AERONAUTIKA
Pripremio: Darko Mladenović
Ultralake letelice
Let za uživanje
Budućnost ultralake avijacije predstavljaju letelice sa električnim pogonom koje, pored dodatnog smanjenja mase letelice, nude i značajne uštede prilikom eksploatacije pri čemu ove letelice neće dodatno zagađivati životnu sredinu. Pionir u oblasti istraživanja ultralakih letelica na elekrični pogon je američka kompanija „Electra Flyer“. Ova kompanija već nudi dva koncept motora za motorni zmaj i ultralaki avion snage od 13 do 37 kw i autonomije leta od 90 minuta, što je pre svega posledica malog kapaciteta baterija
Ultralaki avion je kategorija vazduhoplova koju karakterišu: mala geometrija, mala masa, mala instalirana snaga pogona, male brzine leta, jednostavna tehnička rešenja, mala cena, jednostavno rukovanje i šira dostupnost većem broju ljudi. U periodu kasnih sedamdestih i početkom osamdesetih godina proteklog veka, veći broj ljudi je bio finansijski sposoban da se ovome posveti. Tehnologija materijala, poznavanje aerodinamike, konstrukcije i svih ostalih vazduhoplovnih znanja su napredovale i prihvaćene od šireg kruga ljudi, tako da postoje neophodni uslovi za gradnju ovih letelica. U ovoj oblasti vazduhoplovstva prisutni su samostalna gradnja i letenje. Jedina prepreka su zakonska regulativa i vazduhoplovni propisi koji nisu precizno i jedinstveno definisali ovu oblast. Ova velika grupacija veoma različitih letelica zajednički je određena kao ultralaki avioni bez obzira što su granice njihove mase i brzina leta neujednačenih kategorija, u različitim državama.
Na brz razvoj ultralake avijacije u svetu dodatno su uticale pravne regulative u pojedinim državama gde takvu letelicu nije potrebno registrovati svake godine, a vazduhoplovne vlasti odobravaju deo vazdušnog prostora do visine od 300 m iznad površine zemlje gde nije potrebna posebna dozvola za let. Ultralake letelice, zahvaljujući svojim karakteristikama, imaju široku primenu u aviosportu, avioturizmu, nadgledanju terena i patroliranju, aerosnimanju, prevozu medicinskog osoblja, obradi poljoprivrednih kultura i slično.
Vrste letelica sa pogonom
Ultralaki avion je klasični avion, jednosed ili dvosed, male mase i dimenzija. Konstrukcija strukture je od laganih materijala visoke nosivosti i pouzdanosti. Upravljanje je klasično s krmilima oko sve tri ose. Opremljen je najnužnijim instrumentima: brzinomerom, visinomerom, varimetrom, kompasom i pokazivačem trenutne količine goriva. Operativna upotreba mu se stalno širi - od sporsko-rekreativne do značajnih primena u privrednim delatnostima.
Motorni zmaj je jednostavna letelica s pogonom pristupačna širem broju ljudi, najčešće s klipnim motorom i potisnom elisom, ugrađenim iza kabine i letača. Motor je obično s unutrašnjim sagorevanjem, a u poslednje vreme su prisutna i rešenja sa elektro pogonom. Motorni zmaj sačinjava hibrid elemenata i funkcija klasičnog aviona i jedrilice. Ima ozbiljne prednosti i nad jednim i nad drugim u poletanju i sletanju, letnim performansama, mobilnosti, transportu, autonomiji upotrebe i ekonomičnosti.
Motorni paraglajder predstavlja u osnovi posebno padobran krilo sa komorama koje se ispunjavaju vazduhom. Pogon, obično motor sa unutrašnjim sagorevanjem i potisnom elisom, je smešten iza letača kao ranac ili ukoliko postoji posebna kabina. Krilo ovog tipa paraglajdera je dodatno ojačano a pogon omogućuje veću autonomiju leta i manju zavisnost od vazdušnih strujanja.
Žirokopter predstavlja posebnu kombinaciju aviona i helikoptera. Ovaj tip letelice zahteva određenu stazu za poletanje, odnosno nije moguće poleteti vertikalno. Kod žirokoptera se uzgonska sila stvara na autorotacionim krilima, a ove letelice zahtevaju dužinu staze od svega desetak metara za poletanje. Obrtni moment za autorotaciju krakova krila je posledica pojave sprega sila usled razlike otpora na kracima, pri linijskom kretanju letelice.
Ultralaki helikopter je posebna kategorija ultralakih letelica koja se po svojoj konstrukciji i nameni ne razlikuje od klasičnog helikoptera.
Rode poleću iz Novog Sada
Kompanija „Storch Aviation Serbia“ sa sedištem na Novosadskom sportskom aerodromu Čenej se već godinama bavi proizvodnjom replike poznatog nemačkog aviona iz perioda Drugog svetskog rata. U pitanju je avion tipa „roda“ koji je umanjen za četvrtinu od originalnog nacrta i koji u potpunosti zadovoljava kriterijume postavljene za avion iz kategorije ultralakih letelica. Vlasnik kompanije Nestor Slepčev je, devedesetih godina, napravio svoj prvi avion u Austaliji, gde su izvršena sva letna i statička ispitivanja ove letelice. Slepčev trenutno u ponudi ima tri verzije ovog aviona od kojih je najinteresantnija ultralaka letelica sa mogućnošću sletanja na vodu.
„Roda“ je visoko-krilac jednostavne konstrukcije koji se kreće brzinama 40-150 km/h. Može da preveze dva putnika na visinama leta do 4.500 m a za poletanje i sletanje je dovoljno svega dvadesetak metara. Letelica ispunjava visoke zahteve o emisiji nivoa buke od 66 db a struktura od hrom-molibdena može da izdrži opterećenja od +6 do –3 G. Niska potrošnja goriva, mali troškovi održavanja, visoka pouzdanost i odlične letne karakteristike čine „rodu“ odličnim avionom za uživanje u čarima letenja. Ostale verzije ove letelice su „super roda“ i „roda-los“ koje ne spadaju u kategoriju ultralakih letelica a mogu prevesti 2, odnosno 4 putnika.
Kraljevački avioni
U Kraljevu, nedaleko od mesta gde su se do Drugog svetskog rata proizvodili avioni, smeštena je kompanija „Aero-East-Europe“. U hangarima se prema licenci proizvode laki sportski avioni poznatog kolumbijskog proizođača „Avio andina“. Trenutno se u ponudi ove firme nalaze četiri osnovna tipa: „kimbaja“, „embera“, „tajrona“ i „tumako“. Svaka od ovih letelica je proizvedena u skladu sa svim propisima koji su predviđeni za ovu oblast vazduhoplovstva.
Struktura aviona je izrađena od hrom-molibdena i može da izdrži opterećenja od +6 do –3 G. Ove letelice imaju mogućnost poletanja, odnosno sletanja sa staze dužine od 50-80 m, pri čemu je maksimalna brzina leta oko 190 km/h a autonomija leta je gotovo 1.000 km.
Kraljevačka fabrika svaki od ovih aviona izrađuje po željama korisnika pa je moguće svaku od letelica poručiti i u ultralakoj varijanti. Posebna pažnja kod aviona iz kraljevačke fabrike je posvećena bezbednosti putnika, pa su same letelice opremljene padobranom koji se aktivira u slučaju opasnosti i bezbedno spušta letelicu na zemlju. Tokom 2009. godine kompanija je isporučila 13 letelica tipa „embera“ na Evropsko tržište a radi se na razvoju najnovije letelice „ela 450“ koju projektuju domaći stručnjaci.
Darko Mladenović
|