MAGAZIN ZA NAUKU, ISTRAŽIVANJA I OTKRIĆA
»  MENI 
 Home
 Redakcija
 Linkovi
 Kontakt
 
»  BROJ: 35
Godina VI
Jul - Avgust. 2009.
»  IZBOR IZ BROJEVA
Br. 51
Maj 2012g
Br. 52
Juli 2012g
Br. 49
Jan 2012g
Br. 50
Mart 2012g
Br. 47
Juli 2011g
Br. 48
Oktobar 2011g
Br. 45
Mart 2011g
Br. 46
Maj 2011g
Br. 43
Nov. 2010g
Br. 44
Jan 2011g
Br. 41
Jul 2010g
Br. 42
Sept. 2010g
Br. 39
Mart 2010g
Br. 40
Maj 2010g.
Br. 37
Nov. 2009g.
Br.38
Januar 2010g
Br. 35
Jul.2009g
Br. 36
Sept.2009g
Br. 33
Mart. 2009g.
Br. 34
Maj 2009g.
Br. 31
Nov. 2008g.
Br. 32
Jan 2009g.
Br. 29
Jun 2008g.
Br. 30
Avgust 2008g.
Br. 27
Januar 2008g
Br. 28
Mart 2008g.
Br. 25
Avgust 2007
Br. 26
Nov. 2007
Br. 23
Mart 2007.
Br. 24
Jun 2007
Br. 21
Nov. 2006.
Br. 22
Januar 2007.
Br. 19
Jul 2006.
Br. 20
Sept. 2006.
Br. 17
Mart 2006.
Br. 18
Maj 2006.
Br 15.
Oktobar 2005.
Br. 16
Januar 2006.
Br 13
April 2005g
Br. 14
Jun 2005g
Br. 11
Okt. 2004.
Br. 12
Dec. 2004.
Br 10
Br. 9
Avg 2004.
Br. 10
Sept. 2004.
Br. 7
April 2004.
Br. 8
Jun 2004.
Br. 5
Dec. 2003.
Br. 6
Feb. 2004.
Br. 3
Okt. 2003.
Br. 4
Nov. 2003.
Br. 1
Jun 2003.
Br. 2
Sept. 2003.


 

» Glavni naslovi

AERONAUTIKA

Pripremio: Darko Mladenović

Turizam po svemiru

Let belog viteza

Četrdeset godina od misije Apolo 11 , čovečanstvo se nalazi na samo jedan korak od ere komercijalnih svemirskih letova. Pionirski poduhvat u ovoj oblasti sprovode kompanije “Virgin Galactic” britanskog milijardera Ričarda Brensona i američka kompanija “Scaled Composites”.

Projekat komercijalnih svemirskih letova kompanije „Virgin Galactic“ podrazumeva razvoj dve letelice: suborbitalne letelice Svemirski brod dva (Space Ship Two-SS2) i lansirne letelice Beli vitez dva (White Knight Two-WK2). Svemirski brod dva je predviđen da primi šest putnika i dva člana posade i da dostigne visinu od oko 110 km pri brzini od 4.200 km/h. Ovu letelicu će pokretati hibridni raketni motor čije je prvo testiranje obavljeno 28. maja 2009. u pustinji Mohave. Raketni motor je pokazao odlične rezultate na testovima a njegovo gorivo je znatno efikasnije i čistije od goriva koje se koristi na konvencionalnim raketnim motorima. Kuriozitet predstavlja i niska potrošnja goriva koju će koristiti ova letelica, pre svega zahvaljujući lansiranju koje će se obavljati sa visine od oko 15 km, tako da će ovaj raketni motor raditi veoma kratko pre dostizanja konačne visine leta.

Beli vitez dva (WK2) je matična lansirna letelica napravljena kompletno od kompozitnih materijala. Razmah krila ove impozantne letelice je 43 m a dužina je 24 metra. Za pogon su izabrana četiri turbo-ventilatorska motora Pratt & Whitney Canada PW308A. Ovi motori imaju digitalnu kontrolu svih segmenata i režima rada motora, što omogućava izuzetnu pouzdanost i stabilnost u radu uz optimalnu kontrolu potrošnje goriva. Beli vitez dva je razvijen iz letelice Virgin Global Flyer koja je 2005. godine obletela planetu bez sletanja i dodatnog punjenja goriva. Osnovna funkcija WK2 je da do visine od oko 15.000 m prenese SS2 koji će svoj samostalni let nastaviti snagom svog raketnog motora.

