ISTORIJA AVIJACIJE
Pripremio: Tekst je preuzet iz knjige„Kratka istorija vazduhoplovstva u Srbiji”,
Vojno vazduhoplovstvo Kraljevine Jugoslavije
Od nasleđenog do najmodernijeg
U sastavu oružanih snaga Kraljevine SHS/Jugoslavije od kraja 1918. delovalo je i vojno vazduhoplovstvo. Za nepune 22 godine, ono je prešlo put od male jedinice ranga puka do složenog sistema samostalnog roda vojske, koji se početkom 1941. sastojao od 4 vazduhoplovne brigade sa 8 pukova, 2 samostalne vazduhoplovne grupe, više školskih i drugih jedinica i službi, 1800 vazduhoplovnih oficira, oko 2000 pilota i oko 940 aviona svih tipova.
|
Devoatin-Hispano 300 KS
(Dewoitine D.1 C1) 8, 1. VP,
VKSHS, a. Novi Sad, 1927 |
Od kraja 1918. u sastavu oružanih snaga Kraljevine SHS (od 1929. Kraljevine Jugoslavije - KJ) delovalo je Vojno vazduhoplovstvo (VKSHS), od 1930. nazvano Vazduhoplovstvo vojske (VV). Od Štaba srpske Aeroplanske eskadre formirana je 1. marta 1919. Vazduhoplovna komanda (sa 4 eskadrile, školom i parkom), a početkom oktobra 1920. Odeljenje za Vazduhoplovstvo (OzV) pri Ministarstvu vojske i mornarice (MViM). Ubrzani rast vazduhoplovstva zahtevao je da se OzV preformira u Komandu vazduhoplovstva (KV) u rangu armije, koja je i osnovana 14. februara 1927. u Petrovaradinu.
Mnogo manje po obimu, Pomorsko vazduhoplovstvo (PV), osnovano aprila 1921, naoružano isključivo hidroavionima, nalazilo se u sastavu Jugoslovenske kraljevske mornarice (JKM). Od 1924. nabavljalo je domaće školske, a od 1926. nemačke ratne hidroplane. Tokom svog postojanja PV je koristilo ukupno 202 školska i ratna hidroplana od kojih su 123 proizvedena u zemlji. Ukupnom broju moraju se dodati i 53 poznate konverzije.
Početkom 20-tih infrastruktura vazduhoplovstva nije bila razvijena i oslanjala se na nekoliko aerodroma preuzetih od neprijatelja, od kojih su najznačajniji bili oni u Novom Sadu i Mostaru. Zbog toga se ubrzo pristupilo planskoj izgradnji 8 novih stalnih aerodroma u različitim krajevima zemlje (Beogradu, Skoplju, Nišu, Kraljevu, Zagrebu, Sarajevu, Pančevu i Beloj Crkvi) koji su završeni početkom 30-tih godina. Svi su raspolagali prostranim letelištima, većim brojem hangara betonske i metalne konstrukcije, skladištima, radionicama i pratećim objektima. Pet aerodroma su bili mešovitog tipa pošto se na njima odvijao i civilni vazdušni saobraćaj. Neposredno pred rat pripremljeno je i preko 100 ratnih letelišta. Tokom 1936, KV je iz Petrovaradina premeštena u Zemun.
Avioni do 1936.
U pogledu snabdevanja avionima i drugim tehničkim sredstvima, VKSHS u početku je bilo primorano da se najvećim delom oslanja na materijal nasleđen od Srpske avijatike i preuzet od Francuza 1919 (prilikom njihovog povlačenja sa Balkana) i 1921 (iz francuskih viškova). Bio je to još uvek savremen materijal, naročito bombarderi Brege 14 i lovci Spad, pa i novije verzije Njepora. Deo aviona je bio potpuno nov i zadržao se u upotrebi do početka 30-tih godina. Drugi izvor snabdevanja bili su avioni iz ratnog plena, uglavnom iz austrougarskog i nešto malo iz nemačkog vazduhoplovstva - ukupno 124 aviona 41 tipa. I među njima je bilo modernih i delom dobro očuvanih borbenih aviona kao što su Albatros (Albatros D.III Oef), Avijatik (Aviatik Berg), Ufag C.I (UFAG C.I) i Rumpler C (Rumpler C), ali i školskih Brandenburga (Brandenburg B.I i C.I).
