AERONAUTIKA
Pripremio: Darko Mladenović
Avioni skore budućnosti
Sa pogledom u veštačku stvarnost
Vazdušni saobraćaj iz godine u godinu beleži rast prometa. Vodeće svetske kompanije, okrenute budućnosti, razvijaju koncepte letelica koje će se na nebu pojaviti možda tek polovinom ovog veka. Vazduhoplovstvo je oduvek bilo otvoreno za inovacije i na neki način predstavlja pokazatelj stepena tehnološkog razvoja čovečanstva uopšte; taj trend se nastavlja novim koncept avionima koji više podsećaju na modele iz filmske serije „Zvezdane staze“ nego na avione kakvi se danas mogu videti na nebu iznad nas.
Putovanje avionom 2050. godine trebalo bi da bude pravo zadovoljstvo, sa panoramskim pogledom kada je „pametna kabinska membrana“ uključena da bude providna ili kursom virtuelnog golfa tokom samog leta.
Američki stručnjaci, pod okriljem NASA-e, već godinama rade na razvoju koncept letelica budućnosti. Ali, ni Evropa ne zaostaje u istraživanjima. Što se tiče same koncept letelice, one su i idejno naprednije.
Nebeski kit
|
Mali putnički prozori su stvar prošlosti, Erbasov koncept predviđa jedan prozor u svet |
Polovinom januara ove godine, svetu je predstavljena koncept letelica pod nazivom nebeski kit . Letelica je delo poznatog industrijskog dizajnera Oskara Vinjala, iz Barselone, koji se specijalizovao na polju avijacije i astronautike. Ova letelica na prvi pogled podseća na ogromnog metalnog kita sa krilima i moći će da preveze čak 755 putnika! Kao takva, izuzetno je interesantna aviokompanijama. Dimenzije ove letelice, međutim, nisu ono što je jedino interesantno. Nebeskog kita karakteriše niz inovativnih rešenja koja će u potpunosti promeniti način putovanja vazdušnim saobraćajem.
Prema zamisli Vinjala, avion će pogoniti 4 hibridna motora, koja će kao osnovno pogonsko gorivo koristiti obnovljive resurse, i to najverovatnije gorivo dobijeno od algi. Ipak, imaće i električni pogon koji se napaja iz solarnih ćelija postavljenih na krila letelice. Sama krila su koncipirana tako da se minimizira otpor vazduha i istovremeno poboljšava iskorišćenost goriva uz smanjnje nivoa buke, što će omogućiti bolji komfor i za putnike i za stanovnike naselja u blizini aerodroma.
|
Umetnička impresija rendgenskog snimka pametne putničke kabine |
|
Koncept avion u noćnom letu |
Pošto je nebeski kit po dimenzijama veći od najvećeg aviona današnjice, Erbasovog modela 380 , postavilo se pitanje dimenzija staze potrebne za poletanje i sletanje ovog aviona. To je rešeno pomoću motora koji će moći da se rotiraju pod uglom od 45 stepeni. Ovo rešenje neće omogućiti vertikalno poletanje letelice, ali će značajno smanjiti potrebnu dužinu staze pa će, po svim procenama, nebeski kit imati pristup većem broju svetskih aerodroma nego A380 jer će mu biti potrebna manja pista. Sa stanovišta bezbednosti, nebeski kit će biti daleko bezbedniji avion od današnjih letelica, pre svega zahvaljujući sposobnosti da se, u slučaju nezgode, avion rastavi na module čime će biti smanjena mogućnost povrede putnika. Pored ove karakteristike, treba istaći da će avion biti izgrađen od najnaprednijih materijala, što podrazumeva upotrebu raznih legura, keramičkih i ugljeničnih kompozitnih materijala, ugljeničnih nano cevi i optičkih vlakana. Primena ovih materijala će omogućiti da letelica poseduje oplatu koja će biti sposobna da se regeneriše u slučaju oštećenja tokom samog leta - ponašajući se kao neki živi organizam.
Prema osnovnom dizajnu, nebeski kit će imati putničku kabinu kakvu nema nijedan avion današnjice. Putnici će biti smešteni na tri sprata, u skladu sa klasama karata. Turistička (ekonomska) klasa biće smeštena na najnižem spratu, zatim sledi turistička klasa sa pogledom u nebo (biznis klasa) i, na kraju, najmanja ali najluksuznija prva klasa koja će, po rečima dizajnera, pružiti putnicima svu moguću udobnost. Iako na prvi pogled može zvučati da turistička klasa i neće biti tako luksuzna, to neće biti slučaj jer će svaki putnik imati panel sa veštačkom realnošću na kojem će moći da posmatra sve što ga zanima, pa samim tim i da ima pogled kao putnik iz prve klase. Zabava u toku leta je jedan od prioriteta, pa se podrazumeva pristup mrežama, mogućnost gledanja filmova i igranja kompjuterskih igrica, naravno sve u virtuelnoj stvarnosti.
