TEMA BROJA - MEGA BRODOVI
Najveći ratni brodovi
Plutajuće vojne baze
U istoriji je bilo dosta značajnih brodova ali je klasa nazvana „bojni brod“ oduvek bila simbol prestiža i pomorske snage države. Najveći bojni brodovi u istoriji bili su ponos mornarice zemlje izlazećeg sunca - „Jamato“ i njegov sestrinski brod „Musaši“
|
Jamato – Bojni brodovi Jamato klase su predstavljali veliku metu pa su veći deo rata bili skrivani od podmornica. Brodove Jamato klase su napravila brodogradilišta u Hirošimi i Nagasakiju. |
Tokom 1937. godine počeli su radovi na izgradnji ova dva broda. Prvi od njih, „Jamato“ ušao je u upotrebu 1941. godine, a „Musaši“ 1942. Prvi je napravilo brodogradilište u Hirošimi a drugi brodogradilište u Nagasakiju. Ova dva broda su, tokom Drugog svetskog rata, služili kao komandni brodovi Japanske flote.
Ukupan kapacitet pojedinačnog broda je 71.700 t, dužine 263 m a širine 39 m. Potpuno opterećen, ovaj brod je imao gaz od 11 m. Bio je opremljen sa četiri parne turbine ukupne snage od 111.855 kW koja je omogućavala maksimalnu brzinu od 27 čvorova. Autonomija ovog broda je bila 13.334 km pri brzini krstarenja od 16 čvorova. Svaki od brodova je imao po 2.500 - 2.800 članova posade, a sastavni deo naoružanja je, pored topova kalibara od 13,2 mm do 155 mm, činilo i 7 aviona koji su mogli biti lansirani sa dva katapulta. Krajem rata, oba broda su potopljena.
|
USS Iowa – Američki modernizovani bojni brod proizveden 1943, više nije u operativnoj upotrebi. |
Američka mornarica i danas koristi jedan od brodova „USS Iowa“, koji je od 1943. kada je uveden u upotrebu više puta unapređivan ugrađivanjem savremenijih sistema i opreme. Ovaj svojevrstan old tajmer je učestvovao u svim većim sukobima u kojima je učestvovala i mornarica SAD. Maksimalna nosivost mu je 58.000 t, širina palube 33 m a dužina 271 m. Moćne turbine „General Electric“-a daju čak 158.000 kW snage i omogućuju maksimalnu brzinu od 35 čvorova. Autonomija ove klase je oko 24.000 km pri brzini od 15 čvorova. Ukupan broj članova posade je, u zavisnosti od potreba, bio od 1.800 do 2.700 članova.
Do kraja Drugog svetskog rata, kapitalni bojni brodovi su igrali značajnu ulogu; međutim, razvojem tehnologije krstarećih projektila, kapitalni bojni brodovi su istisnuti i njihova proizvodnja je obustavljena.
Od pojave prvih letelica razmatralo se kako bi se avion mogao iskoristiti daleko od svojih kopnenih baza; kao jedna od alternativa pojavila se mogućnost poletanja i sletanja sa platformi brodova, iz čega su se izrodili današnji nosači aviona. Od pojave prvih nosača aviona do danas, po svojim gabaritima i opremljenosti istakle su se klase američkih super nosača „Nimitz“ i „Enterprise“.
|
USS Enterprise – Posle 51 godinu aktivne službe, 2015 godine će Enterprise biti povučen. Enterprise ima gotovo 6.000 članova posade. |
„USS Enterprise“ je u borbenu upotrebu ušao 1961. godine a prvi iz „Nimitz klase“ bio je „USS Nimitz 1975“. Ova dva nosača aviona pokreću nuklearni reaktori snage 210 odnosno 195 MW, što omogućava maksimalnu brzinu od oko 33 čvora i autonomije od fantastičnih 20 godina plovidbe. „USS Enterprise“ je dug 342 m, maksimalne širine 78,4 m, što ga stavlja na mesto najvećeg nosača aviona na svetu, ispred „Nimitz“-a (dužine 332,8 m i širine 76,8 m).
Ako se posmatra maksimalna nosivost, „Nimitz“ je superiorniji - 106.300 t naspram 94.781 t nosivosti „Enterprise“-a. Pored raznovrsnog defanzivnog naoružanja, svaki od ova dva nosača aviona ima mogućnost nošenja do 90 aviona i helikoptera. U ovim malim plutajućim vojnim bazama radi gotovo 6.000 članova posade pa je, pored prostora za njihov smeštaj, obezbeđen i prostor za zabavu u vidu bioskopskih sala, terena za sportske aktivnosti... Kuriozitet predstavljaju činjenice da je na projektovanju nosača „USS Enterprise“ učestvovalo 915 inženjera, koji su napravili oko 16.100 crteža i 2.400 planova. Na brodu se nalazi gotovo 1.000 km elekričnih vodova i oko 60 km ventilacionih otvora.
|