MAGAZIN ZA NAUKU, ISTRAŽIVANJA I OTKRIĆA
»  MENI 
 Home
 Redakcija
 Linkovi
 Kontakt
 
»  BROJ: 40
Godina VII
Maj - Jun 2010.
»  IZBOR IZ BROJEVA
Br. 55
Jan. 2013g
Br. 56
Mart. 2013g
Br. 53
Sept. 2012g
Br. 54
Nov. 2012g
Br. 51
Maj 2012g
Br. 52
Juli 2012g
Br. 49
Jan 2012g
Br. 50
Mart 2012g
Br. 47
Juli 2011g
Br. 48
Oktobar 2011g
Br. 45
Mart 2011g
Br. 46
Maj 2011g
Br. 43
Nov. 2010g
Br. 44
Jan 2011g
Br. 41
Jul 2010g
Br. 42
Sept. 2010g
Br. 39
Mart 2010g
Br. 40
Maj 2010g.
Br. 37
Nov. 2009g.
Br.38
Januar 2010g
Br. 35
Jul.2009g
Br. 36
Sept.2009g
Br. 33
Mart. 2009g.
Br. 34
Maj 2009g.
Br. 31
Nov. 2008g.
Br. 32
Jan 2009g.
Br. 29
Jun 2008g.
Br. 30
Avgust 2008g.
Br. 27
Januar 2008g
Br. 28
Mart 2008g.
Br. 25
Avgust 2007
Br. 26
Nov. 2007
Br. 23
Mart 2007.
Br. 24
Jun 2007
Br. 21
Nov. 2006.
Br. 22
Januar 2007.
Br. 19
Jul 2006.
Br. 20
Sept. 2006.
Br. 17
Mart 2006.
Br. 18
Maj 2006.
Br 15.
Oktobar 2005.
Br. 16
Januar 2006.
Br 13
April 2005g
Br. 14
Jun 2005g
Br. 11
Okt. 2004.
Br. 12
Dec. 2004.
Br 10
Br. 9
Avg 2004.
Br. 10
Sept. 2004.
Br. 7
April 2004.
Br. 8
Jun 2004.
Br. 5
Dec. 2003.
Br. 6
Feb. 2004.
Br. 3
Okt. 2003.
Br. 4
Nov. 2003.
Br. 1
Jun 2003.
Br. 2
Sept. 2003.


 

» Glavni naslovi

AERONAUTIKA

Pripremio: Darko Mladenović

Predsednički avioni

Dvorci iznad oblaka

Savremene tehnologije omogućuju brz prenos podataka isto kao i video konferencijske veze, ali i dalje postoji stalna potreba za putovanjima najviših državnika sveta, bilo zbog kriznih žarišta ili bilateralnih poseta. Za ovakve putnike obezbeđen je veći stepen udobnosti, a svakako i viši stepen sigurnosti pa se države najčešće opredeljuju za posebno opremanje predsedničkih aviona. Ovi avioni su vremenom postali stvar prestiža i demonstracije moći i bogatstva država koje ih poseduju

Air Force One - američki predsednički avion

Konferencijska soba u Američkom predsedničkom avionu

Konferencijska soba u Američkom predsedničkom avionu

Jos od devedesetih godina prošlog veka, Američko vazduhoplovstvo koristi dva posebno prilagođena aviona tipa “boing 747” za prevoz predsednika. Ti avioni se po spoljašnosti ne razlikuju previše od fabrički proizvedenih aviona ovog tipa koji se nalaze u flotama mnogih avio kompanija, ali dizajn enterijera i sistemi veze u predsedničkom avionu su jedinstveni.

Putnička kabina je podeljena na više segmenata, prema funkciji. U zadnjem delu trupa se nalazi odeljak za smeštaj novinara koji je opremljen kao i klasičan putnički avion, naravno u prvoj klasi, pri čemu se prema protokolu svakom akreditovanom novinaru dodeljuje odgovarajuće sedište, a kretanje novinara se ograničava na prostor iza dodeljenog sedišta, odnosno strogo je zabranjeno kretanje ka prednjem delu aviona

U samom nosnom delu je smešten deo koji se naziva i “Bela kuća aviona”. Izdvojeni predsednički apartman sadrži spavaću sobu, kupatilo i posebnu kancelariju poput ovalne sobe u Beloj kući iz koje se predsednik može obratiti naciji. Pristup ovim odajama obezbeđuju pripadnici tajne službe.

Avion poseduje i salu za konferencije opremljenu 50-inčnim monitorima za telekonferencijsku vezu. Letelica je opremljena savremenim sistemima za telekomunikaciju koji su dostupni u više sektora, u posebnim kancelarijama, i obuhvataju više od 87 telefonskih priključaka i 19 televizijskih sistema. Pored sigurne telefonske linije i faksa, moguc je i prenos podataka.

Avion je opremljen i kuhinjom u kojoj se može pripremiti do 100 obroka u trenutku, pri čemu predsednik ima poseban jelovnik na raspolaganju. Unutar aviona se nalaze i mini operaciona sala i apoteka, u svakom trenutku prisutno je i medicinsko osoblje. Posebne prostorije su predviđene za smeštaj gostiju, visokih zvaničnika, pripadnika tajne službe. Procenjena vrednost svakog od dva aviona u floti je oko 325 milona dolara, pri čemu se očekuje uskoro zamena ovih aviona novom verzijom B-47-8, Airbusom A-380 ili Boingovim B787.

