NOVE KNJIGE
Pripremio: Darko Mladenović
Godišnjak srpskog vazduhoplovstva (Autor: Čedomir Janjić , Beograd , 2010.)
Uvek svojom pameću Pošto je prvi obnovljeni Godišnjak naišao na izvanredan prijem kod stručne javnosti , autor je nastavio rad u istom smeru , ne odstupajući od koncepta i izgleda predratnih izdanja istog naslova , naglašavajući pri tom da je Srbija zemlja izuzetne vazduhoplovne tradicije
U eri koja gotovo sasvim pripada informatičkim sistemima i kada se uveliko govori o elektronskim knjigama , štampano izdanje Godišnjaka srpskog vazduhoplovstva za 2008-2009, koje je promovisano početkom decembra u Domu Aerokluba , čini se kao izuzetak . Na svojevrstan način i samo mesto promocije vraća u zlatno doba srpskog vazduhoplovstva i vreme kada je ovakva knjiga , u doba Kraljevine Jugoslavije između dva svetska rata , izlazila . Poslednji predratni broj je predstavljen javnosti marta 1941. godine .
Tradiciju izlaženja ove kapitalne publikacije je , pre dve godine , obnovio zaljubljenik u vazduhoplovstvo , veliki vazduhoplovni entuzijasta i istoričar , osnivač Muzeja vazduhoplovstva Čedomir Janjić . Prvi obnovljeni Godišnjak je dobio visoke ocene za koncept , obim i kvalitet prikupljenih i objavljenih informacija , fotografija i priloga .
Knjiga daje kompletan pregled srpskog vazduhoplovstva danas , počev od samog školstva preko aerodroma , institucija , vazduhoplovne industrije , održavanja , novih letelica do vazduhoplovnih udruženja i organizacija na našim prostorima . Godišnjak srpskog vazduhoplovstva predstavlja važnu sponu u uspostavljanju boljih veza između vazduhoplovaca i u mnogome doprinosi boljem predstavljanju našeg vazduhoplovstva u svetu medija . Podaci objavljeni u ovoj knjizi potvrđuju da je , uprkos svim nedaćama , vazduhoplovstvo u Srbiji , iako znatno umanjeno , ostalo vitalno , mada razuđeno na osnovne tradicionalne i neke nove grane , u skladu sa trendovima razvoja vazduhoplovstva u svetu .
|
Vek avijacije - Sarićev avion |
Ova kapitalna publikacija daje zaokruženu sliku trenutnog stanja srpskog vazduhoplovstva i govori o pravcima budućeg razvoja ove bitne grane ljudske delatnosti . A već i letimičan pregled sadržaja knjige upućuje na bogatu tradiciju i velike projektne i tehničke domete ovdašnjih stručnjaka ... Vek avijacije na prostoru Srbije
Protekla godina je bila posvećena obeležavanju velikog jubileja - veka letenja avionom iznad Srbije pa su autori , u prilogu na 32 strane , posebnu pažnju posvetili tom velikom događaju . Retke su zemlje u svetu koje se mogu podičiti činjenicom da je njihovo vojno i civilno vazduhoplovstvo koristilo , bez balona i jedrilica , 9.000 vazduhoplova i oko 750 različitih tipova , od kojih su čak 240 tipova vazduhoplova domaći proizvodi . U tom delu publikacije autori su dali prikaz 225 najznačajnijih tipova letelica koje su se koristile na našim prostorima , od prvog leta do danas . Sve je propraćeno istorijskim tekstom vezanim za određeni period razvoja srpskog vazduhoplovstva .
Avio industrija „ Utva “
„ Utva “ je bila fabrika aviona i jedrilica još pre Drugog svetskog rata . Fabrika je osnovana 5. juna 1937. godine kao “ Jedriličarsko društvo Utva - Zemun ”. Sagradivši nove pogone u Pančevu , fabrika se do Drugog svetskog rata bavila izradom školskih , trenažnih i visokosposobnih jedrilica od kojih su mnoge bile upravo „ Utvine “ konstrukcije . Od okončanja rata do 1955. godine , fabrika je proizvela više od 200 jedrilica i gotovo 400 aviona raznih tipova i namena . Dalji razvoj fabrike išao je u smeru , pre svega , sportske avijacije i proizvodnje školsko - trenažnih letelica kao i dela sklopova za borbene letelice domaće proizvodnje .
