SAOBRAĆAJ
Pripremio: Darko Mladenović
Leteći automobili
Mašina za drum i nebo
Leteći automobili ili letelice koje se mogu kretati konvencionalnim drumom, predmet su interesovanja ljudi gotovo od kako su oba sredstva i izmisljena. Zahvaljujući napretku tehnologije, ovakva vozila se već u veoma bliskoj budućnosti mogu očekivati na našim drumovima i iznad naših glava
Beskrajnim čekanjima u nepreglednim kolonama vozila uskoro bi mogao doći kraj. I to zahvaljujući automobilima koji se kreću drumom a po potrebi se, za samo par minuta, mogu transformisati u male letelice kojima je potrebna kratka staza za poletanje. Iako se dugo radilo na istraživanju ovakvih letelica, njihova budućnost nije delovala tako svetlo, zahvaljujući pre svega visokoj ceni i maloj otpornosti konstrukcija na loše atmosferske uslove.
Bekstvo od zemlje
Loša iskustva sa prvim koncept-letećim automobilima nisu omela entuzijaste da i dalje razvijaju ovakve tipove letelica i da neprestano poboljšavaju njihove vozne i letne karakteristike. Najveći pomak u ovoj oblasti ostvarila je američka kompanija „Terrafugia“ (lat: bekstvo od zemlje) koja je razvojem svog modela „transition“ zaintrigirala i Američko ministarstvo odbrane da uloži u razvoj sličnog tipa letelice.
„Transition“ je već podvrgnut letnim ispitivanjima i licenciranju u SAD pa se uskoro očekuje pojavljivanje ovakvih letelica i na drumovima. Ovo vozilo je u mogućnosti da, sa jednim rezervoarom goriva, preleti do 700 km pri brzini krstarenja od 200 km/h. Potrošnja goriva u režimu automobila je oko 7,8 l na 100 km.
Za upravljanje „transition“-om potrebna je dozvola sportskog pilota koja se dobija posle dvadesetak sati naleta. Vozilo je koncipirano tako da se dva putnika mogu prevesti u automobilskom režimu od svoje kuće do aerodroma, odakle će poleteti ka željenom odredištu. Prednost ove letelice u odnosu na konvencionalnu - recimo, ultra laki avion - je u tome što ova letelica postaje automobil za manje od jednog minuta i može se odvesti i parkirati u garažu, tako da je nije potebno držati je na aerodromu. Iako je ovaj koncept još u začetku, bezbednost putnika je postavljena pri projektovanju kao apsolutni imperativ pa letelica poseduje i padobran koji, u slučaju nezgode, može da bezbedno prizemlji letelicu. Prve isporuke očekuju se tokom ove godine.
Američko ministarstvo odbrane je od proizvođača naručilo vojnu verziju ovog modela koja bi trebalo da ima slične karakteristike kao terensko vozilo - popularni „hamer“, kakvo danas koristi američka vojska. Vozilo nazvano „transformator“ bi trebalo da služi za medicinsko zbrinjavanje, izbegavanje improvizovanih eksplozivnih naprava, doturanje zaliha hrane i municije i ubacivanje diverzantskih jedinica iza neprijateljskih linija fronta.
Osnovni zahtev koji se postavlja pred projektante je da vozilo mora imati mogućnost vertikalnog poletanja i sletanja poput helikoptera kako bi lakše savladalo nepristupačne terene. Uz to letne komande moraju biti prilagođene da njima može upravljati i osoba koja nije osposobljena za letačke dužnosti. Očekuje se da će ova letelica imati autonomiju kretanja od oko 500 km. Prvi „transformator“ se očekuje na nebu i drumu tokom 2015. godine a gotovo je izvesno da će ovaj koncept vozila naći i mesto u civilnom društvu.