Broj aviona iz vremena rata brzo se smanjivao zbog istrošenosti i zastarelosti, pa je bila neophodna njihova zamena. Prvi novi avioni Potez 15 (Potez 15A2) stigli su iz Francuske u vidu vojne pomoći, a 1925. započele su isporuke na osnovu francuskog kredita iz 1923. Ugovorena je isporuka preko 200 aviona i 320 motora, tako da je u zemlju stiglo 150 Brege 19 (Breguet 19), 50 lovaca Devoatin (Dewoitine) i 6 hidroplana KAMS (CAMS 30E). Uvođenjem tih aviona u naoružanje, stvoreni su uslovi za prvu veću modernizaciju VKSHS i osnivanje novih pukova i eskadrila.
Od kraja 1923. u zemlji je počeo proces organizovanja domaće vazduhoplovne industrije (VI). Ona se ubrzano razvijala i, krajem 20-tih, bila je u stanju da obezbedi veliki deo potreba VKSHS i PV za avionima i hidroavionima različitih kategorija, kao i osnovnom pratećom opremom.
U drugoj polovini 20-tih, Francuska je i dalje bila najveći isporučilac aviona, motora i opreme za jugoslovensko vazduhoplovstvo, ali sada i u saradnji sa domaćom VI. Država je otkupljivala licence, čemu je prethodila isporuka određenog broja aviona i motora licencnog tipa izrađenih u matičnim francuskim firmama.
I pored pretežnog oslanjanja na Francusku, u drugoj polovini 20-tih, započela je postepena preorijentacija na snabdevanje iz drugih zemalja. U početku, bila je to nabavka borbenih hidroplana Do-D (Dornier Do-D) i Do-Val (Do-Wal) i teških tromotoraca Do-Y (Dornier Do-Y) i G.24 (Junkers G.24), delom preko programa nemačkih ratnih reparacija, a delom pod komercijalnim uslovima. Od Čehoslovačke, članice Male antante, kupljena je krajem 20-tih licenca za izradu zvezdastih motora Valter (Walter NZ 120) od 120 KS za školske avione, 1930. jedan hidroplan Š-16J (Letov Š.16J), 1931. serija od 24 lovca Avia BH-33 (Avia BH-33E) i licenca za izradu u „Ikarusu“, a 1931. i dva tromotorca Avia F.39 (Avia F.39).
Francuska je još uvek imala privilegovan položaj u snabdevanju vojske KJ. Međutim, zbog njenog relativnog zaostajanja u domenu vazduhoplovne tehnike i proizvodnje, pri nabavci novog vazduhoplovnog materijala došlo je do postepenog zaokreta ka Engleskoj. Kao prva nabavka iz Engleske uvezena su 1931. tri dvokrilna lovca Hoker Fjuri I, a posle dužeg odlaganja, 1935. je, uz otkup licence, naručeno još 10 novijih Fjuri II (Yugoslav Fury Mk.II).
Modernizacija 1937-1941.
Od 1937. otpočete su nabavke najmodernijih tipova aviona i hidroaviona iz Engleske, Nemačke i Italije, ili rađenih po britanskim i nemačkim licencama u domaćim fabrikama. Modernizacija je sprovedena u nepovoljnim ekonomskim i međunarodnim okolnostima, kada se većina zemalja u Evropi pripremala za predstojeći rat a isporuke ratnog materijala i sirovina usmeravane su ka ostvarivanju sopstvenih političkih i strategijskih ciljeva. Jedan od najvećih problema za VV bio je nedostatak avio-motora, a VI nije mogla da za kratko obezbedi izradu svih naručenih aviona.
|
Srpski piloti u Španiji
U Španskom građanskom ratu 1936-39, na strani Republikanskog vazduhoplovstva učestvovalo je 6 srpskih vazduhoplovaca. Najpoznatiji je bio student Beogradskog univerziteta i rezervni oficir VV, pilot-lovac Boško Petrović koji je, leteći na lovcima Polikarpov I-15 Čato (I-15 Chato), oborio 7 neprijateljskih aviona. Poginuo je 12. jula 1937. tokom odbrane Madrida. |
Do rata je ipak nabavljen manji broj motora Hispano-Suiza 12Y za IK-2 (Avia 12Ycrs, licencni derivativ čehoslovačke „Avije“) i IK-3 (originalni francuski Hispano-Suiza 12Y-29). Za prototip bombardera Zmaj R-1 kupljena su 2 Hispano (Hispano Suiza 14Ab 02/03) i za IK-5 još 2 Gnom-Ron (Gnôme-Rhône 14N 38/39). Kupljena su i dva dvomotorna lovca Potez 63 (Potez 63 C3), dok nameravane nabavke lovaca Moran-Solnije MS.406 (Morane Saulnier MS.406 C1) i Kulhoven FK.58 (Koolhoven FK.58 C1) nisu ostvarene. U Engleskoj su kupljena 1937. tri dvoseda Hoker Hajnd (Hawker Yugoslav Hind Mk.I) i 1938. dva autožira Avro (Avro Type 671).