U poslednjoj dekadi , u „ Utvinom “ prototipskom odeljenju razvijan je novi školski avion nazvan „ lasta -95“, za koji su pronađeni inostrani kupci , pa se ova letelica već isporučuje Iračkom vazduhoplovstvu . Predviđeno je i da naše vazduhoplovstvo bude opremljeno ovim školskim avionom . Zahvaljući pokretanju serijske proizvodnje „ laste -95“ fabrika je počela da , uz pomoć države , polako staje na svoje noge pa se u budućnosti od „ Utve “ mogu očekivati novi projekti .
„ Teleoptik “ žiroskopi
Srbija je zemlja sa bogatom tradicijom u izgradnji vazduhoplova i vazduhoplovne opreme . Jedna od fabrika sa tradicijom dugom gotovo 80 godina je „ Teleoptik “. Bavi se proizvodnjom avio - instrumenata još od 1925. za potrebe domaće vazduhoplovne industrije . Posle Drugog svetskog rata fabrika je , u skladu sa tadašnjim tendencijama , osvojila tehnologiju proizvodnje instrumenata za mlazne letelice .
Fabrika danas zapošljava 175 visokoobučenih radnika koji su angažovani na proizvodnji instrumenta za strane patnere i domaću „ lastu -95“. „ Teleoptik “ je danas angažovan na remontima raznih nišanskih sprava za potrebe Vojske Srbije a osvajaju se i novi proizvodi namenjeni domaćem civilnom tržištu . Sve ovo govori u prilog da će još jedna fabrika sa dugom tradicijom nastaviti uspešno da posluje i da naša vazduhoplovna industrija i dalje ima izuzetan potencijal .
Avio - motori iz Beograda
|
Motor, proizveden u “21. maju“ Rakovica |
Kao naslednica fabrika avio - motora „ FAM “ i „ Vlajković - Walter “ koje su za potrebe jugoslovenskog vazduhoplovstva , još pre Drugog svetskog rata , proizvodile avio - motore , u Rakovici je 1948. godine osnovana fabrika „21. maj “. Fabrika je u početku proizvodila klipne motore da bi , krajem pedesetih godina , bila osvojena tehnologija proizvodnje mlaznih motora i dobijena licenca za remont motora proizvođača „ Dženeral elektrik “. Početkom šezdesetih godina , fabrika je počela sa preorijentacijom na proizvodnju helikopterskih transmisija , u čemu je ostvaren zapažen uspeh . Ova fabrika je , pre četvrt veka , proizvodila delove za „ boing “ i „ tupoljev “. Danas uglavnom radi remonte rotora i ostalih srodnih sistema helikoptera .
Vazduhoplovni zavod „ Moma Stanojlović “
Iako ima korene koji sežu u vreme postojanja Kraljevine Jugoslavije , vazduhoplovni zavod „ Moma Stanojlović “ kao takav postoji od sedamdesetih godina prošlog veka a bavi se remontom i održavanjem vazduhoplova Vojske Srbije . Zavod je , kao ustanova sa visokoobučenim osobljem , ovlašćen da održava i obavlja generalni remont vazduhoplova , sredstava PVO , radara , zemaljskih sredstava ... Osim navedenog , zavod se bavi i modernizacijom i modifikacijom sredstava iz svog remontnog programa . Dodatno , i proizvodnjom delova i opreme potrebne za remont sredstava iz njihovog programa . U minulom periodu zavod je , u saradnji sa ruskim partnerom , učestvovao u remontu helikoptera „ mi -17“, a u saradnji sa Vojnotehničkim institutom izrađen je prototip bespilotne letelice „ vrabac “.
„ Storch Aviation “
Kompanija „ Storch Aviation Serbia “, sa sedistem na novosadskom sportskom aerodromu u Čeneju , godinama se bavi proizvodnjom replike poznatog nemačkog aviona iz vremena Drugog svetskog rata tipa „ roda “, koji je umanjen za četvrtinu od originalnog nacrta i koji u potpunosti zadovoljava kriterijume postavljene za avion iz kategorije ultralakih letelica . Vlasnik kompanije Nestor Slepčev , devedesetih godina , napravio je svoj prvi avion u Australiji , gde su izvršena sva letna i statička ispitivanja letelice .
Slepčev u ponudi ima tri verzije ovog aviona , od kojih je najinteresantnija ultralaka letelica sa mogućnošću sletanja na vodu . „ Roda “ je visokokrilac jednostavne konstrukcije koji se kreće brzinama od 40 do 150 km / h . Može da preveze dva putnika na visinama leta do 4.500 m . Za poletanje i sletanje dovoljno mu je dvadesetak metara .
