MAGAZIN ZA NAUKU, ISTRAŽIVANJA I OTKRIĆA
»  MENI 
 Home
 Redakcija
 Linkovi
 Kontakt
 
»  BROJ: 37
Godina VI
Nov. - Decembar 2009.
»  IZBOR IZ BROJEVA
Br. 51
Maj 2012g
Br. 52
Juli 2012g
Br. 49
Jan 2012g
Br. 50
Mart 2012g
Br. 47
Juli 2011g
Br. 48
Oktobar 2011g
Br. 45
Mart 2011g
Br. 46
Maj 2011g
Br. 43
Nov. 2010g
Br. 44
Jan 2011g
Br. 41
Jul 2010g
Br. 42
Sept. 2010g
Br. 39
Mart 2010g
Br. 40
Maj 2010g.
Br. 37
Nov. 2009g.
Br.38
Januar 2010g
Br. 35
Jul.2009g
Br. 36
Sept.2009g
Br. 33
Mart. 2009g.
Br. 34
Maj 2009g.
Br. 31
Nov. 2008g.
Br. 32
Jan 2009g.
Br. 29
Jun 2008g.
Br. 30
Avgust 2008g.
Br. 27
Januar 2008g
Br. 28
Mart 2008g.
Br. 25
Avgust 2007
Br. 26
Nov. 2007
Br. 23
Mart 2007.
Br. 24
Jun 2007
Br. 21
Nov. 2006.
Br. 22
Januar 2007.
Br. 19
Jul 2006.
Br. 20
Sept. 2006.
Br. 17
Mart 2006.
Br. 18
Maj 2006.
Br 15.
Oktobar 2005.
Br. 16
Januar 2006.
Br 13
April 2005g
Br. 14
Jun 2005g
Br. 11
Okt. 2004.
Br. 12
Dec. 2004.
Br 10
Br. 9
Avg 2004.
Br. 10
Sept. 2004.
Br. 7
April 2004.
Br. 8
Jun 2004.
Br. 5
Dec. 2003.
Br. 6
Feb. 2004.
Br. 3
Okt. 2003.
Br. 4
Nov. 2003.
Br. 1
Jun 2003.
Br. 2
Sept. 2003.


 

» Glavni naslovi

LEGENDE

Pripremio: Oliver Klajn

Kajinov znak

Slovo ili crna koza

Jedna od najznačajnijih i najpoznatijih biblijskih priča je ona navedena u četvrtom poglavlju prve starozavetneknjige. Knjiga Postanja govori o Kajinu i Avelju, sinovima Adama i Eve, prvih ljudi koje je prema Bibliji stvorio bog

Kajin je bio ratar a Avelj pastir. Stariji brat Kajin je kao žrtvu bogu prineo deo svog roda a Avelj nešto od svoje stoke. Kajin je bio veoma razljućen time što je bog primio žrtvu od mlađeg brata stočara a ne i od njega. Otud je stariji brat ubio Avelja.

Kajinov znak Užasan čin bratoubistva rezultiraće božijom kletvom. Kajina je čekala teška sudbina koja se ogledala u tome da kao zemljoradnik više neće ubirati plodove zemlje i moraće da luta po svetu. Svestan svoje krivice, požalio se bogu da svako ko poželi može da ga ubije. Da se to ne bi desilo, bog je napravio znak na Kajinu i zapretio sedmostrukom kaznom svakome ko se usudi da pokuša Kajinovo ubistvo.

Uprkos tome što u Bibliji nema podataka o izgledu i ispoljavanju pomenutog znaka, on je neretko dovođen u vezu sa crnom kožom. Brojne hrišćanske grupacije u Evropi, a još više u Americi, usvojile su verovanje da Kajinovi potomci imaju crnu boju kože i da još uvek ispaštaju kletvu bačenu na njega. Ovakvo viđenje naročito je bilo zastupljeno tokom 18. i 19. veka. Međutim reč koja se u većini jezika prevodi kao znak je višeznačna. Može da znači i upozorenje, predskazanje, znamenje ili uspomenu.

Biblijski tekst u velikoj meri nije u skladu sa naknadnim tumačenjem Kajinovog znaka. Geneologije date u četvrtom i petom poglavlju Prve knjige Mojsijeve ili Postanju pokazuju da Noje i njegovi sinovi Sim, Ham i Jafet potiču od trećeg Adamovog sina Sita - nikako od Kajina. Pošto je u Potopu nestalo čitavo čovečanstvo osim Noja, njegovih sinova i njihovih supruga, pristalice rasnog gledišta pokušavaju da produžetak Kajinove loze i njeno navodno postojanje do današnjih dana objasne poreklom žena četvorice preživelih muškaraca. Jedna od takvih teorija je da je Nojeova žena bila Lamehova ćerka Noema. Iako je bila Kajinov potomak, ovakvo tumačenje je na staklenim nogama budući da je Noema bila dve generacije ispred Noja a uz to u Bibliji nema nikavog pomena o njihovom eventualnom braku.

