MAGAZIN ZA NAUKU, ISTRAŽIVANJA I OTKRIĆA
»  MENI 
 Home
 Redakcija
 Linkovi
 Kontakt
 
»  BROJ 45
Godina IX
Mart - April 2011.
»  IZBOR IZ BROJEVA
Br. 55
Jan. 2013g
Br. 56
Mart. 2013g
Br. 53
Sept. 2012g
Br. 54
Nov. 2012g
Br. 51
Maj 2012g
Br. 52
Juli 2012g
Br. 49
Jan 2012g
Br. 50
Mart 2012g
Br. 47
Juli 2011g
Br. 48
Oktobar 2011g
Br. 45
Mart 2011g
Br. 46
Maj 2011g
Br. 43
Nov. 2010g
Br. 44
Jan 2011g
Br. 41
Jul 2010g
Br. 42
Sept. 2010g
Br. 39
Mart 2010g
Br. 40
Maj 2010g.
Br. 37
Nov. 2009g.
Br.38
Januar 2010g
Br. 35
Jul.2009g
Br. 36
Sept.2009g
Br. 33
Mart. 2009g.
Br. 34
Maj 2009g.
Br. 31
Nov. 2008g.
Br. 32
Jan 2009g.
Br. 29
Jun 2008g.
Br. 30
Avgust 2008g.
Br. 27
Januar 2008g
Br. 28
Mart 2008g.
Br. 25
Avgust 2007
Br. 26
Nov. 2007
Br. 23
Mart 2007.
Br. 24
Jun 2007
Br. 21
Nov. 2006.
Br. 22
Januar 2007.
Br. 19
Jul 2006.
Br. 20
Sept. 2006.
Br. 17
Mart 2006.
Br. 18
Maj 2006.
Br 15.
Oktobar 2005.
Br. 16
Januar 2006.
Br 13
April 2005g
Br. 14
Jun 2005g
Br. 11
Okt. 2004.
Br. 12
Dec. 2004.
Br 10
Br. 9
Avg 2004.
Br. 10
Sept. 2004.
Br. 7
April 2004.
Br. 8
Jun 2004.
Br. 5
Dec. 2003.
Br. 6
Feb. 2004.
Br. 3
Okt. 2003.
Br. 4
Nov. 2003.
Br. 1
Jun 2003.
Br. 2
Sept. 2003.


 

» Glavni naslovi

SAOBRAĆAJ

 

Pripremio: Darko Mladenović

Leteći automobili

Mašina za drum i nebo

Leteći automobili ili letelice koje se mogu kretati konvencionalnim drumom, predmet su interesovanja ljudi gotovo od kako su oba sredstva i izmisljena. Zahvaljujući napretku tehnologije, ovakva vozila se već u veoma bliskoj budućnosti mogu očekivati na našim drumovima i iznad naših glava

Leteći automobili Beskrajnim čekanjima u nepreglednim kolonama vozila uskoro bi mogao doći kraj. I to zahvaljujući automobilima koji se kreću drumom a po potrebi se, za samo par minuta, mogu transformisati u male letelice kojima je potrebna kratka staza za poletanje. Iako se dugo radilo na istraživanju ovakvih letelica, njihova budućnost nije delovala tako svetlo, zahvaljujući pre svega visokoj ceni i maloj otpornosti konstrukcija na loše atmosferske uslove.

Bekstvo od zemlje

Loša iskustva sa prvim koncept-letećim automobilima nisu omela entuzijaste da i dalje razvijaju ovakve tipove letelica i da neprestano poboljšavaju njihove vozne i letne karakteristike. Najveći pomak u ovoj oblasti ostvarila je američka kompanija „Terrafugia“ (lat: bekstvo od zemlje) koja je razvojem svog modela „transition“ zaintrigirala i Američko ministarstvo odbrane da uloži u razvoj sličnog tipa letelice.

„Transition“ je već podvrgnut letnim ispitivanjima i licenciranju u SAD pa se uskoro očekuje pojavljivanje ovakvih letelica i na drumovima. Ovo vozilo je u mogućnosti da, sa jednim rezervoarom goriva, preleti do 700 km pri brzini krstarenja od 200 km/h. Potrošnja goriva u režimu automobila je oko 7,8 l na 100 km.

Za upravljanje „transition“-om potrebna je dozvola sportskog pilota koja se dobija posle dvadesetak sati naleta. Vozilo je koncipirano tako da se dva putnika mogu prevesti u automobilskom režimu od svoje kuće do aerodroma, odakle će poleteti ka željenom odredištu. Prednost ove letelice u odnosu na konvencionalnu - recimo, ultra laki avion - je u tome što ova letelica postaje automobil za manje od jednog minuta i može se odvesti i parkirati u garažu, tako da je nije potebno držati je na aerodromu. Iako je ovaj koncept još u začetku, bezbednost putnika je postavljena pri projektovanju kao apsolutni imperativ pa letelica poseduje i padobran koji, u slučaju nezgode, može da bezbedno prizemlji letelicu. Prve isporuke očekuju se tokom ove godine.

Leteći automobili Američko ministarstvo odbrane je od proizvođača naručilo vojnu verziju ovog modela koja bi trebalo da ima slične karakteristike kao terensko vozilo - popularni „hamer“, kakvo danas koristi američka vojska. Vozilo nazvano „transformator“ bi trebalo da služi za medicinsko zbrinjavanje, izbegavanje improvizovanih eksplozivnih naprava, doturanje zaliha hrane i municije i ubacivanje diverzantskih jedinica iza neprijateljskih linija fronta.

