LETELICE
Pripremio: Branislav Miljković
UL avijacija i motorno zmajarstvo
|
UL avion moderne konstrukcije |
Skoro da su zaboravljeni zvuk motora friziranog „trabanta“ i konstrukcija letelica od nekvalitetnih aluminijskih cevi. Jedina elisa za koju se nekada znalo i koja se mogla kupiti bila je elisa Aleksandra Laluje, iz Bajše. Imala je odličan potisak i bila je prilagođena ondašnjim motorima.
Osamdesetih godina kreće uvoz fabričkih ultralakih letelica. Zmajevi stižu sa nekoliko strana. Sa severa, iz Ajdovščine, danas poznatog proizvođača Ive Boskarola, i malo istočnije, iz Mađarske, proizvođača Zoltana Molnara. Uvozilo se i iz Grčke a avioni su nabavljani uglavnom iz Italije i Francuske.
U isto vreme kreću sa radom i prve škole za obuku pilota UL. U početku su angažovani učitelji iz Mađarske, Vagner i Šturman, preko improvizovane škole u Bajši, da bi ubrzo u Valjevu, zahvaljujući pokojnom Valteru Kučari i Banetu Miljkoviću, počela sa radom prva škola za pilote motornih zmajeva. Pilote ultralakih aviona obučavali su piloti sportskih aviona sve do otvaranja prvog školskog centra za ultralake avione u Sremskoj Mitrovici, koju je uspešno vodio Vasa Ranković. Sada je u Sremskoj Mitrovici najveće centar za UL avijaciju.
|
Trafkov žirokoper,
za sada jedini u Srbiji |
U Beogradu zainteresovani za pilotiranje zmajem i UL avionom mogu doći do dozvole preko školskog centra Kraljevskog aerokluba „Soko“. Centar vode Nikola i Dejan Aćimović. Bez veće gužve po gradu, kandidati bliži Zemun-polju i privatnom letelištu Boška Todorovića će sve što se tiče letenja na bilo čemu naći upavo tamo i biti usluženi po najvećim evropskim standardima.
Vodeći zmajarski i nadaleko poznat raketarski klub „Pegaz“, iz Stare Pazove, svojevremeno je organizovao prvo državno prvenstvo pilota motornih zmajeva i smotru vazduhoplovnih samogradnji. Pored velikog broja takmičara iz svih republika tadašnje države, prvenstvo je pratilo i više hiljada strastvenih pristalica motornog zmajarstva i UL avijacije. I tako zaredom, čovek poznat po dobroj organizaciji državnih prvenstava i Pegaz kupova, Miroslav Stančević organizovao je fešte narednih šest godina. Pobednicima je, pored pehara i medalja, pripadala velika vredna nagrada sponzora takmičenja.
|
PETREL - hidroavion |
Prof. Mile Lekić, iz Novog Sada, je prikazao konstrukciju ultralakog aviona i motornog zmaja namenjenog poljoprivredi. Ekipa Dunđerski konstruisala je prvi fabrički metalni ultralaki avion u Pančevu. Pojavila se i jedna savršena konstrukcija žirokoptera zaboravljenog konstruktora iz okoline Inđije i par zmajeva iz Novog Sada sa ekipom Đorđa Munka i Mihajla Benka. Bane Miljković je napravio svog prvog motornog zmaja u Beogradu sa kojim je leteo naredne tri godine. Značajni su bili i konstruktori i zmajari iz Bele Crkve, sa Jovicom Pilićem na čelu.
Aktivnosti pilota motornih zmajeva i ultralakih aviona zvanično se odvijaju na više lokacija širom Srbije, po ustaljenim pravilima, što podrazumeva važeće dozvole pilota, registrovane letelice i obavezno korišćenje radio-veze. Moderne letelice opremljene kvalitetnim motorima - u većini prepoznatljivim „rotaxima“ od 50-100 Ks - obezbeđuju veću sigurnost leta. Većina letelica poseduje raketne padobrane za spasavanje posade zajedno sa letelicom. Naravno svaka letelica je opremljena motorskim i navigacijskim instrumentima.
|
Najlakši UL avion |
Piloti zmajeva i ultralakih aviona svake godine organizuju državno prvenstvo i više klupskih takmičenja. Nedostaju rekreativni netakmičarski reliji i više druženja s obzirom na ekspanziju pilota i letelica širom zemlje.
Problem su parkiranje i hangarisanje malih letelica. Postojeći kapaciteti u hangarima ne namiruju potrebe korisnika. Veoma je teško i povremeno rizično uparkirati sve letelice pošto je prostora u hangarima nedovoljno, a mogućnosti oštećenja sve realnija. Aerodromi su mesta za koja vlada veliko interesovanje kupaca: zahvataju veliki prostor a cene su prihvatljive. Jedina sreća za zaljubljenike u UL avijaciju biće ako novi vlasnici aerodroma budu ljudi iz sveta avijacije, ili ako opštine kojima pripadaju aerodromi postanu vlasnici i preuzmu obaveze održavanja.
Branislav Miljković
|