TEMA BROJA - BRAZIL
Pripremio: Darko Mladenović
Avijacija
Nebo svojih letelica
Na sam pomen Brazila, prve asocijacije su džungle Amazona, prelepe plaže, karneval u Riju i fudbal. Retko koga Brazil asocira na avijaciju i činjenicu da je Brazil zemlja bogate vazduhoplovne tradicije čiji su pioniri pružili izuzetan doprinos razvoju avijacije u svetu.
U gradu Santos, u provinciji Sao Paolo, tada kolonijalnog Brazila, decembra 1685. godine rođen je Bartolomeo Lorenco de Gužmao, prvi čovek u svetu koji je uspeo da konstruiše balon i slobodno se vine u vazduh. Ovaj mladić je, sa samo dvadesetak godina, patentirao prve tehničke pronalaske koji su umnogome olakšali život tadašnjem stanovništvu. Njegov prvi pronalazak bio je uređaj koji je mogao da prenosi vodu na rastojanjima većim od stotinu metara bez korišćenja ljudske snage.
Krajem prve decenije 18. veka Bartolomeo se obreo u Lisabonu da bi se dalje školovao. Na univerzitetu Koimbra, proučavao je matematiku, astronomiju, mehaniku, fiziku, hemiju, filozofiju, diplomatiju i kriptografiju. J edne večeri, prema legendi, posmatrao je mehur od sapunice koji je leteo kroz vazduh; našavši se iznad sveće, mehur je naglo uzleteo, što je mu je dalo ideju da napravi balon koji bi, pomoću toplog vazduha, bio u stanju da poleti. Veoma brzo osmislio je letelicu čija je prva demonstracija bila zakazana za 3. avgust 1709, u sali za prijeme na dvoru. Ta prva prezentacija bila je neuspešna jer se maleni balon zapalio pre poletanja. Dva dana kasnije, eksperiment je uspešno završen. Balon napunjen toplim vazduhom vinuo se na visinu od oko 20 pedalja (4 m), ali ga je dvorska straža, plašeći se požara, uništila pre nego što je dodirnuo tavanicu.
Posle tri dana održana je javna demonstracija pred državnim i crkvenim velikodostojnicima. Tada se Gužmaov balon vinuo u visinu i, posle potrošenog goriva - pao. Kralj je bio toliko oduševljen letom balona da je priznao prava na patent i zapretio smrtnom kaznom svima koji se usude da kopiraju patent. Bartolomeo Gužmao je ušao u istoriju kao prvi čovek koji je konstruisao napravu lakšu od vazduha koja se vinula u nebo, čime je 74 godine pre braće Mongolfije postao začetnik avijacije u svetu i otac vazdušnih brodova. Kasnije, Gužmao je izradio nacrte za vazdušni brod koji je trebalo da prenese više ljudi, ali ne postoje dokazi da je letelica nazvana „parasol“ ikada poletela. Danas jedan od aerodroma u Brazilu nosi ime ovog velikana brazilske i svetske avijacije.
„Brazil“ iznad Pariza
Alberto Santos Dumon je rođen 20. jula 1873, u blizini gradića Palmira. Odrastao je u brojnoj porodici na plantaži kafe, u državi Sao Paolo. Posle osnovnog obrazovanja koje je stekao na imanju od privatnih učitelja, roditelji su ga poslali na dalje školovanje u Školu nauke, gde se zadržao do svoje 17. godine, kada se vratio na imanje a potom, zajedno sa porodicom, otišao u Francusku. Po dolasku u Francusku, Alberto se posvetio daljem izučavanju fizike, hemije, mehanike i astronomije.
|
Demoazel je Santos Dumon konstruisao i koristio kao letelicu za sopstvene potrebe; po karakteristikama taj avion je predstavljao vizionarski poduhvat |
Boravak u Parizu ga je još više približio njegovoj velikoj ljubavi - letenju. Svoje prve letove balonom Santos je obavio tako što je unajmio iskusnog pilota i leteo kao putnik. Nedugo posle tih letova, počeo je samostalno letenje balonom i istovremeno radio na sopstvenim konstrukcijama balona. Godine 1898. poleteo je svojim prvim balonom koji je nazvao „Brazil“.