Letelica ispunjava visoke zahteve o emisiji nivoa buke od 66 db a struktura od hrom - molibdena može da izdrži opterećenja od +6 do –3 G . Niska potrošnja goriva , mali troškovi održavanja , visoka pouzdanost i odlične letne karakteristike čine „ rodu “ odličnim avionom za uživanje u čarima letenja . Ostale verzije ove letelice su „ super roda “ i „ roda - los “ koje ne spadaju u kategoriju ultralakih letelica a mogu da prevezu 2, odnosno 4 putnika .
„ Aero East Europe “
|
Aero -
East urope |
U Kraljevu , nedaleko od mesta gde su se do Drugog svetskog rata proizvodili avioni , smeštena je kompanija „ Aero East Europe “. U hangarima se , prema licenci , proizvode laki sportski avioni poznatog kolumbijskog proizođača „ Avio andina “. Trenutno se u ponudi ove firme nalaze četiri osnovna tipa : „ kimbaja “, „ embera “, „ tajrona “ i „ tumako “. Svaka od ovih letelica je proizvedena u skladu sa propisima predviđenim za ovu oblast vazduhoplovstva .
Struktura aviona je izrađena od hrom - molibdena i može da izdrži opterećenja od +6 do –3 G . Pomenute letelice imaju mogućnost poletanja , odnosno sletanja na stazi dužine 50-80 m , pri čemu je maksimalna brzina leta oko 190 km / h , a autonomija leta iznosi gotovo 1.000 km .
Kraljevačka fabrika svaki od ovih aviona izrađuje po željama korisnika pa je moguće svaku letelicu poručiti i u ultralakoj varijanti . Posebna pažnja kod aviona iz kraljevačke fabrike posvećena je bezbednosti putnika , tako da su letelice opremljene padobranima koji se aktiviraju u slučaju opasnosti i bezbedno spuštaju letelicu na zemlju . Tokom 2009. godine kompanija je isporučila 13 letelica tipa „ embera “ na evropsko tržište a radi se na razvoju nove letelice „ ela 450“ koju projektuju domaći stručnjaci .
JAT , Privredna avijacija
Do novembra 2009. godine firma je poslovala u okviru „ JAT Airways “- a , a od tog datuma posluje kao samostalna kompanija . Prevashodni zadatak privredne avijacije je pružanje usluga iz vazduha poljoprivrednim i komunalnim organizacijama . Pored brojnih poslova u poljoprivredi , njeni osnovni zadaci su zaštita od šumskih požara i štetočina , a u komunalnoj higijeni zaprašivanje komaraca . Obavljaju se i drugi poslovi , kao što su : snimanje iz vazduha , prevoz manjih tereta ...
„ Privredna avijacija “ zapošljava pedesetak pilota i odgovarajući broj vrhunski osposobljenih mehaničara za održavanje letelica . U floti ima 24 letelice . Ova uspešna kompanija nastavlja tradiciju dugu preko 60 godina u privrednoj avijaciji , a za minuli period je važno pomenuti da su njeni piloti i mehaničari dobili odlikovanje od vlade Grčke za izuzetnu požrtvovanost prilikom gašenja požara u toj zemlji tokom 2007. godine .
Mini bespilotna letelica „ vrabac “
Projekat razvijanja „ vrapca “, prvog domaćeg sistema mini bespilotne letelice , na kome je više od dve godine radilo deset stručnjaka Vojnotehničkog instituta u saradnji sa Vazduhoplovnim zavodom „ Moma Stanojlović “, nalazi se u završnoj fazi . Prilikom probnog leta “ vrabac ” je ostao u vazduhu 22 minuta , a predviđeni dolet je oko 12 km .
Osim u vojne svrhe , letelica koja podseća na avio - model može da se koristi i za izviđanje terena prilikom poplava i požara , nadgledanje dalekovoda i kontrolu saobraćaja . Mnogi smatraju da bi „ vrabac “ mogao dobro da se plasira i na stranim tržištima jer je jeftiniji od sličnih proizvoda . Ovaj sistem je proizvod domaćih stručnjaka a ceo projekat se izvodi postepeno , po fazama , sa unapred utvrđenim i definisanim unapređenjem sistema . Razvoj sistema „ vrabac “ čini temelj budućeg razvoja projekata bespilotnih letelica u Srbiji .
Darko Mladenović
|