Iz prašuma Amazonije u nebo
Kompanija „I-Tech“ je ponudila tržištu koncept letećeg automobila nazvan „maverik“ koji kombinuje automobil i padobran-krilo, slično onome koje koriste piloti paraglajdera. Stiv Saint, iz kompanije „I-Tech“, odrastao u šumama Amazonije, ideju za svoj koncept dobio je upravo u Amazoniji, koja nema puteva tako da je jedini način da se putuje letenje. „Maverik“ je ima zavidne performanse: kada se kreće kao automobil, ubrzava do 100km/h za samo 4 sekunde, maksimalna brzina mu je oko 150 km/h, za poletanje mu je potrebno stotinak metara dok je masa celokupne konstrukcije svega 450 kg. Za vožnju drumom potrebna je vozačka dozvola dok je za letenje dovoljna sportska dozvola. „Maverik“ se izrađuje u više različitih kategorija, kao mini-terenac ili klasično vozilo kakva viđamo i danas na našim putevima. Letelica se nalazi u poslednjoj fazi testiranja i očekuje se da će već ove godine biti ponuđena tržištu.
Evropski takmac u ovoj svojevrsnoj trci je kompanija „Parajet“ koja se uspešno bavi proizvodnjom motora za motorne paraglajdere i motorne zmajeve. „Parajet“ je tržištu ponudio projekat „skycar“ koji je projektovan da primi dva putnika i da u automobilskom režimu pređe oko 650 km, maksimalnom brzinom od oko 220 km/h. Istovremeno, jedan od važnih parametara za poređenje je i vreme prelaska iz auto moda u mod za letenje - koje je manje od tri minuta. Kao automobil, „skycar“ ima nezavisno vešanje i pogon na zadnjim točkovima a sama konstrukcija može da izdrži sve režime rada vozila.
Kao letelica, ovo vozilo pokazuje dobre karakteristike: autonomija leta je oko 350 km, maksimalna brzina 160 km/h a potrebna dužina za poletanje manja od 200 m. Ukoliko dođe do otkaza motora u toku leta, letelica se jedrenjem može bez opasnosti prizemljiti a poseduje i sigurnosni padobran. Ovom letelicom su njeni tvorci uspeli da prelete i pređu drumom put od Londona do Timbuktua, u dužini od 9.000 km, mada je u letačkom modu izvršeno samo preletanje Gibraltarskog moreuza, gde je pri sletanju vozilo oštećeno.
Motocikli i mlaznjaci
Koncept vozilo kompanije „Hayenes Aero“ nazvano „skyblazer“ uvodi zanimljivu novinu u ovu oblast - pogon pomoći turbo-ventilatorskog motora kakav se danas koristi u modernim poslovnim avionima. Turbo-ventilatorski motor pogoni „skyblazer“ dok je u vazduhu i za to vreme puni baterije koje su potrebne za elektro-pogon dok je letelica u automobilskom režimu.
Ova letelica smešta svoja krila, u potpunosti sklopljena, u šasiju vozila. Nije koncipirana da koristi javne puteve za poletanje i sletanje već aerodrome. Osnovna zamisao je da se od kuće do aerodroma vozač i najviše 3 putnika odvezu u automobilskom modu, da zatim uzlete sa aerodroma i prevale do 1.300 km brzinom od gotovo 650 km/h, i zatim slete na aerodrom odredišta odakle bi se u automobilskom režimu odvezli na željeno mesto i parkirali u klasičnoj garaži. „Skyblazer“ je vozilo koje istovremeno kombinuje i koristi prednosti oba tipa vozila pa raduje podatak da je izvršeno uspešno ispitivanje umanjenog modela koncept-vozila.
Da ljubitelji motocikala ne bi ostali zapostavljeni, pobrinula se kompanija „Samson motorworks“, koja razvija više koncept-vozila. Jedno od najinteresantnijih je „switchblade“. Ova letelica je zamišljena kao dvosed koji u režimu za vožnju po zemlji ima čiste i sportske linije poput „ferarija“, a krila smešta ispod šasije. Projektovana brzina ove letelice je u zemaljskom režimu oko 150 km/h dok je maksimalna brzina leta ograničena na 250 km/h. „Switchblade“ može da preleti do 350 km dok na drumu ima autonomiju od oko 800 km. Pri izradi letelice neće se štedeti na materijalima i savremenim uređajima, a moguće je i opremanje vozila pancirnom šasijom u zavisnosti od želja korisnika.
Darko Mladenović
|