Iako je konstruisao dirižable, Santos se usmerio na letelica teže od vazduha. Već 1905. završio je projekte svog prvog aviona i helikoptera. Prve probne letove avionom XIV-bis obavio je tokom leta 1906. sa komandama koji je sam konstruisao. Krajem oktobra zakazao je svoj prvi javni let, kada je pred velikim brojem očevidaca preleteo razdaljinu od oko 60 m, na visini od oko 3 m. Ovaj let je zvanično priznat kao prvi let avionom na području Evrope i kao prva javna demonstracija leta aviona sa fiksnim stajnim trapom koji je poleteo snagom sopstvenog motora, po mirnom danu. A već polovinom novembra Santos-Dumon postavio je prvi svetski rekord u brzini i razdaljini, preletevši 220 m za 21,2 sekunde. Obzirom da su letovi obavljeni pred zvaničnicima Francuskog aero-kluba i brojnim novinarima i posmatračima, ceo svet se divio ovim uspesima koji su uzburkali javnost i dali podstrek drugim pionirima avijacije.
Kuća u kojoj je živeo u Brazilu danas je muzej koji svedoči o životu ovog velikog čoveka, a međunarodni aerodrom u Rio de Ženeiru nosi njegovo ime.
Začeci moderne avijacije
Brazilska vlada je, početkom 40-tih godina prošlog veka, počela sa prvim ulaganjima i istraživanjima sa ciljem da se formira sopstvena avio-industrija. Prve fabrike su se pojavile neposredno pred izbijanje Drugog svetskog rata a prvi prototipovi aviona već 1941. godine. Pravi zamajac brazilska avio-industrija dobila je udruživanjem nekoliko postojećih fabrika i osnivanjem zajedničkog državnog konzorcijuma „Embrajer“, 19. avgusta 1969. Kompanija je, u početku, zahvaljujući dobrom ugovoru sa američkim „Pajperom“, proizvodila avione namenjene opštoj upotrebi i, uporedo sa tim, razvijala sopstvene projekte.
Poljoprivredni avion za 21. vek
|
Ipanema je prvi avion na svetu namenjen obradi poljoprivrednih površina koji za pogonsko gorivo koristi etanol. Iako projekat iz sedamdesetih godina, zahvaljujući stalnom usavršavanju, letelica se i danas proizvodi |
Embraer 202 nazvan „ipanema“ je poljoprivredni avion namenjen posipanju useva iz vazduha. Iako dizajn potiče iz sedamdesetih godina, usavršena verzija „ipaneme“ se i danas proizvodi. Avion je delo stručnjaka sa Tehnološkog instituta za aerodinamiku (ITA) osnovanog 1950. godine, a sam projekat je finansirala vlada Brazila koja je procenila da je potrebno proizvesti domaći avion koji će pomoći razvoj poljoprivrede u sektoru uzgoja soje i šećerne trske.
Prva verzija „ipaneme“ poletela je 1970. godine sa aerodroma u Sorokabi, u državi Sao Paolo. Od prvog leta, avion je pretrpeo brojne promene, pre svega u poboljšanju aerodinamičkih karakteristika, elektronike i sistema uvećanja snage motora, što je rezultiralo povećanjem nosivosti aviona za gotovo 90%. Poslednja modifikacija ovog aviona se izdvaja od svih ostalih aviona iz kategorije po tome što je „ipanema“ postala prvi poljoprivredni avion u svetu koji za pogon koristi etanol u meri da je njegova ekonomičnost potpuno opravdana, a operativni troškovi redukovani. Tokom 43 godine koliko se proizvodi, napravljeno je više od 1.200 primeraka ove letelice koji lete širom sveta. „Ipanema“ ima dolet od 610 km, brzinu krstarenja od 288 km/h i kapacitet od 955 kg hemikalija, što je svrstava u red najboljih aviona u svojoj kategoriji.
