MAGAZIN ZA NAUKU, ISTRAŽIVANJA I OTKRIĆA

»  MENI 
 Home
 Redakcija
 Linkovi
 Kontakt
 
» BROJ 90
Planeta Br 90
Godina XVII
Maj - Jun 2019.
»  IZBOR IZ BROJEVA
Br. 91
Jul 2019g
Br. 90
Maj 2019g
Br. 89
Mart 2019g
Br. 88
Jan. 2019g
Br. 87
Nov. 2018g
Br. 86
Sep. 2018g
Br. 85
Jul 2018g
Br. 83
Mart 2018g
Br. 84
Maj 2018g
Br. 81
Nov. 2017g
Br. 82
Jan. 2018g
Br. 79
Jul. 2017g
Br. 80
Sep. 2017g
Br. 77
Mart. 2017g
Br. 78
Maj. 2017g
Br. 75
Septembar. 2016g
Br. 76
Januar. 2017g
Br. 73
April. 2016g
Br. 74
Jul. 2016g
Br. 71
Nov. 2015g
Br. 72
Feb. 2016g
Br. 69
Jul 2015g
Br. 70
Sept. 2015g
Br. 67
Januar 2015g
Br. 68
April. 2015g
Br. 65
Sept. 2014g
Br. 66
Nov. 2014g
Br. 63
Maj. 2014g
Br. 64
Jul. 2014g
Br. 61
Jan. 2014g
Br. 62
Mart. 2014g
Br. 59
Sept. 2013g
Br. 60
Nov. 2013g
Br. 57
Maj. 2013g
Br. 58
Juli. 2013g
Br. 55
Jan. 2013g
Br. 56
Mart. 2013g
Br. 53
Sept. 2012g
Br. 54
Nov. 2012g
Br. 51
Maj 2012g
Br. 52
Juli 2012g
Br. 49
Jan 2012g
Br. 50
Mart 2012g
Br. 47
Juli 2011g
Br. 48
Oktobar 2011g
Br. 45
Mart 2011g
Br. 46
Maj 2011g
Br. 43
Nov. 2010g
Br. 44
Jan 2011g
Br. 41
Jul 2010g
Br. 42
Sept. 2010g
Br. 39
Mart 2010g
Br. 40
Maj 2010g.
Br. 37
Nov. 2009g.
Br.38
Januar 2010g
Br. 35
Jul.2009g
Br. 36
Sept.2009g
Br. 33
Mart. 2009g.
Br. 34
Maj 2009g.
Br. 31
Nov. 2008g.
Br. 32
Jan 2009g.
Br. 29
Jun 2008g.
Br. 30
Avgust 2008g.
Br. 27
Januar 2008g
Br. 28
Mart 2008g.
Br. 25
Avgust 2007
Br. 26
Nov. 2007
Br. 23
Mart 2007.
Br. 24
Jun 2007
Br. 21
Nov. 2006.
Br. 22
Januar 2007.
Br. 19
Jul 2006.
Br. 20
Sept. 2006.
Br. 17
Mart 2006.
Br. 18
Maj 2006.
Br 15.
Oktobar 2005.
Br. 16
Januar 2006.
Br 13
April 2005g
Br. 14
Jun 2005g
Br. 11
Okt. 2004.
Br. 12
Dec. 2004.
Br 10
Br. 9
Avg 2004.
Br. 10
Sept. 2004.
Br. 7
April 2004.
Br. 8
Jun 2004.
Br. 5
Dec. 2003.
Br. 6
Feb. 2004.
Br. 3
Okt. 2003.
Br. 4
Nov. 2003.
Br. 1
Jun 2003.
Br. 2
Sept. 2003.
» Glavni naslovi

HIGH TECH

 

GRAĐEVINARSTVO, SAOBRAĆAJ, ŽELEZNICE,
ARHITEKTURA, AKUSTIKA, I AVIOPROMET

 

