LEGENDE
Pripremio:
Oliver Klajn
LEGENDE
Četiri jahača apokalipse
Prvi konjanik je jahao na belom konju . Nosio je luk a na glavi mu je bio venac . On je osvajač i pobednik . Prvi jahač se često smatra antihristom . On je imitator Hrista , koji bi takođe trebalo da dođe na belom konju . Iako ga često vezuju za antihrista u Otkrovenju Jovanovom nije pomenut pod tim nazivom . Drugi konjanik je jahao crvenog konja . Crvena boja simbolizuje krv koja se proliva u ratovima . Jahač je imao veliki mač . Za njega se kaže da će oduzeti mir sa zemlje i naterati ljude da se međusobno ubijaju . On ukazuje na strašne ratove do kojih će doći pred kraj sveta .
Treći konjanik jaše crnog konja i nosi vagu u ruci . On predstavlja glad jer se spominju male količine pšenice i ječma . Doći će do nestašice hrane , verovatno kao posledica ratova do kojih će dovesti drugi jahač .
Četvrti konj je bledunjav . U originalnom tekstu se navodi da je zelene boje , čime se ukazuje na boju teško bolesnih i nedavno umrlih ljudi . Ipak , u većini biblijskih prevoda upotrebljava se izraz bled da bi se označilo truljenje . Poslednji jahač je jedini imenovan - njegovo ime je smrt . Neobično je da ga prati pagansko božanstvo starih Grka , Had koji simbolizuje pakao . Ovaj jahač je kao spoj prethodnih . On ubija ratom , glađu , bolešću i divljim zverima .
Proučavanjem drugih poglavlja koja pominju jahače mogu se izvršiti razne analogije i dati određene pretpostavke . Na primer , u trinaestom poglavlju Otkrovenja Jovanovog navodi se da antihrist šalje vatru sa neba . Jasna je sličnost čoveka na prvom konju sa Zevsom i Jupiterom .
Vrsta hrišćanske eshatologije zvana preterizam zastupa mišljenje da biblijska proročanstva , koja se odnose na takozvani kraj vremena , zapravo predstavljaju događaje koji su se već zbili u 1. veku nove ere . U skladu sa tim je hipoteza da je pobeda drevnih konjanika Parćani nad Rimljanima , u dolini reke Tigar , imala uticaja na jahače apokalipse u Bibliji . Parćani su jahali na belim konjima i bili su jedina vojska u 1. veku koja je imala konjaničke streličare .
Ima tumača koji povlače analogiju između jahača i pojedinih stihova iz poglavlja 24, Jevanđelja po Mateju i onoga što oni simbolizuju i što se pominje o njima . Iz ovoga proizlazi da će katastrofe koje najavljuju jahači apokalipse brzo dovesti do povratka Hrista . Crveni konj sa mačem koji predstavlja rat nameće paralelu sa bogom rata Marsom a i sa istoimenom crvenom planetom , iz čijeg položaja pojedinci izvlače dalekosežne zaključke .
Treći konjanik sa vagom svog premca ima u Saturnu , rimskim božanstvom poljoprivrede i žetve . U njegovoj nadležnosti su , prema mitologiji , i mere i novac . Kod četvrtog konjanika treba imati u vidu da je njegov rimski pandan nazvan Pluton . Neki pisci veruju da je ovaj poslednji jahač u vezi sa bolestima koje dovode do smrti poput side ili ebole . Inače , i nebesko telo Pluton je praćeno mesecom Haronom , koji je toliko veliki da ga neki smatraju ravnopravnim patuljastom planetom sa Plutonom . I ovde je posredi određena dvojnost kao i u slučaju jahača nazvanog smrt sa kojim jaše Had .
Postoje još neka tumačenja proročanskog značaja ovog dela Otkrovenja Jovanovog . Neki veruju da su konjanici počeli da jašu 1900. godine . Prvi jahač se , po ovom shvatanju , povezuje sa britanskim carstvom koje je bilo najprostranije u istoriji . Drugi , sa konjem koji je crvene boje , nalazi svog ekvivalenta u komunizmu i svoj put započeo je Oktobarskom revolucijom 1917. godine . Trećeg konja dovode u vezu sa velikom ekonomskom krizom u SAD 1929. godine . Ovome bi se moglo prebaciti da stavlja u centar pažnje američku istoriju prenebregavajući neke druge ekonomske katastrofe koje bi takođe mogao da predstavlja treći jahač . Četvrti konjanik - smrt jaše od 11. septembra 2001. godine kada se dogodio po mnogima najbitniji događaj posle Drugog svetskog rata . Neki tumači Biblije ovo povezuju sa starozavetnom Knjigom proroka Danila , u kojoj se govori o četiri zveri koje , prema opisu , podsećaju na stvorenja iz grčke mitologije . Četvrta od tih zveri je imala deset rogova . Svaka od njih predstavljala je po jedno carstvo . Deset rogova na poslednjoj , najkrvoločnijoj zveri zapravo su deset careva poslednjeg carstva koje će simbolično prožderati svet .
Konji se spominju i u Knjizi proroka Zaharije , u Starom zavetu . I - ono što je možda slučajnost , to je numeracija . U ovoj knjizi se govori o četiri para konja i to u prvih osam stihova 6. poglavlja . To je identično kao i poglavlje novozavetne knjige , koja opisuje jahače apokalipse .
Oliver Klajn
|