Erbasova koncept letelica
Početkom decenije Erbas je sproveo istraživanje tržišta putničke avijacije, a rezultate analize je implementirano u razvoj nove koncept letelice za koju se očekuje da će u upotrebu ući polovinom ovog veka. Prema Erbasovoj studiji, koncept rasporeda putnika u tri klase biće napušten. Nova letelica imaće individualni raspored sedišta čime će se izaći u susret pojedinačnim zahtevima putnika. Putnička kabina će biti podeljena u zone tako da će putnici u interaktivnoj zoni biti u mogućnosti da igraju virtuelni golf, za razliku od putnika u šoping zoni koji će u virtuelnim kabinama moći da isprobavaju najnovije modele garderobe ili druge proizvode u skladu sa ličnim afinitetima. Kroz providnu membranu putničke kabine putnici će uživati u panoramskom pogledu na predele iznad kojih lete.
|
U interaktivnom delu putničke kabine Erbasovog koncepta biće moguće odigrati partiju virtuelnog golfa |
|
Zahvaljujući motorima koji će moći da se rotiraju, nebeskom kitu će biti potrebna relativno mala dužina piste za poletanje i sletanje. |
Vrhunska komunikaciona tehnologija omogućiće da poslovni ljudi učestvuju u video-konferencijama, tokom leta na visini od 10 km, ili da roditelji aktivno učestvuju u uspavljivanju svoje dece koja se nalaze kilometrima daleko. Kabina Erbasove koncept letelice će odisati luksuzom, čak će i sedišta biti izrađena od materijala koji će se prilagođavati konstituciji putnika. Istovremeno će sedište koristiti toplotu tela svakog putnika za proizvodnju dela energije koja se koristi za pogon aviona! Materijal od kojeg će sedišta biti izrađena moći će da se regeneriše i samočisti čime će kompanije ostvarivati znatne uštede.
Dizajn kabine aviona je nalik skeletu ptice - biće lagan a čvrst gde je to potrebno, što će omogućiti znatne uštede u masi, bez uticaja na smanjenje bezbednosti putnika. Duža i tanja krila klize bolje kroz vazduh, pri čemu dolazi do smanjenja otpora, a posredno i manje potrošnje goriva. Motori koji će se koristiti na vazduhoplovima u budućnosti biće pouzdaniji, tiši i energetski efikasniji. Pozicioniranje motora u zadnjem delu trupa koji će biti sastavni deo konstrukcije aviona optimiziraće potrošnju goriva i smanjiti nivo emitovane buke. Ovaj način montaže motora biće moguć zahvaljujući novim tehnologijama koje će se u budućnosti primenjivati i omogućiti veću pouzdanost motora a samim tim i smanjiti potrebu za brzim pristupom delovima motora radi njihove zamene u slučaju kvara.
Električni sistem će kontinualno pratiti sav rad, predviđati potrebu za održavanjem i automatski rezervisati potreban pregled i održavanje u optimalno vreme. Električni sistem, kao i većina drugih sistema unutar aviona, biće samoodrživ i zahtevaće minimalno ili nikakvo održavanje. Trup aviona će biti u potpunosti izrađen od naprednih kompozitnih materijala koji će se lako oblikovati i omogućiti potpuno drugačiji oblik od aviona današnjice.
Nov način proizvodnje aviona smanjiće troškove proizvodnje i uticaj izgradnje aviona na čovekovu okolinu . Erbasov avion budućnosti imaće i kraće vreme zadržavanja na aerodromu, što će biti implementirano kroz dizajn dvostrukih vrata za ukrcavanje i iskrcavanje putnika. Stručnjaci su predvideli i novi biometrijski sistem čekiranja putnika i prtljaga. Avioni budućnosti će pristati na platformu na aerodromu, gde će putnici prići avionu sa svojim prtljagom, prisloniti ruku na interaktivni displej gde će se očitati njihovi podaci, a prtljag odložiti na predviđeno mesto na ulazu, odakle će trakastim transporterom biti transportovan do bagažnika ispod putničke kabine. Imajući u vidu da se tokom poletanja aviona potroši znatna količina goriva, inovativna rešenja su ugrađena i u ovaj segment, primenom brzog traktora koji će voziti avion do staze za poletanje i koristiti se za potpomaganje poletanju aviona.
Darko Mladenović
Kompletni tekstove sa slikama i prilozima potražite u magazinu
"PLANETA" - štampano izdanje ili u ON LINE prodaji Elektronskog izdanja
|