MAGAZIN ZA NAUKU, ISTRAŽIVANJA I OTKRIĆA
»  MENI 
 Home
 Redakcija
 Linkovi
 Kontakt
 
"  BROJ: 24
Godina V
Jun - Jul 2007.

»  IZBOR IZ BROJEVA
Br. 51
Maj 2012g
Br. 52
Juli 2012g
Br. 49
Jan 2012g
Br. 50
Mart 2012g
Br. 47
Juli 2011g
Br. 48
Oktobar 2011g
Br. 45
Mart 2011g
Br. 46
Maj 2011g
Br. 43
Nov. 2010g
Br. 44
Jan 2011g
Br. 41
Jul 2010g
Br. 42
Sept. 2010g
Br. 39
Mart 2010g
Br. 40
Maj 2010g.
Br. 37
Nov. 2009g.
Br.38
Januar 2010g
Br. 35
Jul.2009g
Br. 36
Sept.2009g
Br. 33
Mart. 2009g.
Br. 34
Maj 2009g.
Br. 31
Nov. 2008g.
Br. 32
Jan 2009g.
Br. 29
Jun 2008g.
Br. 30
Avgust 2008g.
Br. 27
Januar 2008g
Br. 28
Mart 2008g.
Br. 25
Avgust 2007
Br. 26
Nov. 2007
Br. 23
Mart 2007.
Br. 24
Jun 2007
Br. 21
Nov. 2006.
Br. 22
Januar 2007.
Br. 19
Jul 2006.
Br. 20
Sept. 2006.
Br. 17
Mart 2006.
Br. 18
Maj 2006.
Br 15.
Oktobar 2005.
Br. 16
Januar 2006.
Br 13
April 2005g
Br. 14
Jun 2005g
Br. 11
Okt. 2004.
Br. 12
Dec. 2004.
Br 10
Br. 9
Avg 2004.
Br. 10
Sept. 2004.
Br. 7
April 2004.
Br. 8
Jun 2004.
Br. 5
Dec. 2003.
Br. 6
Feb. 2004.
Br. 3
Okt. 2003.
Br. 4
Nov. 2003.
Br. 1
Jun 2003.
Br. 2
Sept. 2003.


 

" Glavni naslovi

TEMA BROJA

Pripremio: M. D.

ATOM
Utvrdjenje na vodi

Boravak na nosaču aviona „ Ronald Regan ” je kao odlazak u posetu plovećem vojnom aerodromu. Paluba namenjena za poletanja i sletanja pokriva površinu od 1.82 ha, dužina joj je 333 m što je jednako visini Empajer Stejt Bildinga...

Avioni svakodnevno poleću i sleću na poletno - sletnu stazu koja se nalazi na vrhu utvrđenja sa dvadeset spratova iznad nivoa vode. Najveći doživljaj je biti u avionu, na primer tipa C -2 A Greyhound, prilikom poletanja i sletanja. Sletanje u ovakvoj letelici nimalo ne nalikuje sletanju u običnom putničkom avionu. Jer, ovakva letelica nema prostor za taksiranje duži od 120 m da bi u potpunosti stao. Umesto toga, letelica se na plovećoj pisti naglo zaustavlja u mestu pri brzini od 240 km/h, uz pomoć čeličnog zaustavnog užeta.

Poletanje sa nosača aviona na nuklearni pogon je posebna priča. Mnogi avioni se lansiraju sa katapulta „ direktno “ u nebo umesto da se postepeno uspinju. Na „ Ronaldu Reganu “ postoje četiri katapulta opremljena najsloženijom tehnologijom koja omogućava lansiranje letelica od po 30 t. Avioni dostižu ubrzanje, od nulte brzine do 264 km / h za samo dve sekunde posle svega 76.2 preletenih metara.

„ Greyhound “ je jedan od preko 80 borbenih aviona stacioniranih na „ Ronaldu Reganu “. Osim njega, na plovećoj platformi se nalaze i jurišnici tipa F / A -18 E / F Super hornet, zatim višenamenski taktički avioni F / A -18 Hornet, zatim EA -6 B Prowler i SH -60 Seahawk, koji izvode napade na podmornice, kao i letelice tipa E -2 C Hawkeye za rano upozoravanje.

S obzirom da ima dva nuklearna reaktora, ovaj nosač aviona je operativno osposobljen za 20 godina bez dopunjavanja gorivom i kreće se brzinom od 30 čvorova uz pomoć četiri elise od bronze prečnika 6.4 m i dva kormila veličine 7.9 m x 6.7 m svaki.

Na plovećoj tvrđavi je, u fazama punih operacija, „ zaposleno “ oko 6000 članova posade. To znači da se na nosaču dnevno pripremi 20.000 obroka. Marinci svakodnevno uzimaju, u neograničenim količinama sokove, sodu, salate, sladoled, kolače, brzu hranu i sve to uz direktan prenos bejzbol utakmica. Ali satelitska televizija nije njihov jedini prozor u svet. Ovo ploveće utvrđenje štampa svoje novine i proizvodi svoj radio i televizijski program.

Morsku monotoniju razbijaju jarke boje uniformi koje se razlikuju prema vrsti delatnosti koju „ zaposleni “ obavlja. U jarko žutim bojama su odeveni članovi posade koji usmeravaju kretanje aviona, u belim bojama su odeveni oni zaduženi za bezbednost, zelene boje nose zaduženi za katapult i zaustavne kablove dok je u prurpurnim bojama odeveno osoblje zaduženo za snabdevanje aviona gorivom. Uniforme u mirnijim braon tonovima nose kapetani koji brinu o ispravnosti letelica i, uz pomoć vučnih vozila, odvode ih na poletnu poziciju. Oni u crvenim uniformama brinu o naoružanju i municiji dok članovi posade odeveni u uniformu srebrnih boja reaguju u slučaju padova aviona i požara.

Kao i svaki dobro organizovani grad, „ Ronald Regan “ ima sopstvenu poštu kroz koju godišnje prođe 455 t pošiljki, zatim stomatološku kliniku, odeljenje za oralnu hirurgiju i bolnicu sa 63 bolesnička kreveta u kojoj radi pet lekara opšte prakse. Ni vernici nisu zapostavljeni - na nosaču je izgrađena internacionalna kapela u kojoj tri sveštenika svakodnevno obavljaju verske obrede.

Pijaća voda se obezbeđuje u destileriji koja dnevno preradi 1.516.000 l vode, što je dovoljno za 2.000 domaćinstava. Za rasvetu je postavljeno 30.000 sijaličnih mesta, komunikaciju olakšava 14,000 telefona povezanih sa 2.120 km kablova i žica. Za rad svega pomenutog zaduženi su generatori sa turbinama na parni pogon.

Koliko iznose režijski troškovi ovog mamutskog broda? Prema zvaničnim podacima, za dnevno održavanje ovog nosača - kada je ukotvljen - utroši se 250.000 dolara. Ali, kada je u punoj borbenoj operaciji, potrebno je bezmalo 2,5 miliona zelenih novčanica, što nije tako velika brojka za gorostasa koji vredi 4.5 milijardi dolara.

M. D.

 

  back   top
» Pretraži SAJT  

powered by FreeFind

»  Korisno 
Bookmark This Page
E-mail This Page
Printer Versie
Print This Page
Site map

» Pratite nas  
Pratite nas na Facebook-u Pratite nas na Twitter - u  
»  Prijatelji Planete

 

Magazin za nauku, kulturu, istraživanja i otkrića
Copyright © 2003 -2012. PLANETA