TEMA BROJA
PISMO
Jevrejski alefbet
Čitanje tekstova na hebrejskom jeziku bez samoglasnika predstavljalo je, u staro vreme, veoma težak posao. Da bi se pročitao neki tekst i razumelo njegovo značenje, nije bilo dovoljno samo poznavanje slova već i određena znanja i znatan umni napor
Pismo Jevreja se, kao i kod pisama drugih semitskih naroda, sastoji samo od suglasnika, kojih ima 22. Četiri slova (alef, he, vav i jod) imaju snagu samoglasnika. Slova kaf, mem, nun, pe i cadik pišu se drugačije kada su na kraju reči. Iako su se oblici nekadašnjih slova razlikovali od današnjih, hebrejsko pismo se uvek pisalo sdesna ulevo.
Uporedo sa razvijanjem pismenosti, sazrevala je ideja o potrebi da se učini nešto što bi olakšalo čitanje. Značajan korak u tom pravcu učinjen je u antičko doba delimičnom upotrebom slova alef, e, vav i jod, kao znakova za određene samoglasnike. Ova četiri slova prvobitno su izgovarana kao suglasnici, ali je vremenom njihov izgovor bledeo i postajao nejasan, pa su se počeli upotrebljavati samo samoglasnici.
|
Na osnovu “Zbirke pojmova iz judaizma” Rabina Capika Danona |
Izvestan zastoj u razvoju pisma sa samoglasnicima nastao je kada se pristupilo utvrđivanju tekstova Starog zaveta, uglavnom pisanih bez samoglasnika. U vreme zaključivanja Svetog pisma, nije bilo bojazni da se tekstovi, zbog nedostatka samoglasnika, mogu pogrešno čitati jer je poznavanje svetih spisa bilo veoma prisutno u narodu, a principe pravilnog čitanja prenosili su učeni ljudi s kolena na koleno. Ta je bojazan postala opravdana kasnije, kada su drugi svetski jezici starog doba, aramejski i grčki, počeli da potiskuju hebrejski.
Pošto je bilo zabranjeno da se tekstu Tore doda bilo koje slovo, učitelji i prepisivači su počeli, radi pravilnog čitanja, da stavljaju posebne znakove u obliku tačkica i crtica iznad, ispod i unutar slova. Tako su stvoreni razni sistemi dodavanja samoglasnika, od kojih je najpotpuniji bio „teverijanski“, koji je i danas u upotrebi.
Punktacija se primenjivala samo za svete spise, dok su se u talmudskoj, rabinskoj i istorijskoj literaturi i dalje upotrebljavali samoglasnici alef, e, vav i jod. Danas se punktacija upotrebljava u Starom zavetu, poeziji, dečijoj književnosti i sl. U svakodnevnom životu, pismima, novinama, poeziji i prozi, umesto punktacije upotrebljavaju se jod, e, vav i alef. Pošto ne postoji jednobrazni sistem primene tih znakova, Svetski savet za hebrejski jezik je 1949. godine predložio pravila kojima se utvrđuje jedinstveni sistem pisanja bez punktacije.
Ideogramsko poreklo slova |
Narodi sa severozapada Sredozemlja su, još se uvek ne zna kada i kako, tražeći pismo koje će biti lakše za čitanje i beleženje, odbacili upotrebu do tada važećih sistema pismenosti, kao što su klinasto pismo i hijeroglifi - sistema koji su samo donekle beležili glasove, a najčešće pojmove i slogove. Pre oko četrdeset vekova, na tli nekadašnjeg Kanaana (današnjeg Izraela i dela Libana) nastalo je pismo koje je beležilo samo suglasnike i bilo dosta lako za ispisivanje na koži i papirusu. Smišljanje tih slova bilo je omogućeno i prirodom semitskih jezika, čiji se koreni sastoje od malih grupa suglasnika. Znaci su dobili i svoja imena, koja su označavala ideogramsko poreklo tih slova. Zvali su se: alef (vo), bet (kuća), gimel (kamila), dalet (vrata), he (nejasno značenje), vav (klin), zajin (oružje), het (ograda), tet (breme), jod (ruka), kaf (šaka), lamed (žaoka), mem (voda), nun (riba), sameh (potpora), ajin (oko), pe (usta), cade (nejasno značenje), kof (vrh trnokopa ili majmun), reš (glava), šin (zub ili papirusova šibljika). Prema najpoznatijim žiteljima tih oblasti, ovo pismo nazvano je feničansko (ili ugaritsko). Pre naseljavanja Kaanana, Jevreji su primili to pismo, koje se još naziva i starohebrejsko a koje se na istoku razvilo u aramejsko a na zapadu u grčko pismo. Iz aramejskog Jevreji su, prihvativši ga u vavilonskom ropstvu zajedno sa jezikom, razvili hebrejsko kvadratno pismo |
|