nosivost 2t. Obezbeđen je jednostavan i efikasan utovar i istovar tereta kroz dvoja velika bočno pozicionirana vrata.
Kompanija navodi da je predviđeno da plafon leta drona bude čak 7000m, a domet oko 2000 km. Letelica će biti opremljena antenskim sistemom kojim se ostvaruje efikasna satelitska komunikaciona veza za podršku operacijama velikog dometa izvan vidnog polja.
Kompletni tekstove sa slikama i prilozima potražite u magazinu
"PLANETA" - štampano izdanje ili u ON LINE prodaji Elektronskog izdanja
"Novinarnica"
|