TEMA BROJA
Pripremio:
M. D.
ATOM
Utvrdjenje na vodi
Boravak na nosaču aviona „ Ronald Regan ” je kao odlazak u posetu plovećem vojnom aerodromu. Paluba namenjena za poletanja i sletanja pokriva površinu od 1.82 ha, dužina joj je 333 m što je jednako visini Empajer Stejt Bildinga...
Avioni svakodnevno poleću i sleću na poletno - sletnu stazu koja se nalazi na vrhu utvrđenja sa dvadeset spratova iznad nivoa vode. Najveći doživljaj je biti u avionu, na primer tipa C -2 A Greyhound, prilikom poletanja i sletanja. Sletanje u ovakvoj letelici nimalo ne nalikuje sletanju u običnom putničkom avionu. Jer, ovakva letelica nema prostor za taksiranje duži od 120 m da bi u potpunosti stao. Umesto toga, letelica se na plovećoj pisti naglo zaustavlja u mestu pri brzini od 240 km/h, uz pomoć čeličnog zaustavnog užeta.
Poletanje sa nosača aviona na nuklearni pogon je posebna priča. Mnogi avioni se lansiraju sa katapulta „ direktno “ u nebo umesto da se postepeno uspinju. Na „ Ronaldu Reganu “ postoje četiri katapulta opremljena najsloženijom tehnologijom koja omogućava lansiranje letelica od po 30 t. Avioni dostižu ubrzanje, od nulte brzine do 264 km / h za samo dve sekunde posle svega 76.2 preletenih metara.
„ Greyhound “ je jedan od preko 80 borbenih aviona stacioniranih na „ Ronaldu Reganu “. Osim njega, na plovećoj platformi se nalaze i jurišnici tipa F / A -18 E / F Super hornet, zatim višenamenski taktički avioni F / A -18 Hornet, zatim EA -6 B Prowler i SH -60 Seahawk, koji izvode napade na podmornice, kao i letelice tipa E -2 C Hawkeye za rano upozoravanje.
S obzirom da ima dva nuklearna reaktora, ovaj nosač aviona je operativno osposobljen za 20 godina bez dopunjavanja gorivom i kreće se brzinom od 30 čvorova uz pomoć četiri elise od bronze prečnika 6.4 m i dva kormila veličine 7.9 m x 6.7 m svaki.
Na plovećoj tvrđavi je, u fazama punih operacija, „ zaposleno “ oko 6000 članova posade. To znači da se na nosaču dnevno pripremi 20.000 obroka. Marinci svakodnevno uzimaju, u neograničenim količinama sokove, sodu, salate, sladoled, kolače, brzu hranu i sve to uz direktan prenos bejzbol utakmica. Ali satelitska televizija nije njihov jedini prozor u svet. Ovo ploveće utvrđenje štampa svoje novine i proizvodi svoj radio i televizijski program.
Morsku monotoniju razbijaju jarke boje uniformi koje se razlikuju prema vrsti delatnosti koju „ zaposleni “ obavlja. U jarko žutim bojama su odeveni članovi posade koji usmeravaju kretanje aviona, u belim bojama su odeveni oni zaduženi za bezbednost, zelene boje nose zaduženi za katapult i zaustavne kablove dok je u prurpurnim bojama odeveno osoblje zaduženo za snabdevanje aviona gorivom. Uniforme u mirnijim braon tonovima nose kapetani koji brinu o ispravnosti letelica i, uz pomoć vučnih vozila, odvode ih na poletnu poziciju. Oni u crvenim uniformama brinu o naoružanju i municiji dok članovi posade odeveni u uniformu srebrnih boja reaguju u slučaju padova aviona i požara.
Kao i svaki dobro organizovani grad, „ Ronald Regan “ ima sopstvenu poštu kroz koju godišnje prođe 455 t pošiljki, zatim stomatološku kliniku, odeljenje za oralnu hirurgiju i bolnicu sa 63 bolesnička kreveta u kojoj radi pet lekara opšte prakse. Ni vernici nisu zapostavljeni - na nosaču je izgrađena internacionalna kapela u kojoj tri sveštenika svakodnevno obavljaju verske obrede.
Pijaća voda se obezbeđuje u destileriji koja dnevno preradi 1.516.000 l vode, što je dovoljno za 2.000 domaćinstava. Za rasvetu je postavljeno 30.000 sijaličnih mesta, komunikaciju olakšava 14,000 telefona povezanih sa 2.120 km kablova i žica. Za rad svega pomenutog zaduženi su generatori sa turbinama na parni pogon.
Koliko iznose režijski troškovi ovog mamutskog broda? Prema zvaničnim podacima, za dnevno održavanje ovog nosača - kada je ukotvljen - utroši se 250.000 dolara. Ali, kada je u punoj borbenoj operaciji, potrebno je bezmalo 2,5 miliona zelenih novčanica, što nije tako velika brojka za gorostasa koji vredi 4.5 milijardi dolara.
M. D.
|