Osnovni zahtev koji se postavlja pred projektante je da vozilo mora imati mogućnost vertikalnog poletanja i sletanja poput helikoptera kako bi lakše savladalo nepristupačne terene. Uz to letne komande moraju biti prilagođene da njima može upravljati i osoba koja nije osposobljena za letačke dužnosti. Očekuje se da će ova letelica imati autonomiju kretanja od oko 500 km. Prvi „transformator“ se očekuje na nebu i drumu tokom 2015. godine a gotovo je izvesno da će ovaj koncept vozila naći i mesto u civilnom društvu.

Iz prašuma Amazonije u nebo

Kompanija „I-Tech“ je ponudila tržištu koncept letećeg automobila nazvan „maverik“ koji kombinuje automobil i padobran-krilo, slično onome koje koriste piloti paraglajdera. Stiv Saint, iz kompanije „I-Tech“, odrastao u šumama Amazonije, ideju za svoj koncept dobio je upravo u Amazoniji, koja nema puteva tako da je jedini način da se putuje letenje. „Maverik“ je ima zavidne performanse: kada se kreće kao automobil, ubrzava do 100km/h za samo 4 sekunde, maksimalna brzina mu je oko 150 km/h, za poletanje mu je potrebno stotinak metara dok je masa celokupne konstrukcije svega 450 kg. Za vožnju drumom potrebna je vozačka dozvola dok je za letenje dovoljna sportska dozvola. „Maverik“ se izrađuje u više različitih kategorija, kao mini-terenac ili klasično vozilo kakva viđamo i danas na našim putevima. Letelica se nalazi u poslednjoj fazi testiranja i očekuje se da će već ove godine biti ponuđena tržištu.

Leteći automobili Evropski takmac u ovoj svojevrsnoj trci je kompanija „Parajet“ koja se uspešno bavi proizvodnjom motora za motorne paraglajdere i motorne zmajeve. „Parajet“ je tržištu ponudio projekat „skycar“ koji je projektovan da primi dva putnika i da u automobilskom režimu pređe oko 650 km, maksimalnom brzinom od oko 220 km/h. Istovremeno, jedan od važnih parametara za poređenje je i vreme prelaska iz auto moda u mod za letenje - koje je manje od tri minuta. Kao automobil, „skycar“ ima nezavisno vešanje i pogon na zadnjim točkovima a sama konstrukcija može da izdrži sve režime rada vozila.

Kao letelica, ovo vozilo pokazuje dobre karakteristike: autonomija leta je oko 350 km, maksimalna brzina 160 km/h a potrebna dužina za poletanje manja od 200 m. Ukoliko dođe do otkaza motora u toku leta, letelica se jedrenjem može bez opasnosti prizemljiti a poseduje i sigurnosni padobran. Ovom letelicom su njeni tvorci uspeli da prelete i pređu drumom put od Londona do Timbuktua, u dužini od 9.000 km, mada je u letačkom modu izvršeno samo preletanje Gibraltarskog moreuza, gde je pri sletanju vozilo oštećeno.

Motocikli i mlaznjaci

Koncept vozilo kompanije „Hayenes Aero“ nazvano „skyblazer“ uvodi zanimljivu novinu u ovu oblast - pogon pomoći turbo-ventilatorskog motora kakav se danas koristi u modernim poslovnim avionima. Turbo-ventilatorski motor pogoni „skyblazer“ dok je u vazduhu i za to vreme puni baterije koje su potrebne za elektro-pogon dok je letelica u automobilskom režimu.

Ova letelica smešta svoja krila, u potpunosti sklopljena, u šasiju vozila. Nije koncipirana da koristi javne puteve za poletanje i sletanje već aerodrome. Osnovna zamisao je da se od kuće do aerodroma vozač i najviše 3 putnika odvezu u automobilskom modu, da zatim uzlete sa aerodroma i prevale do 1.300 km brzinom od gotovo 650 km/h, i zatim slete na aerodrom odredišta odakle bi se u automobilskom režimu odvezli na željeno mesto i parkirali u klasičnoj garaži. „Skyblazer“ je vozilo koje istovremeno kombinuje i koristi prednosti oba tipa vozila pa raduje podatak da je izvršeno uspešno ispitivanje umanjenog modela koncept-vozila.

Da ljubitelji motocikala ne bi ostali zapostavljeni, pobrinula se kompanija „Samson motorworks“, koja razvija više koncept-vozila. Jedno od najinteresantnijih je „switchblade“. Ova letelica je zamišljena kao dvosed koji u režimu za vožnju po zemlji ima čiste i sportske linije poput „ferarija“, a krila smešta ispod šasije. Projektovana brzina ove letelice je u zemaljskom režimu oko 150 km/h dok je maksimalna brzina leta ograničena na 250 km/h. „Switchblade“ može da preleti do 350 km dok na drumu ima autonomiju od oko 800 km. Pri izradi letelice neće se štedeti na materijalima i savremenim uređajima, a moguće je i opremanje vozila pancirnom šasijom u zavisnosti od želja korisnika.

Darko Mladenović

 

  back   top
» Pretraži SAJT  

powered by FreeFind

»  Korisno 
Bookmark This Page
E-mail This Page
Printer Versie
Print This Page
Site map

» Pratite nas  
Pratite nas na Facebook-u Pratite nas na Twitter - u  
»  Prijatelji Planete
 

 

Magazin za nauku, kulturu, istraživanja i otkrića
Copyright © 2003 -2013. PLANETA