U julu 2008. godine je, na svečanoj ceremoniji u sedištu kompanije Scaled Composite u Mohave pustinji u Kaliforniji, po prvi put predstavljen Beli vitez dva, nazvan Eve po majci Ričarda Brensona. WK2 je po mnogo čemu jedinstven koncept i zasigurno predstavlja prekretnicu u razvoju aeronautike. To je prvi vazduhoplov načinjen potpuno od karbonskih kompozitnih materijala i trenutno je najveći vazduhoplov ove vrste. Ramenjača WK2 dužine 43 m je najduži konstruktivni element letelice napravljen od kompozita. Virgin Galactic je postavio visoke zahteve pred Burt Rutan-a i tim Scale Composite koje ova letelica treba da ispuni. WK2 ima mogućnost da na veoma velike visine podigne veliku količinu tereta, u ovom slučaju čak 30% veću od potpuno opremljenog SS2. Ova snažna i izuzetno pokretljiva letelica je u stanju da izdrži visoko G opterećenje a u stanju je da obezbedi i bestežinsko stanje kakvo je neophodno za trening astronauta prilikom pripreme za svemirske letove. Letelica ima mogućnost leta na visinama od oko 15.000 m i mogućnost da preleti od istočne do zapadne obale Amerike bez sletanja.

Kompozitni materijali koji se koriste u izradi ove letelice će naći primenu i u komercijalnom vazdušnom saobraćaju jer je potvrđeno da vazduhoplovi napravljeni od karbonskih vlakana imaju znatno nižu potrošnju goriva od konvencionalnih zahvaljujući manjoj masi. Koncept aviona sa dva trupa, kakav je primenjen na WK2, omogućava lak pristup putnicima i posadi i samoj letelici i Svemirskom brodu dva. Ovaj dizajn takođe ima svojih prednosti kod operativne efikasnosti u smislu smanjenja vremena opsluge i rotacije vazduhoplova, što će omogućiti da se dnevno mogu obaviti i po četiri svemirska leta, i danju i noću. Beli vitez dva je opremljen savremenim navigacionim uređajima i uređajima za kontrolu sistema i podsistema vazduhoplova. Praćenje rada se obavlja na multifunkcijskim displejima pri čemu je izuzetna pažnja posvećena bezbednosti i pouzdanosti leta.

Testiranja u letu

Posle opsežnih testova na zemlji, Scaled Composite je, polovinom decembra 2008, u dva navrata imao testiranja rulanja stazom posle cega se 21. decembra 2008. pristupilo prvom probnom letu. Taj let je protekao bez problema i trajao je nešto manje od jednog sata, pri čemu je avion postigao visinu od oko 4.900 m. Posle manjih dorada na strukturi aviona, uključujući ugradnju generatora vrtloga na vertikalnim repnim površinama, drugi let je usledio februara 2009. Let je protekao bez problema a trajao je oko 90 minuta, pri čemu je izvršeno preletanje poletno-sletne staze na maloj visini a zatim i samo sletanje. Krajem marta je izvršen i treći uspešan let pri čemu je WK2 dostigao visinu od 5.500 m pri brzini od 260 km/h. Tokom leta je uspešno sprovedeno još niz testova kako bi se utvrdilo ponašanje letelice u određenim redovnim i vanrednim situacijama.

U aprilu je obavljen i četvrti uspešan let koji je trajao četiri sata i demonstrirao odlične sposobnosti aviona u vazduhu i odličan dolet ali je prilikom sletanja, zbog iznenadnog udara vetra, došlo do propinjanja aviona na maloj visini pri čemu je oštećen repni deo letelice. Tokom leta je testiran i let sa uvučenim i izvučenim stajnim trapom letelice kao i ispitivanja letnih performansi letelice.

Poslednji u nizu letova je obavljen 20. maja, kada je WK2 ostao u vazduhu tri i po sata na visini od 6.200 m. U letu je ispitivan sistem za presorizaciju i sistemi za kontrolu okoline. Po sletanju je uspešno sprovedena simulacija prinudnog sletanja.Očekuje se da će, do septembra ove godine, biti okončano testiranje WK2 u letu i da će letelica dostići visinu za lansiranje Svemirskog broda dva od oko 15.000 m.

Beli vitez dva je predstavljen kao pionirski poduhvat nekolicine ljudi oko Ričarda Brensona a njegov inovativni dizajn će svakako promeniti sliku kakvu je čovečanstvo do danas imalo o svemirskim letovima. Sama letelica je pomerila granice razvoja vazduhoplovne industrije i pokazala da je avion napravljen od isključivo karbonskih kompozitnih materijala, sposoban za letove bez smanjenja bezbednosti putnika. Poznati svetski proizvođači putničkih aviona su već krenuli u razvoj svojih kompozitnih letelica tako da se u bliskoj budućnosti očekuju pojave putničkih aviona u potpunosti napravljenih od kompozitnih materijala.

Darko Mladenović

 

  back   top
» Pretraži SAJT  

powered by FreeFind

»  Korisno 
Bookmark This Page
E-mail This Page
Printer Versie
Print This Page
Site map

» Pratite nas  
Pratite nas na Facebook-u Pratite nas na Twitter - u  
»  Prijatelji Planete

 

Magazin za nauku, kulturu, istraživanja i otkrića
Copyright © 2003 -2012. PLANETA