PRIČA SA NASLOVNE STRANE
Cepelin, ponovo
Luksuzni leteći hotel
Sutrašnje krstarice neće ploviti samo morima i okeanima već i nebom, smatraju stručnjaci za letenje. Reč je o Aerokraftu. Kada bude završen, ljudi će putovati šetajući ili odmarajući se u njegovim prostranim i luksuznim sobama, iznad kontinenata i okeana, usporeno u odnosu na današnje letelice i na visini koja će se, po potrebi, jednostavnim komandama smanjivati i povećavati
|
Za razliku od prethodnih cepelina, Aerokraft neće biti lakši od vazduha. Njegovih 14 miliona kubnih stopa helijuma pokrivače dve trećine težine ove letelice. Aerodinamični oblik - sa pogonom na velike propelere u zadnjem delu plovila - trebalo bi da omogući nosivost od gotovo 400 tona tereta. Za manevrisa-nje u svim pravcima, uključujući i kretanje dole-gore, biće korišćeno šest turbina. Aerokraft je namenjen putnicima kojima je „važnija vožnja od brzine kojom će leteti do mesta iskrcavanja". Predviđene dimenzije ove džinovske letelice su: l 69 stopa - visina, 244 stope - širina i 647 stopa - dužina (1 stopa = 30.50 cm).
|
Porudžbine Svet se sve ubrzanije oslanja na aviotransport. O tome svedoče i danas gotovo neverovatne porudžbi ne aviona čija proizvodnja još nije počela.Američki „Boing" planira da, tokom 2008. i 2009. godine, proizvede i isporuči tržištu 112 novih modela aviona 787, čije bi uvođenje u saobraćaj trebalo da počne tokom leta 2008. Komercijalna proizvodnja ovog modela (dolet: l 5.700 km, brzina: 960 km/h, kapacitet: do 296 putnika, dužina: 56 m, raspon krila: 59 m) počeće za nešto manje od dve godine. Na drugoj strani okeana, evropski „Erbas" sprema model A-350, model kojim konkuriše „Boingovom" 787. Za ovaj model već ima šesdesetak porudžbina a u saobraćaj bi trebalo da uđe 2010. godine. |
Ovo čudo u vazduhu, veličine bezmalo dva fudbalska terena, zamislio je aeroinženjer Igor Pasternak. Izvešće ga kalifornijska firma ,,Worldwide Aeros Corporation". Projekat je u začetku a očekuje se da bude završen do 2010. godine. Već sada vlada velika zainteresovanost kompanija koje organizuju krstarenja turista, za šta ima dosta primamljivih razloga: letelica će imati dolet do šest hiljada milja (l milja = 1609,3 m), a dostizaće brzinu do l 74 milje na sat. Let od jednog do drugog kraja SAD trajaće oko l 8 sati. Tokom leta, putnici (kapacitet: 250 putnika) će imati mogućnost da mirno osmatraju krajeve iznad kojih prele-ću (visina do 2000 m), a na raspolaganju će imati luksuzne salone, restorane pa čak i kockarnicu.
Da bi buka bila što manja, Aerokraft će koristiti motore pokretane na struju iz moćnih obnovljivih izvora kao što su hidrogenske baterije. Letelica će, kao i današnji avioni, po-sedovati sisteme održavanja stabilnosti u svim mogućim spoljašnjim vremenskim uslovima. Zatvoreni sistem snabdevaće unutrašnjost cepelina svežim vazduhom. Jedan deo biće odvojen i zavišespratni magacin za prevoz tereta (kompanija previđa i izradu balona namenjenog iskuljučivo za prevoz tereta).
Mada najveća letelica ikada zamišljena, neće opterećivati vazdušne luke: nije joj potrebna poletno-sletna staza. Poletaće i sletaće kao helikopter. Predviđena je i mogućnost sletanja na svaku ravnu površinu, na snegom pokrivene terene pa čak i vodu. |