GRAĐEVINARSTVO
Najviši tunel na svetu

Na Tibetu je, na 4.750 m nadmorske visine, sredinom aprila otvoren najviši drumski tunel na svetu. Tunel sa dve saobraćajne cevi, dug 5,7 km, deo je novog kineskog autoputa dužine 400 km koji povezuje tibetsku prestonicu Lasu s gradom Ningči, na jugoistoku Tibeta.
Izgradnja tunela na 5.018 m visokoj planini Mila, započeta je 2015. godine, a njegovim završetkom put je skraćen za 12,3 km. Izvršni direktor projekta “Mila Mountain Tunnel” Gong Bin izjavio je da je, tokom gradnje, ostvareno više od deset tehnoloških poduhvata. Građevinari su pune četiri godine radili u izuzetno surovim vremenskim uslovima i na velikim visinama, borili su se sa hladnoćom i nedostatkom kiseonika. Oko 2.000 radnika je bilo izloženo i mnogim drugim izazovima kao što su prevoz sredstava, transport materijala i svih drugih neophodnih namirnica na gradilište.
Novi autoput je važna saobraćajnica prema istočnom delu Tibeta i očekuje se da, osim razvoju turizma, doprinese i industrijskom napretku.

HIGH TECH

 

SAOBRAĆAJ
Roboti proizvode registarske tablice

Dubai je poznat po tehnološkim inovacijama, a tokom aprilau njemu je otvorena prva fabrika na svetu koja, u procesu proizvodnje registarskih tablica za vozila, koristi isključivo robote. Pogon u “Customers Happiness Centru” u Deiri može da proizvede čak 33.000 tablica dnevno. U procesu proizvodnje je primenjena tehnologija četvrte industrijske revolucije koja koristi veštačku inteligenciju prilikom štampanja registarskih oznaka, bez neophodne ljudske intervencije. U ovom sistemu, robot prima elektronske naloge za štampanje putem sistema e-Licensing nakon čega kreće izrada tablice. Sistem prati ciklus i proverava ispravnost svakog koraka korišćenjem QR koda koji je pričvršćen na tablici.
U bliskoj budućnosti, vladina agencija za puteve i transport RTA (Roads and Transport Authority) instaliraće 10 sličnih mašina u centrima pružalaca usluga širom države. Za tehnološku implementaciju je zadužena nemačka kompanija “Tonnes Middle East”. Svaka proizvodna jedinica može da proizvede 11 hiljada tablica dnevno, odnosno 350 do 700 tablica po satu maksimalno ili jednu tablicu za 15 sekundi. Takođe, mašina ima mogućnost da istovremeno štampa šest različitih tipova tablica.

HIGH TECH

 

ŽELEZNICE
Nova generacija "maglev" vozova

Nova generacija kineskih magnetno-levitirajućih vozova biće uvedena u rad već sledeće godine. Ovi vozovi predstavljaju treću generaciju levitirajućih vozova srednje i niske brzine, a proizvodi ih kompanija “CRRC ZhuZhou Locomotives”. Nove garniture kretaće se brzinom brzinom od oko 200 km/h, što je 40 km/h brže od verzije 2.0 i dvostruko brže od verzije 1.0. Kada uđu u saobraćaj, ovi vozovi će biti najbrži komercijalne levitirajuće kompozicije koje je u potpunosti razvila i proizvela neka kineska kompanija. U odnosu na  tradicionalne vozove, ovaj model je sigurniji i tiši. Sa bukom od 70 decibela, tiši je od običnog usisavača prašine.
“CRRC ZhuZhou” je podružnica China Railway Rolling Stock Corporation-a, jednog od najvećih svetskih proizvođača železničkih voznih sredstava. Verzija 1.0 voza je već dve godine u saobraćaju u Čang suu, glavnom gradu provincije Hunan. Model 2.0 je i testiran na tim lokacijama. Međutim, za rasliku od prve i druge verzije, koje nisu mogle da saobraćaju bez ljudske posade, trećoj mašinovođa neće biti potreban već će se upravljati daljinskom komandom.
Kad testiranje bude završeno, voz će saobraćati između gradova udaljenih od 50 do 200 km.

HIGH TECH

 

ARHITEKTURA
Prvi evropski podvodni restoran

U Norveškoj je otvoren prvi evropski podvodni restoran. U njemu već vlada poprilična gužva, pošto je mesto za ručak među morskom florom i faunom rezervisalo više od 7.000 znatiželjnih. Restoran je smešten u južnom delu Norveške i svojim izgledom podseća na ogromnu betonsku cev koja je jednim delom potopljena u Severno more. Norveški naziv mu je "Under", što znači i "čudo".
Za neobičan dizajn ovog ugostiteljskog objekta je zaslužna poznata norveška arhitektonska kompanija "Snoehetta", koja je učestvovala u izradi projekta zgrade Opere u Oslu i za Nacionalni memorijalni muzej "11. septembar" u Njujorku. Ulazak u "Under" podseća na predvorje saune, pošto njegov gornji deo prekrivaju drvene daske i lamperija. Prema podmorju u kome je smeštena velika restoranska dvorana kapaciteta od oko 40 gostiju, vodi 8 m dugačko stepenište. Konstrukcija objekta je maksimalno bezbedna, napravljena tako da se lako nosi i sa veoma lošim vremenskim uslovima.
Gosti mogu da uživaju u obrocima čija su osnova morski plodovi i namirnice lokalnih dobavljača. Cena obroka po osobi ide i do 3.700 kruna tj. oko 430 evra, uključujući piće. I pored visokih cena, očekuje se da bi, svake godine, u “Underu” moglo da obeduje preko 12.000 ljudi.