Poslovna avijacija
|
Fenom 300 pripada kategoriji lakih mlaznih poslovnih aviona za čije je upravljane dovoljan jedan pilot, što umnogome smanjuje troškove leta |
Poslovna avijacija u svetskim razmerama predstavlja segment civilnog vazduhoplovstva koje beleži stalni porast obima saobraćaja i isporučenog broja novih aviona. Kompanija „Embraer“ je prisutna na tržištu poslovne avijacije sa dve game aviona u delu lakih mlaznih poslovnih letelica i poslovnih aviona srednjeg kapaciteta i doleta. U kategoriji lakih mlaznih aviona, „Embraer“ nudi dva aviona pod nazivom „fenom 100“ i „fenom 300“, koji se po osobinama izdvajaju od konkurencije. Pored savremenog dizajna, ovi avioni nude i odličan komfor. Kapacitet aviona je 6-9 putnika koji se mogu prevesti na udaljenosti do 3.650 km, brzinom do 850 km/h. Avioni su opremljeni savremenim radio navigacionim uređajima i sistemima poslednje generacije koji zahtevaju prisustvo samo jednog pilota, što umnogome doprinosi smanjenju troškova leta i održavanja letelice. Kompanija nudi različite nivoe opreme u putničkoj kabini, u zavisnosti od potreba klijenata. U poslednjih šest godina koliko se ove letelice proizvode, isporučeno je oko 400 primeraka.
Druga gama poslovnih aviona koju „Embraer“ proizvodi je familija „legasi“. To su avioni kapaciteta 7-14 putnika. „Embraer“ u ponudi ima model „600“ koji je za deceniju postojanja prodat u 200 primeraka, a trenutno su u fazi ispitivanja manji modeli „450“ i „500“ za kojima vlada izuzetno interesovanje - očekuje se da će krajem ove godine biti predstavljeni na tržištu. Ove letelice će moći da preveze putnike na rastojanjima 4.000-7.000 km, brzinom od oko 850 km/h.
Putnička avijacija
|
E190 je najprodavaniji model „Embraerovih“ putničkih aviona. Pored verzije za aviokompanije, proizvodi se i VIP poslovni avion nazvan lineaž |
Iskustva stečena u proizvodnji prvih aviona nazvanih „banderiante“ i „brazileira“, namenjenih regionalnom putničkom saobraćaju, stručnjaci u „Embraeru“ su pretočili u projekte savremenih mlaznih putničkih aviona. Na sajmu avijacije u Parizu, 1989, kompanija „Embraer“ predstavila je koncept nove generacije mlaznih putničkih aviona namenjenih regionalnom saobraćaju. Ova familija letelica je nazvana „ERJ“. Prvi avion iz ove familije je poleteo decembra 1995. i odmah doživeo komercijalni uspeh.
„Embraer“ nudi tri osnovne verzije ovog aviona: „135“, „140“ i „145“. Svaka od verzija ima podverziju sa povećanim doletom. Osnovna karakteristika ove game aviona je da imaju gotovo 96% istih delova pa su, zahvaljujući tome, troškovi proizvodnje i eksploatacije znatno smanjeni. Ovi avioni, u zavisnosti od verzije, mogu da prevezu 37-50 putnika na razdaljinu 2.300-3.706 km, brzinom od oko 850 km/h. Oko 45 avio-kompanija u svetu ima u svojoj floti neki od „ERJ“ aviona koji su proizvedeni u 1.200 primeraka.
