TEMA BROJA
Japan - zemlja izlazeće mudrosti / Železnice za udobnost i ponos
V. Milojević
Po šinama brzinom aviona
Prošlo je više od pedeset godina od trenutka kada je japanski car Hirohito, na posebno upriličenoj ceremoniji u Tokiju, zastavicom dao znak za polazak “šinkansena”. Bilo je to 1. okotobra 1964, devet dana pre početka Letnjih Olimpijskih igara u Japanu. Voz specifičnog izgleda i za to vreme revolucionarnog dizajna sa karakterističnim izduženim “pačjim kljunom”, koji mu daje aerodinamiku neophodnu za velike brzine, krenuo je na put prema Osaki. Rutu koja je vodila preko planine Fidži, voz sastavljen od 16 kola prešao je nominalnom brzinom od 210km/h, što je predstavljalo fantastičan rezultat u ono vreme. Istina, u svetu su do tada na nekim trasama postignuti veći brzinski rekordi, ali su oni bili eksperimentalne prirode i na kratkim deonicama. Šinkansen,“voz metak”, je sa svojom pratećom infrasktrukturom predstavljao veliki iskorak u konstrukcijskom i tehničkom smislu, kojim su Japanske železnice postavile novi model i dale zadatak drugim železnicama: čemu treba da teže i u kom pravcu je potrebno da se razvijaju u budućnosti. Izgradnja prve deonice započeta je 1959. da bi, za četiri godine, bila završena kompletna pruga dužine 515,4 km, projektovana za brzine do 250km/h. Unutrašnjost vozne garniture “šinkansena” je podsećala na avion a ne na železničku kompoziciju. Mašinovođa u belim rukavicama, osoblje i usluga na najvišem nivou, čistoća, komfor putnika, najviši tehnički standardi i automatizacija, kašnjenja kojih gotovo nije bilo... Mnogo faktora je uticalo na to da linija “Tokaido Šinkasen” za vrlo kratko vreme postane ne samo najbrža i najnaprednije već i najiskorišćenija železnička linija u svetu. Samo kompozicije na liniji koja spaja Tokio i Osaku, godišnje u proseku prevezu preko 150 miliona putnika. Gotovo vojničkom disciplinom osoblja i brigom o svakom segmentu bezbednosti, Japanci su postigli da se, za 52 godine koliko “šinkansen” postoji, ne dogodi nijedna nesreća sa tragičnim posledicama. Tačnije, za više od pola veka postojanja, desila su se samo dva manja incidenta koji su na neki način predstavljali posledicu “više sile”: 2004. godine je, za vreme velikog zemljotresa koji je zadesio Japan, jedan voz iskočio iz šina, a 2012. se dogodilo isto zbog jake snežne mećave. Ni u jednom slučaju nije bilo ozbiljnije povređenih. ? Bez klasične signalizacije Sistem Šinkasen linija se godinama širio pa su, sedamdesetih godina, izgrađene nove deonice: ka Okajami, Hirošimi i Fukuoki (“Sanyo šinkansen”). Izgrađene su potom i nove rute nazvane “Tohoku šinkansen“ između Tokija i Aomorija, i “Joetsu šinkansen”, između Tokija i Nigate. Današnja mreža linija “šinkasena” iznosi 2616 km, a u narednih petnaestak godina će preći 3200km. Brzina voznih garnitura je postepeno povećavana, tako da danas na nekim deonicama iznosi 320km/h, što je trenutno brže od redovne brzine francuskog TGV-a, nemačkog ICE-a, kineskog CRH, ili bilo kog drugog “high-speed” voza u svetu.
Trasama voze garniture najnovije generacije N700 čija je maksimalna brzina 360km/h, dok su primerci prve prepoznatljive “0” serije, koju su popularno zvali i “hikari”, već u muzejima. Japanci stalno rade na povećanju sigurnosti, posebno vodeći računa o otpornosti trasa na zemljotrese. Automatizacija je potpuna tako da klasični signalizacioni sistemi ne postoje, blokovi se daljinski kompjuterski kontrolišu i faktor ljudske greške u upravljanju sistemom je sveden na minimum - gotovo da ne postoji. Japanskih železnicama danas upravlja kompanija “Japan Railways Group”, u stvari skup sedam ujedinjenih “šinkansen” operatera, koji su preuzeli upravljanje ovim železničkim sistemom od japanske države 1987. godine. Šest se bave putničkim, a sedmi teretnim saobraćajem. JRG poseduje i mrežu “Mini šinkansen” sa dve kratke linije namenjene međusobnom povezivanju glavnih linija: “Jamagata šinkansen” i “Akita šinkansen”. Razlika između velikog i mini “šinkansena” je ne samo u brzini već i u širini koloseka. Veliki “šinkansen” koristi kolosek širine 1435 mm (tzv. “normalni” kolosek, kao u našoj zemlji), a mini “šinkansen” tzv. “uski”, koji je inače bio zastupljen na klasičnim železničkim linijama u Japanu - širine 1067 mm. Ukupna dužina linija Mini “šinkansena” je oko 284 km, a maksimalna brzina voza iznosi 130km/h. ? Voz koji lebdi Japanske železnice, koje decenijama predstavljaju sinonim za uređenost, disciplinu, sigurnost i brzinu, i u budućnosti će sigurno biti vodeće u svetu.
Trasama voze garniture najnovije generacije N700 čija je maksimalna brzina 360km/h, dok su primerci prve prepoznatljive “0” serije, koju su popularno zvali i “hikari”, već u muzejima. Japanci stalno rade na povećanju sigurnosti, posebno vodeći računa o otpornosti trasa na zemljotrese. Automatizacija je potpuna tako da klasični signalizacioni sistemi ne postoje, blokovi se daljinski kompjuterski kontrolišu i faktor ljudske greške u upravljanju sistemom je sveden na minimum - gotovo da ne postoji. Japanskih železnicama danas upravlja kompanija “Japan Railways Group”, u stvari skup sedam ujedinjenih “šinkansen” operatera, koji su preuzeli upravljanje ovim železničkim sistemom od japanske države 1987. godine. Šest se bave putničkim, a sedmi teretnim saobraćajem. JRG poseduje i mrežu “Mini šinkansen” sa dve kratke linije namenjene međusobnom povezivanju glavnih linija: “Jamagata šinkansen” i “Akita šinkansen”. Razlika između velikog i mini “šinkansena” je ne samo u brzini već i u širini koloseka. Veliki “šinkansen” koristi kolosek širine 1435 mm (tzv. “normalni” kolosek, kao u našoj zemlji), a mini “šinkansen” tzv. “uski”, koji je inače bio zastupljen na klasičnim železničkim linijama u Japanu - širine 1067 mm. Ukupna dužina linija Mini “šinkansena” je oko 284 km, a maksimalna brzina voza iznosi 130km/h. ? Voz koji lebdi Japanske železnice, koje decenijama predstavljaju sinonim za uređenost, disciplinu, sigurnost i brzinu, i u budućnosti će sigurno biti vodeće u svetu.
Kompletni tekstove sa slikama i prilozima potražite u magazinu
"PLANETA" - štampano izdanje ili u ON LINE prodaji Elektronskog izdanja
"Novinarnica"
|