AERONAUTIKA
ZMAJARENJE - IZAZOV I ZADOVOLJSTVO
Čovek nije ptica, ali leti
Ukoliko želite da se bavite letenjem, a da to ne bude veoma skupo, pritom da je relativno bezbedno i, najvažnije od svega, da u vazduhu imate osećaj slobode i uživanja, onda je najbolji izbor - motorni zmaj
Ove letelice imaju performanse koje vam omogućavaju da, ukoliko poštujete određena pravila vezana za meteorološke uslove, letite "bez nervoze" i u vazduhu se zadržite i više od dva sata. Za poletanje i sletanje je dovoljna ravna pokošena livada dužine stotinak metara, a za one koji vole vodu postoji i verzija gde umesto trokolice sa točkovima imate čamac ili plovke, znači takozvani hidro-zmaj.
Motorni zmaj vam pruža mogućnost i da, kada dostignete bezbednu visinu, isključite pogon i slušate šum vazduha koji prolazi kroz krila i konstrukciju, a opet da bezbedno sletite. Ovaj doživljaj, kažu zmajari, ne može da se poredi ni sa čim...
Motorni zmajevi lete brzinom od 60-140, pa i više, kilometara na čas, a mogu da lete i na visini od par hiljada metara. Međutim, iskustvo je pokazalo da je najlepše letenje na nekoliko stotina metara, po lepom vremenu, sa što manje vetra.
Da bi prosečno talentovan čovek mogao da se bavi zmajarenjem, uz dobrog instruktora posle desetak sati provedenih u vazduhu, spreman je za svoj prvi samostalni let (tzv.takozvano "laširanje").
Škola "Airban" |
Ukoliko želite da uskoro postanete pilot motornog zmaja koji na kraju obuke dobija i dozvolu za letenje prijavite se u Školu pilota motornih zmajeva "Airban". Detaljnije o ovom sportu i samoj školi možete pročitati na internet sajtu www.airban.co.yu. Praktični kurs letenja traje nešto više od mesec dana, tako da u jednoj letačkoj sezoni možete proći put od laika do pilota obučenog da sam upravlja zmajem. |
Jedan od najiskusnijih zmajara u našoj zemlji, Branimir Miljković, prvi čovek i instruktor kluba "Airban" na sportskom aerodromu Lisičji jarak, vodi obuku letenja koju su završili mnogi domaći zmajari, a kod njega su na časove dolazili i ljudi iz inostranstva. Inače, ovaj aerodrom se nalazi na zrenjaninskom putu, prekoputa Padinske skele, desetak kilometara od Beograda.
- Kada sam počinjao, svog prvog zmaja sam pravio sam. Trokolicu sam kopirao od mađarskih zmajara, a za pogon zmajeva u to vreme su se uglavnom koristili prerađeni automobilski motori. Pala je odluka da to bude "trabant" i stvarno posle silnih prepravki uz angažovanje svih rođaka strugara, a ponajviše velikog prijatelja Filipa Pavlice-Drine "trabakula" je pogurala u nebo sa svojih 40 konja zmaja sa novokupljenim krilom od para prodatog placa na moru kumu Nicketu.. I bilo je sjajno. Bio je to odličan zmaj - priseća se svojih prvih zmajarskih dana Bane Miljković.
Pričao nam je Miljković i o dogodovštinama iz svog bogatog iskustva. Njegov drug Boban iz Užica, uputio je poziv beogradskim zmajarima da ga posete na Torniku, na Zlatiboru. Odmah su se uputili na dvodnevni izlet. Letela su dva zmaja, let su najavili kod Oblasne kontrole letenja, kako bi sve bilo po propisima.
Seća se Bane i prvog leta nad Beogradom, iznad Kalemegdana, 1993. godine i iskakanja padobranca sa zmaja, što do tada niko u našoj zemlji nije uradio. Bila je to hrabra devojka Daca Denić koja je skočila sa visine od 800 metara.
|