Uporedo sa razvojem putničkih verzija, „Embraer“ je razvijao vojne verzije ovih aviona koje se uglavnom koriste za potrebe patroliranja iznad mora, prevoz važnih ličnosti i kao mobilne radarske stanice. Na sajmu u Le Buržeu 1999. „Embraer“ je najavio novu generaciju putničkih aviona nazvanu „E-Jet“ čiji je prototip poleteo 2002. godine. Nova generacija putničkih aviona se sastojala iz dva osnovna modela od kojih je svaki imao i pod-model. Osnovni modeli su nazvani „E-170“ i „E-175“, a varijante sa povećanim kapacitetom su nazvane „E-190“ i „E-195“. U proteklih dvanaest godina „Embraer“ je tržištu isporučio gotovo 1.000 aviona „E-Jet“ familije a zabeležen je i veoma nizak stepen nezgoda ovih aviona što je svojevrsna potvrda kvaliteta proizvoda brazilskih stručnjaka. „E-Jet“ familija aviona može da prevede 70-122 putnika na razdaljine 2.600-4.500 km, brzinom od 890km/h.
Krajem 2011. „Embraer“ je najavio modernizovanu verziju „E-Jet“ familije aviona koji će imati smanjenu potrošnju goriva, što će se postići primenom lakših kompozitnih materijala i efikasnijih motora. Iako je nova generacija putničkih aviona samo najavljena, poručeno je već preko 150 aviona.
Vojna avijacija
|
Tukano poseduje odlične letne karakteristike, što ga svrstava u red najboljih aviona za školovanje pilota. U kategoriji je laste koja se proizvodi u „Utvi“ u Pančevu |
U segmentu vojne avijacije „Embraer“ je godinama proizvodio avione po licenci ili u kooperaciji sa drugim proizvođačima, među kojima se posebno izdvaja avion „AMX A-1“, i danas u aktivnoj upotrebi u Brazilskom ratnom vazduhoplovstvu. Avion je podzvučne brzine, namenjen podršci trupama na zemlji ili izviđačkim namenama. Prvi let obavljen je 1984. godine a u aktivnu upotrebu je uključen 1989. Očekuje se da će, posle modernizacije, biti u upotrebi do 2032.
Svakako najuspešniji proizvod brazilske vojne industrije predstavlja avion „tukano“ i njegova savremenija verzija „super tukano“. Prvi let obavljen je pre više od tri decenije, ali se i danas nalazi u operativnoj upotrebi u vazduhoplovstvima Brazila, Francuske, Argentine i drugih zemalja. Avion je namenjen obuci pilota, izviđanju i lakoj podr š ci iz vazduha.
„Tukano“ je postavio mnoge standarde kada je reč o avionima namenjenim obuci, pre svega opremom koja se ogleda u izbacivim sedištima za oba pilota, kabinskim staklom iz jednog dela koje omogućava odličnu preglednost, vrhunske manevarske sposobnosti pri svim brzinama i mogućnost nošenja zavidne količine ubojnih sredstava za svoju kategoriju od gotovo 1.000 kg. Avion je relativno malih dimenzija, dužine od 9,86 m, razmaha krila od 11,14 m i visine 3,4 m. Maksimalna brzina mu je 458 km/h, plafon leta je 8.750 m, uz maksimalan dolet od 1.916 km.
„Tukano“ je prošao niz modifikacija posle kojih je nastao model nazvan „super tukano“. Avion ima istu namenu kao i njegov prethodnik, uz poboljšani dolet, nosivost i brzinu. „Embraer“ trenutno radi na razvoju vojnog transportnog višenamenskog aviona pod oznakom „KC-390“. Prvi let se očekuje za tri godine a u „Embraeru“ veruju da će avion pobuditi veliko interesovanje širom sveta.
Darko Mladenović
Kompletni tekstove sa slikama i prilozima potražite u magazinu
"PLANETA" - štampano izdanje ili u ON LINE prodaji Elektronskog izdanja
|