EKOLOGIJA
Pripremio: I.J.
Posledice drugog po redu „zagađivača“ životne sredine
Buka hara Evropom
Na listi pojava koje remete životnu oklolinu, buka se nalazi odmah ispod zagađenja vazduha, što znači da može ozbiljno ugroziti zdravlje ljudi - zaključak je prvog opsežnog izveštaja o uticaju buke na zdravlje, koji su objavili Svetska zdravstvena organizacija i Zajednički istraživački centar Evropske komisije.
Stanovnici zapadne Evrope, kojih je 2001. godine bilo 340 miliona, godišnje izgube do 1,6 miliona godina „zdravog“ života. Samo danak zagađenju vazduha procenjuje se na izgubljenih 4,5 miliona godina zdravog života godišnje. Ostale pretnje ne izazivaju ni izbliza toliko posledica kao zagađenje vazduha i buka.
To se najdramatičnije ispoljava kroz srčane smetnje, izazvane bukom. Izračunato da zbog buke dolazi do oko tri hiljade smrtnih slučajeva godišnje. Jer, buka povećava krvni pritisak i koncentraciju hormona stresa koji se prenose krvlju, kao i nivo masnoća - čak i kad ljudi spavaju. Sve se to vremenom nakuplja, potom blokira krvne sudove i izaziva srčani udar. Iako su bolesti srca najozbiljniji uzrok smrti od buke, bitna posledica je i poremećaj sna, što Evropljanima oduzima 903.000 hiljada godina zdravog života godišnje.
Sledeća na spisku posledica buke je: iritacija. Iako ne utiče direktno na zdravlje ljudi, buka smanjuje kvalitet života.
Ograničavanje buke
Naučnici upozoravaju da treba uzeti u obzir opšti uticaj buke na zdravlje ljudi i naglašavaju da je naročito važno da sebi priznamo postojanje ovog problema. Zato je Evropska komisija već postavila ograničenja: najviši nivo buke tokom noći ne sme da pređe 40 decibela. To je količina buke koja se može očekivati u biblioteci.
U zemljama istočne Evrope koje su se nedavno pridružile Evropskoj uniji, taj nivo je malo veći i iznosi 55 decibela, čime im je omogućeno izvesno vreme za prilagođavanje zapadnoevropskim normama. Istraživači koji sarađuju na izveštaju još uvek prikupljaju podatke kako bi postavili prosečnu granicu u periodu od 24 sata. Sve bi trebalo da bude gotovo do 2013, kada će se pojaviti i nova verzija Uputstava o buci iz 2002.
Tiša vozila
U međuvremenu, predložene su mera koje se mogu preduzeti. Prvi prioritet je tiši rad automobila, vozova i aviona, što bi znatno smanjilo buku.
Druga mera podrazumeva postavljanje „izolacionih barijera“ između prometnih saobraćajnica i naselja, odnosno izmeštanje puteva daleko od naselja. Dodatna mogućnost je postavljanje nečujnih guma ili površina na putevima koje će smanjiti nivo buke.
Na kraju, trebalo bi subvencionisati dvostruku izolaciju u pojedinačnim slučajevima izvora buke. Evropska unija je prvi veliki ekonomski region koji se ozbiljno pozabavio problemom zagađivanja životne sredine bukom. Amerika zaostaje čitavu deceniju. Predsednik Ronald Regan je svojevremeno ukinuo program regulisanja buke a koji je planirala Agencija za zaštitu životne sredine 1982.
I.J.
|