TEHNIKA
Pripremio: I. Jakšić
Tim Bloodhound blizu obaranja brzinskog rekorda
Najbrža „ raketa “ na zemlji
Istovremeno s testiranjem rakete, konkurencija dizajnira sonični vetar, automobil koji bi trebalo da dostigne brzinu od 3200 km/h
Ekipa engleskih ljubitelja trka, pod nazivom Bloodhound Project , za korak je bliža obaranju brzinskog rekorda na kopnu. Engleski tim, favorit među pet takmičara, uspešno je testirao “raketu” početkom oktobra 2012. Prethodni rezultat premašen je za skoro 500 km/h i sada iznosi 1600 km/h.
Raketa je hibridna. Napaja se kada tečno sredstvo za oksidaciju (u ovom slučaju je u pitanju visoka koncentracija peroksida) dođe u kontakt sa čvrstim gorivom - reč je o sintetičkoj gumi koja se naziva polibutadien s hidroksil završecima, u komori. Tokom oktobarske probe, motor se ponašao kako je i očekivano, paleći se za 10 sec i stvarajući potisak od 6350 kg. Dostignuta snaga iznosi 35000 KS. Hibridna raketa Bloodhound grupe, prečnika 4 m spojiće se s motorom cosworth formula 1 koji bi pumpao tečno sredstvo za oksidaciju u raketu sa EuroJet EJ200 , vojnim mlaznim motorom koji stiže kao pozajmica iz Velike Britanije.
Dok su stručnjaci i inženjeri iz ekipe Bloodhound proučavali podatke o probnoj vožnji, takmičari širom sveta nastavili su da ruše rekord star 15 godina. Reč je o rekordu od 1228 km/h, koji je postavio Endi Grin, pilot Royal Air Force . On nije slučajno vozač tima Bloodhound . Grin je izjavio da su bili u zapečaćenom bunkeru zajedno s raketom u Kornvolu, u Engleskoj, gde je mogao da oseti raketu kako se kreće kroz zemlju i miris goriva koji ga je asocirao na miris uspeha. Pored obaranja brzinskog rekorda na kopnu, 1600 km/h je brže od bilo kog borbenog mlaznjaka koji je nisko leteo u istoriji letenja. Modifikovana letelica lockheed F-104 je 1977. godine, na visini od oko 15 m iznad tla, letela brzinom od približno 1590 km/h.
Stotine hiljada ks
Na mestu gde je nekada bilo jezero Hakskin Pan, na severu Južne Afrike, raketa će postići najveći mogući potisak za 20 sec. Mlazni motor EJ200 daće doprinos potisku. Predviđa se da ukupna snaga iznosi 135.000 konjskih snaga!
A zašto Grin spaja mlazni motor s raketom? Novac je glavno ograničenje kad je ovaj sport u pitanju, čak i kada engleska vojska pozajmi mlazni motor. Dodavanje konvencionalnog mlaznog motora omogućuje timu Bloodhound da počne s testiranjem vozila ovog leta pri brzini od 1125 km/h - bez opasnosti od izbijanja varnica. U stvari, 90 % testiranja šasije, amortizera i kočnica može se obaviti bez rakete, kako objašnjava Grin. Raketa se pali kada oksidacija stupi na scenu a prestaje kada se protok zaustavi, što je čini pouzdanijom i lakšom za kontrolisanje, za razliku od onih gde se zapali fitilj i gde ostaje nada u najbolje. U međuvremenu, u pustinji istočno od Los Anđelesa, Valdo Stejks, izvršni direktor Land Speed Research Vehicles , dizajnira sonični vetar (Sonic Wind), automobil za koji tvrdi da će postizati brzinu od 3200 km/h. Njegov projekat ekonomske klase obuhvata isto toliko egzotičnih sistema kao i projekat takmaca Bloodhound . Pogon ovog vozila biće raketni motor XLR-99 iz 1960-tih koji se više ne koristi a služio je za x-15 hipersonični istraživački raketni avion. Motor je jačine 500.000 konjskih snaga!
Međutim, Stejk nije jedini takmac projektu Bloodhound, starom četiri godine. Postoje još dva u Australiji, jedan na Novom Zelandu i kanadsko-američka ekipa privatnih finansijera, fokusirana na prevazilaženje 1290 km/h. Ed Šadale, glavni vlasnik i vozač severnoameričkog orla ( North American Eagle ) , kaže da ga projekat Bloodhound nije uplašio. Šasija orla je u stvari „rehabilitovani“ trup mlaznog aviona f-14 . Šadaleovo vozilo, kao i ostali konkurenti, izgleda kao raznobojni projektil, s jednim izuzetkom - orao je stabilizovan širokom zadnjom osovinom. Maksimalna brzina koju će postizati ova mašina iznosi 1340 km/h.
I. Jakšić
Kompletni tekstove sa slikama i prilozima potražite u magazinu
"PLANETA" - štampano izdanje ili u ON LINE prodaji Elektronskog izdanja
|