Ruski predsednički avion

Konferencijska soba Ruskog predsedničkog aviona

Konferencijska soba Ruskog predsedničkog aviona

Elegantni mermerni pod, toaleti sa detaljima u zlatu, najsavremeniji plazma TV prijemnici, zidovi obloženi svilom i još mnogo toga smešteno je u dva aviona tipa “iljušin Il-96-300PU” koja su na raspolaganju ruskom predsedniku i premijeru. Iako je oprema koju poseduju ovi avioni brižljivo čuvana tajna, poznato je da je predsednik Putin 2001. godine angažovao britansku firmu za uređenje enterijera svojih letelica.

Zidovi aviona su obloženi najkvalitetnijom ruskom svilom koja je dodatno dekorisana nacionalnim simbolima i izuzetnim prizorima iz ruske nacionalne istorije. Poseban i upečatljiv prizor predstavlja velika tapiserija sv. Nikole koja krasi kancelariju predsednika kao i posebna zlatna kutija sa Biblijom i molitvenicima.

Metalni i keramički elementi u toaletu su izrađeni od zlata dok su sva sedišta u kabinetima, salonima i konferencijskoj sali izrađeni od najkvalitetnije kože sa pojasevima na kojima se nalaze zlatne kopče. Predsedniku se na raspolaganju nalaze privatne odaje za spavanje, radni kabinet u kome može da ostvari ve važne komunikacije i obavlja državne poslove. Konferencijska sala je pedviđena za smeštaj devet učesnika i poseduje sve sisteme za video konferencijsku vezu.

Unutar aviona se nalazi i salon za opuštanje koji pruža sve pogodnosti koje predsednik ima u svojoj rezidenciji. Naravno u letelici je predviđen i prostor za boravak određenog broja pripadnika službe bezbednosti i visokih zvaničnika. Avione je proizvela fabrika u Voroznjecu koja ima tradiciju proizvodnje aviona još od 1932. godine, a sami avioni su povereni na korišćenje i održavanje Ruskoj državnoj transportnoj kompaniji.

Obzirom da ovi avioni predstavljaju statusni simbol i oličavaju brz povratak Rusije na političku i ekonomsku scenu, ne čudi podatak da je procenjena vrednost svakog od ovih aviona oko 320 miliona dolara.

Pored aviona, ruskom predsedniku na raspolaganju stoji i jedan ništa manje luksuzno opremljen helikopter marke Mi-8.

Brazilski predsednički avion

Privatne odaje predsenika Brazila u avionu

Izbor brazilske vlade za predsednički avion broj 1 je “Airbus”-ov model A-319 koji nosi simbolično ime po pioniru avijacije Santos Dumontu. U pitanju je posebno modifikovan fabrički A-319 koji je, po ugledu na američki predsednički avion, podeljen u sektore. Prvi sektor se nalazi u neposednoj blizini pilotske kabine i predviđen je za smeštaj predsednika. Ovaj prostor sadrži predsednički apartman, kabinet, konferencijsku salu i kabinet službe bezbednosti. U središnjem delu putničke kabine se nalaze sedišta kvaliteta prve klase, i tu je predviđen smeštaj zvaničnika i članova kabineta. Zadnji deo aviona je predviđen za smeštaj novinara i ostalih putnika.

Avion poseduje uređaje neophodne za satelitsku komunikaciju i malu jedinicu intenzivne nege sa medicinskim osobljem. Brazilski avion je predviđen da se koristi kao komandni punkt u slučaju političke nestabilnosti ili oružanog konflikta, pa je opremljen nizom odbrambenih sistema kao što su protivavionski mamci i uređaj za otkrivanje radarskog zračenja. Zaštita poverljivosti podataka je garantovana direktnom vezom aviona sa brazilskim vojnim komunikacionim satelitom koja omogućava prenos podataka, slike i glasa između aviona i Brazila. Pored ovog aviona, predsednik Brazila može da koristi još nekoliko manjih.

Salon u avionu Sultana od Bruneea

Avion sultana od Brunejia

Kada se pomenu Bruneji i njihov sultan, asocijacija koja se javlja u svakom čoveku je luksuz. Takav je slučaj i sa predsedničkim avionom koji koristi sultan od Brunejia. Novi “Airbus A-340” čija je tržišna vrednost oko 100 miliona dolara je kompletno preuređen po željama sultana a vrednost enterijera aviona se procenjuje na više od 120 milona dolara. Unutrašnjost odiše luksuzom pa su svi metalni delovi unutrašnjosti urađeni od čistog zlata, korišćeno je najkvalitetnije drvo, koža, persijski tepisi, kristal…

Darko Mladenović

 

  back   top
» Pretraži SAJT  

powered by FreeFind

»  Korisno 
Bookmark This Page
E-mail This Page
Printer Versie
Print This Page
Site map

» Pratite nas  
Pratite nas na Facebook-u Pratite nas na Twitter - u  
»  Prijatelji Planete

Sredinom septembra, prateći domete tehnologije, prvi broj našeg lista našao se na računarskoj mreži, u digitalizovanom obliku, zajedno sa još deset prethodno izdatih brojeva. Svi oni koji se zanimaju za sadržaje koje “Planeta” objavljuje a koji zbog različitih razloga nisu u mogućnosti da list nađu na kioscima od sada ga mogu čitati na adresi

http://planeta.
digitalnikiosk.com/

 

Magazin za nauku, kulturu, istraživanja i otkrića
Copyright © 2003 -2013. PLANETA