Kajinovo porodično stablo nije propraćeno podacima o trajanju života njegovih potomaka i starosti u momentu dobijanja dece dok Sitovo u narednoj glavi jeste. I pored toga može se pretpostaviti da bi razlika između Kajina i Noeme morala biti oko četiri stotine godina, imajući u vidu trajanje životnog veka u Svetom pismu. U drevnoj jevrejskoj Knjizi jubileja pominje se da je Nojeva žena bila Emzara koja je bila iz Sitove loze, što takođe opovrgava mišljenje o crnoj boji kože kao znaku.

Budući da je većina ovovremenih teologa odbacila ovu tezu, iznose se razna pretpostavke i mišljenja o onome što je jasno ukazalo savremenicima da ne smeju da ubiju Kajina. Da li je znak bio ožiljak, tetovaža, simbol, broj, natpis ili nešto drugo, ne može se utvrditi. O Kajinu se iz prve biblijske knjige još se može saznati da je sazidao grad koji je nazvao po svom sinu Enohu. Nije rečeno da li je kletva da mu zemlja neće davati roda prenesena i na njegove potomke. Određene indicije da je kletva i njih pratila pružaju podaci da je u kasnijim naraštajima bilo uspešnih muzičara, stočara i kovača dok se zemljoradnici ne pominju među njegovim potomstvom.

Noemin otac Lameh rekao je svojim dvema ženama „da će se osvetiti 77 puta“, pri tom pominjući Kajinovu sedmostruku osvetu koja bi zadesila onoga ko bi se usudio da digne ruku na njega. Ovo ukazuje na to da se i šest pokoljenja posle Kajina znalo za postojanje zaštitnog znaka. On je, posle počinjenog zlodela, otišao u zemlju naidsku na istoku. Nije utvrđeno gde se nalazi ova oblast. Prema nekim tumačenjima na osnovu hebrejskog jezika, nije reč o zemlji već o simboličnom ukazivanju na lutajući način života Kajina i njegovih potomaka posle kletve.

Preteče savremenih rasnih tumačenja Kajinovog znaka bile su različite drevne hrišćanske grupacije poput sirijskih hrišćana. Najpoznatiji i najvažniji sirijski crkveni otac, sveti Jefrem Sirin pisao je da je Avelj imao ten poput svetlosti dok je Kajin bio taman poput mraka. U novije doba, biblijski stihovi koji se odnose na znak imali su veliku praktičnu primenu i odrazili su se na delovanje pre svega protestantskih grupa. Time je opravdavana zabrana rukopoloženja crnih sveštenika sve do šezdesetih godina prošlog veka u najvećem broju protestantskih crkava u Evropi i Americi. Isti razlog ove verske organizacije navodile su kao objašnjenje za crno ropstvo širom američkog kontinenta. Većina drugih hrišćanskih crkava odbacila je ovakvo objašnjenje Kajinovog znaka i nije odbijala da u svoje redove uključi crnce. Danas je to gledište napušteno u većini protestantskih zajednica, sa izuzetkom malobrojnih grupa koje su sklone neonacističkoj ideologiji.

U najznačajnijem delu jevrejskog misticizma, knjizi „Zohar“, pisanoj na aramejskom jeziku, govori se da je Kajinov znak jedno od 22 hebrejska slova. Nema pomena o tome o kojem je slovu reč.

Oliver Klajn

 

  back   top
» Pretraži SAJT  

powered by FreeFind

»  Korisno 
Bookmark This Page
E-mail This Page
Printer Versie
Print This Page
Site map

» Pratite nas  
Pratite nas na Facebook-u Pratite nas na Twitter - u  
»  Prijatelji Planete

Sredinom septembra, prateći domete tehnologije, prvi broj našeg lista našao se na računarskoj mreži, u digitalizovanom obliku, zajedno sa još deset prethodno izdatih brojeva. Svi oni koji se zanimaju za sadržaje koje “Planeta” objavljuje a koji zbog različitih razloga nisu u mogućnosti da list nađu na kioscima od sada ga mogu čitati na adresi

http://planeta.
digitalnikiosk.com/

 

 

Magazin za nauku, kulturu, istraživanja i otkrića
Copyright © 2003 -2012. PLANETA