HIGH TECH

 

AKUSTIKA
Akustični metamaterijal

Istraživači sa Univerziteta u Bostonu su dizajnirali kostrukciju koja ima mogućnost da blokira 94 odsto dolaznih zvukova. Reč je o 3D štampanom uređaju u obliku prstena, napravljenom od metamaterijala i izrađenim u skladu sa složenim matematičkim formulama. Oblik je dizajniran da zaustavlja dolazne zvučne talase, maksimalno vršeći njihovu refleksiju. Prsten je obložen akustičnim metamaterijalom koji dodatno apsorbuje zvuk i vibracije pretvara u toplotu. Ovaj uređaj nije hermetički zatvoren; kroz njega lako prolaze vazduh i svetlost.
Ksin Žang, profesor sa Univerziteta u Bostonu koji je na čelu projekta, uveren je da su potencijali novog pristupa izuzetno visoki, pošto se u praksi često dešavaju situacije kada je, po pravilu, potrebno maksimalno "blokiranje" prolaska zvučnih talasa i vibracija uz neometan protok vazduha i svetlosti.

HIGH TECH

 

AVIOPROMET
Mesta za stajanje u avionu

Donedavno nezamisliva "stajaća sedišta" u avionima uskoro bi mogla da postanu realnost. Na prezentaciji “Aircraft Interiors Expo” u Hamburgu predstavljen je novi tip sedišta za avione. Ukoliko budete odabrali da putujete vodećim svetskim kompanijama, postojaće mogućnost da i dalje letite zavaljeni u udobna sedišta. Međutim, ako izbor padne na neke niskobudžetne kompanije, situacija bi, što se tiče komfora, mogla značajno da se promeni.
Italijanska kompanija "Aviointeriors" predstavila je nova (ako tako može da se kaže - sedišta) Skyrider 3.0. Ona su dizajnirana da povećaju kapacitet putnika za 20 odsto, uz osetno nižu cenu putničke karte. Sedišta 3.0 su 50 odsto lakša od sadašnjih koja se nalaze u ekonomskoj klasi, ali su i jeftinija i lako se održavaju. Istraživanje koje je obavila niskobudžetna kompanija “Ryanair” još 2010. godine, pokazalo je da je 80.000 od 120.000 ispitanika spremno da putuje po manjoj ceni karte u stajaćim sedištima. Upotreba ovakvih sedišta u civilnom vazduhoplovstvu za sada nije odobrena.

HIGH TECH

 

 



Kompletni tekstove sa slikama i prilozima potražite u magazinu
"PLANETA" - štampano izdanje ili u ON LINE prodaji Elektronskog izdanja
"Novinarnica"

 

 

 

  back   top
» Pretraži SAJT  

powered by FreeFind

»  Korisno 
Bookmark This Page
E-mail This Page
Printer Versie
Print This Page
Site map

» Pratite nas  
Pratite nas na Facebook-u Pratite nas na Twitter - u  
»  Prijatelji Planete



» 10 GODINA PLANETE

free counters Flag Counter

6 digitalnih izdanja:
4,58 EUR/540,00 RSD
Uštedite čitajući digitalna izdanja 50%

Samo ovo izdanje:
1,22 EUR/144,00 RSD
Uštedite čitajući digitalno izdanje 20%

www.novinarnica.netfree counters

Čitajte na kompjuteru, tabletu ili mobilnom telefonu

» PRELISTAJTE

NOVINARNICA predlaže
Prelistajte besplatno
primerke

Planeta Br 48


Planeta Br 63


» BROJ 91
Planeta Br 91
Godina XVII
Jul - Avgust 2019.

 

 

Magazin za nauku, kulturu, istraživanja i otkrića
Copyright © 2003-2019 PLANETA