Isporuke prvih 20 modernih dvomotornih bombardera Dornijer Do-17Ka (Dornier Do-17Ka) iz Nemačke i dva engleska uzorna bombardera Bristol Blenhajm (Bristol Blenheim Mk.I), ostvarene su 1937. i nastavljene tokom 1938. i 1939. godine. Iz uvoza je obezbeđeno sledećih 16 Do-17 (Do-17Ka-2) i 20 Blenhajma B-1, dok je DFA iz Kraljeva isporučila 33 Do-17 (Do-17Ka-3) a „Ikarus“ 40 B-1. Ti vrlo složeni avioni nisu se, po kvalitetu izrade i osobinama u letu, razlikovali od stranih uzoraka, što je bio dokaz da je domaća VI uspešno osvojila tehnologiju izrade savremenih letelica metalne konstrukcije.
Vojni avioni Kraljevine Jugoslavije 1918-1941 (po zemljama porekla) |
zemlja porekla |
tip i verzija |
br. kom. |
% |
Austro-Ugarska |
46 |
116 |
4.23% |
Vel. Britanija |
17 |
77 |
2.81% |
Italija |
9 |
80 |
2.92% |
Kanada |
2 |
2 |
0.07% |
Nemačka |
24 |
383 |
13.98% |
Rusija |
1 |
10 |
0.36% |
SAD |
1 |
6 |
0.22% |
Čehoslovačka |
5 |
32 |
1.17% |
Francuska |
43 |
478 |
17.45% |
YU domaći |
68 |
569 |
20.77% |
YU licencni |
46 |
987 |
36.02% |
UKUPNO |
262 |
2740 |
100.00% |
% - procenat od ukupnog broja od 2740 vojnih aviona u Kraljevini SHS/Jugoslaviji |
Za lovačku avijaciju su, od decembra 1938. do marta 1940, uvezena 24 Hoker Harikena (Hawker Hurricane Mk.I), dok je „Zmaj“ izradio još 24 licencna primerka (6 isporučeno u prvim danima rata). Od septembra 1939. do maja 1940, Nemci su Jugoslaviji isporučili svoje tada najmodernije tipove aviona: 73 lovca Me-109 (Messerschmitt Bf-109E-3a), 12 trenažnih Me-108 (Bf-108B-1 Taifun), 22 kurirske Rode (Fieseler Fi-156C Storch) i 50 školskih Biker Jungmana (Bücker Bü-131D-2 Jungmann).
Podaci ukazuju da je KJ, i pored pomenutih teškoća, uspela da u periodu 1937-1941. u najvećoj mogućoj meri opremi VV najmodernijim lovačkim i bombarderskim tipovima koje su u to vreme koristile dve najveće zaraćene vazduhoplovne sile, Nemačka i Velika Britanija. Na žalost, VV nije moglo da obezbedi planiranu nabavku modernih tipova izviđača, teških lovaca i transportera, dok je broj školskih, trenažnih i pomoćnih aviona obezbeđivao program obuke i trenaže letača.
Prema zvaničnoj podeli iz 1940, avioni VV su se delili na ratne (lovci, bombarderi, izviđači, za saradnju) i školske (početni, prelazni i lovački-školski).
Tekst je preuzet iz knjige„Kratka istorija vazduhoplovstva u Srbiji”,
autora Čedomira Janjića i Ognjana Petrovića.
Knjigu, po ceni od 800 dinara + PTT, možete naručiti preko sajta www.aerokomunikacije.com ili telefonom na broj +381 63 1043320. |
|
Kompletni tekstove sa slikama i prilozima potražite u magazinu
"PLANETA" - štampano izdanje ili u ON LINE prodaji Elektronskog izdanja
"Novinarnica"
|